Sneller door regelaar?

• Topicstarter Topicstarter Xearo
  • Startdatum Startdatum
X

Xearo

Guest
Ik rijd met een zo goed als standaard tt-01, ik heb een nu een corally 27t motor erin gezet. Mijn regelaar krijgt de motor nauwelijks tot stilstand, remweg is veel langer. Dat zou een probleem kunnen maar, ga ik ook harder als ik een betere regelaar neem, bijvoorbeeld de sx6. Ik heb nu nog de standaard regelaar erin zitten.

in princiepe niet, want als je vol gas geeft heb als het ware een lijn van je accu direct naar je motor. Je regelaar kan je wel weerstand geven maar dat zal niet heel groot zijn.
Groeten Vic

Het kan wel zijn dat de auto dan beter optrekt en dat ie beter remt.
Heb je ook de standaart regelaar van Tamiya bij je TT01?
want met een betere zender kun je ook nog instellen om hem harder of zachter te laten remmen.

Het hangt ervan af wat voor regelaar je nu hebt. De inwendige weerstand van de FETs en het aantal FETs is over het algemeen de belangrijkste invloed die de regelaar heeft op de acceleratie en topsnelheid. Dit kan best een grote invloed hebben, maar zoals Victor al aangeeft zou ik geen wonderen verwachten.

Voor het remmen geldt over het algemeen ook dat meer remFETs meer remmende werking zullen geven en ook hier is dat verschil tussen top regelaars en "instapmodellen" zeker merkbaar. Met 27 turns moet je echter ook hier denk ik geen wonderen verwachten. Een 27 turns heeft weinig koppel en het is nu net het koppel dat bijzonder belangrijk is voor de acceleratie en deceleratie...

Tonyv zei:
Met 27 turns moet je echter ook hier denk ik geen wonderen verwachten. Een 27 turns heeft weinig koppel en het is nu net het koppel dat bijzonder belangrijk is voor de acceleratie en deceleratie...

27 turns weinig koppel? Ik heb altijd begrepen dat veel turns motoren meer koppel en minder toeren hebben dan weinig turns. Een 27 turns is de meeste turns 540 motor die gebruikt wordt.
Als er een lage overbrengingsverhouding genomen is zal het uiteindelijke koppel (aan de wielen) wel laag zijn en dus op deze manier de remwerking verminderen.

Jullie hebben beide gelijk.

Voorbeeld, als je een 27T net zo vertand als een 12T zal een 27T veel meer koppel hebben. Dus in dat geval Bart, heb jij gelijk. Tony daar in tegen bedoeld het anders. Als je een 12T namelijk "juist" vertand zal deze veel meer koppel onder uit kunnen opwekken. Gewoon omdat je de "powerband" van de motor anders gebruikt.

Groet Robert

Dus een regelaar helpt eigenlijk niets aan de snelheid? Ik zoek eigenlijk nog een regelaar, en wil er max. 70 euro aan uitgeven (het moet geen speciale topregelaar zijn, maar wel een 12T aankunnen en geen rommel zijn), welke raden jullie dan aan?

Puur theoreties gezien zit er zoals Tony aangeeft verschil in regelaars, zo zal de grootte , het gewicht en de inwendige weerstand je snelheid deels bepalen, maar dan praten we over mensen die 5 minuten fout loos rijden en zeer stabiel. Dan gaat het parten spelen. Maar of jij nu een regelaar van een 10tje koopt of een regelaar van 300 euro maakt voor jou en mij qua topsnelheid niets uit.

Je kunt naar 2de hands regelaars kijken, mits deze werken is dat heel geen verkeerde optie. Maar je zou ook in de winkel kunnen kijken. De SX-9 is naar mijn idee nog steeds een top regelaar (jammer genoeg word hij niet meer gemaakt). daardoor word hij nu bij verschillende winkels tegen een mooie prijs verkocht, dacht 69 euro.

Groet Robert

Het is precies zoals Robert zegt, je gaat de verschillen pas merken als je 5 minuten lang zonder (grote) fouten rond kunt komen. Tot die tijd heeft het geen zin om voor de echte topregelaars te gaan. Veel beter kun je dan gaan voor regelaars die, zoals de SX-9, nu tegen een zeer schappelijke prijs worden aangeboden maar een paar jaar terug nog een absolute topper was. Die SX-9 is echt een aanrader!

Back