Snelle slijtage

Zoals degene zullen weten die mijn berichten lees rijd ik met een tamiya ta04. nu heb ik die omgebouwd naar brushless.

mijn probleem is ik rijd met 2 tandwiel verhoudingen :

120tanden op 36tanden
83tanden op 25tanden

met de 120 tanden rijden dat is een keertje rijden en das versleten en de 83 tanden is 2keer rijden en dat is versleten. weet niemand of er speciale duurzamere tandwielen zijn alu of dergelijke ? ik ben zeker niet vies van naar de winkl te gaan om nieuwe tandwielen te kopen maar ze zeggen doe aan chinashipping maar hoe werkt da en zal da echt euro's schillen of centjes ?

Grtzz

misschien eerst even de volgende keer de spurs goed afstellen, dat kan al een hoop narigheid besparen......

rij zelf met de standaard tandwielen van Tamiya (pinion staal/alu --spur kunstof)op een 60A brushless setje, rijtijden van elke keer 25 min en nog geen abnormale slijtage gehad(normale slijtage omdat er een steentje in de spur zat.):-)

Laatst bewerkt:
ja de spurs goed afstellen , bedoel je dan de afstand tusse pinion en spur ? dat is normaal een piepklein spleetje dat de tandwieln vlot over elkaar gaan. dat doe ik altijd.

Gebruik je wel de juiste formaat tandwielen? De Tamiya maat wijkt namelijk af van de 48dp wat binnen de electro veel gebruikt is. Ze lijken prima in elkaar te passen maar het kost je inderdaad tandwielen.

Bij mij passen ze precies net in elkaar , ja ik koop ook maar de tandwielen die de winkel heeft liggen het merk intreseert me echter niet. en hoe zouden ze dan niet goed kunnen passen ?

De tandwielen van Tamiya zijn niet de meest slijtvaste, maar ze gaan veel langer mee dan dat je beschrijft. Ik spreek uit ervaring, heb zelf enige seizoenen met een TA04 gereden.
Uiteindelijk ben ik wel overgegaan naar 48 pitch vertanding, omdat dat makkelijker uitwisselbaar was met andere auto's .
Waar rij je met je auto, een heb je een badkuip chassis? Het badkuip chassis is een ware verzamelaar van kleine steenjes, die dan gemakkelijk tussen de spur en het pinion kunnen komen, waarna het snel gedaan is met je tandwielen als je blijft doorrijden.
Je kan eventueel een stukje dubbel klevend plakband op het chassis plakken, onder de pinion. Als er een steenje dat in het chassis valt, dan plakt die vast en kan die niet meer opspringen tussen je tandwielen.
Alleen even regelmatig verversen.
Het vlakke carbon chassis heeft hier minder last van, omdat de steentjes makkelijk opzij weg kunnen.

ik heb 4 verschillende chassis : carbon , badkuip zonder motor opening , badkuip met opening en badkuip van een soort carbon ,

ik heb net brushless steken en waar ik ga rijden is een groote parking maar in het midden verhoogt dat spijtig genoeg waardoor je een soort jump hebt en met de snelheid van mijn brushless spring je wel fameus hoog heb ooit perongeluk eens een salto gedaan :s daarom heb ik eeen dichte badkuip gestoken omdat mijn carbon chassis er aan ging door dat verhoogd stuk

Maar is de slijtage meer geworden nu je met het badkuip chassis rijdt?
Ik heb even aangegeven waar ik problemen mee had in het verleden. Als steentjes het probleem zijn dan helpen de meest slijtvaste spurgears ook niet.
Als het dit niet is, dan hebben andere al aangegeven welke zaken je zeker even moet checken.

Kijk ook eens even na of er geen scheurtje zit in het kunststof deel waar je spurgear as in zit.
Heb ik ook al eens gehad, viel niet op, maar als er flink vermogen werd gevraagd, dan kon de de as iets uit de lagerzitting omhoog bewegen , waardoor de tanden van het pinion over die van de spur ratelde.

als je er mee springt kan het ook gewoon zijn dat je tandwielen enorme klappen krijgen omdat er geen slipperclutch op zo'n chassis zit. Ik rij zelf met een TRF414 die dus dezelfde tandwielen heeft als de TA04 en ik heb nergens problemen mee.

ik zou als ik jou was inderdaad even checken of je wel de juiste maat pinion op je spurs gebruikt. het verschil tussen 0.6 module en 48dp zie je bijna niet, maar het is er wel en daarmee sloop je de boel inderdaad binnen 5 minuten. en je hebt ook de 120tands spur, dus dat is een 0.4 module, en dus geen 64dp (al weet ik niet of dat verschil nog echt aanwezig is???)

Oke ,, zeer bedankt allemaal voor jullie reacties ! hopelijk zullen de tandwielen er nu niet alte snel doorvliegen! mochten er nog oplossingen zijn zeg me maar !
Hartelijk bedankt ;)

Olii

Back