Snijplotters

• Topicstarter Topicstarter pieterpieter
  • Startdatum Startdatum
P

pieterpieter

Guest
Hello Folks,

Ik heb gezien dat er hier een aantal mensen vertrouwd zijn met snijplotters, vandaar mijn vraag. Ik ben grafisch ontwerper in Brussel en ik ben bezig met dit soort van graffiti waarbij ik voor elke kleur een apart sjabloon maak:

http://users.skynet.be/fb517223/Blog/tekening_01.jpg

http://users.skynet.be/fb517223/Blog/tekening_02.jpg

http://users.skynet.be/fb517223/Blog/tekening_03.jpg

Check ook mijn site: Pieter Vermeersch

Omdat het uitsnijden van grotere en complexere werken vele uren werk vereist heb ik besloten om mij eventueel een snijmachine aan te schaffen. Ik zou liefst niet boven de 500 euro gaan. Om duidelijk te zijn: Ik ben niet zo geïnteresseerd in het maken van stickers, maar veeleer in het simpelweg uitsnijden van sjablonen.

Ik heb al redelijk wat zitten zoeken op het internet naar de verschillende types van machines en de verschillende prijzen maar hoe meer ik zoek, hoe minder ik er wijs uit geraak. Er is een redelijk groot aanbod en omdat ik de ervaring mis weet ik niet welke te nemen. Kan iemand van jullie mij vertellen welk aparaat het best geschikt is voor hetgeen ik doe?

Alvast heel erg bedankt, het zou super zijn mocht iemand me hierbij kunnen helpen.

Pieter

Materiaal dat goed te gebruiken is om met verfspuitbussen over te spuiten en dat liefst ook niet al te prijzig is. Als ik het sjabloon een paar keer kan hergebruiken is het goed.

Ik ben ook van plan om redelijk grote schilderijen te maken (1m50 x 2m) dus het zou ook redelijk breed mogen zijn, zodat ik geen dagen bezig ben met smalle stroken te plotten.

gr.

Pieter

die breedte en je budget gaan een probleem vormen, ongeacht of je uit plotfolie een mask gaat maken of uit die sjabloon platen (harder)

voor dat soort formaat is je plotter een factor 3 boven je budget vrees ik.

(overigens tureluurs word je van die afbeeldingen, maar dat zal wel de bedoeling zijn ;) )

Tureluurs? :-) Dat beschouw ik als een compliment, inderdaad. :-)

Ja, wat die breedte betreft, het hoeft niet zo breed te zijn als 1,5 meter. Ik kan ook in banden werken van bijvoorbeeld 30 centimeter ofzo. En die dan onder elkaar zetten, als je verstaat wat ik bedoel. Alleen, A4 formaat, dat zou wat te klein zijn, want dan heb ik daar heel veel werk mee.

Wat het budget betreft, laten we zeggen dat ik het nog met 200 euro kan opvijzelen tot 700 euro. :-)

Tureluurs? :-) Dat beschouw ik als een compliment, inderdaad. :-)

Ja, wat die breedte betreft, het hoeft niet zo breed te zijn als 1,5 meter. Ik kan ook in banden werken van bijvoorbeeld 30 centimeter ofzo. En die dan onder elkaar zetten, als je verstaat wat ik bedoel. Alleen, A4 formaat, dat zou wat te klein zijn, want dan heb ik daar heel veel werk mee.

Wat het budget betreft, laten we zeggen dat ik het nog met 200 euro kan opvijzelen tot 700 euro. :-)

Je zou het ook kunnen uitbesteden,
dan heb je de hoogste kwaliteit zonder zelf te investeren.

Ik begrijp niet helemaal waarom je niet gaat printen,
of is de ondergrond iets wat niet door een printer kan ?

Ook met zeefdruk kun je in beperkte oplagen zeer groot werk maken.

PS: je maakt zeer antrekkelijk werk, waar ik zeker niet tureluurs van word!

KunstART

verkoopt plotters en printers, nw en 2e hands...
wellicht heb je wat aan de MUTOH RX500 die onder printers staat, die kan tekenen en snijden
anders een Refine model, in jouw geval zou ik de 120 cm variant pakken (tis 60 of 120 )

Hoe fijn kunnen snijplotters eigenlijk snijden?
Ik ben erg geintereseerd in een snijplotter in de hoop er zelf het zogenaamde pinked tape (dat is dat kartel-weefsel dat bij doek bespannen vliegtuigen over de ribben zit om de hechtdraden aan de ribben te beschermen).
Ik bouw een 1/6 Corsair en de plotter moet in die schaal 64 pinks/inch kunnen maken, dus 64 kleine driehoekige kartels/inch.
Dit wil ik uit Solartex snijden, dat een dikte van 0.11mm heeft.

Kan dit met bijvoorbeeld een HSP 360 of een Butronics 360?

Belgarath

Nee dat gaat niet met een snijplotter .

Je kan alleen folien snijden die een ondergrond uit siliconpapier hebben . ;)

En voor het kleine snijwerk is een plotter met Offset wel een groot voordeel .

Mvg Johan

Hallo Daniél

De refine is een China plotter die geen offset heeft .
Dit moet dus via de software gebeuren wat nog al een lastige klus zijn kan .

Ook de qualiteit is niet met een EU produkt te vergelijken .

Als hobby apparaat zal hij wel werken als je er een tijdje mee werkt .

Maar voor mij zou hij niet voldoen .

Mvg Johan

Hallo Daniél

De refine is een China plotter die geen offset heeft .
Dit moet dus via de software gebeuren wat nog al een lastige klus zijn kan .

Ook de qualiteit is niet met een EU produkt te vergelijken .

Als hobby apparaat zal hij wel werken als je er een tijdje mee werkt .

Maar voor mij zou hij niet voldoen .

Mvg Johan

Hmm jammer wel een mooie prijsrange.

Mvg,

Oops kleine vergissing, ik bedoelde niet 64, maar 25 pinks/inch.

Is dat ook te fijn voor een snijplotter?

Kan er geen solartex in een snijplotter?
Ik dacht dat het materiaal niet veel uitmaakt als het maar lijkt op folie.

Belgarath

Een snijplotter kan alleen werken als de folie op een ondergrondpapier plakt .

Dit is bij de plotterfolien een dikke siliconpapier . ;)

Het plottermesje snijd alleen door de folie en het siliconpapier houd de gesneden delen op zijn plaats .

Bespanfolien kan er dus niet snijden . :(

Mvg Johan

Back