Sniper en benodigd vermogen... is alles wel goed????

Tadango

Forum veteraan
De sniper is mijn eerste echte DF en wat me erg opvalt is hoeveel vermogen er nodig is. Kist weegt nu 1080g en vliegt prachtig strak maar echt snel niet. Setup:

Mega 16-15-2 met imitatie Schubeler fan (3 blads)
Himodel 60A regelaar, low timing
3s4200 TP Litestorm.

Deze setup trekt 48A wat goed is voor 500W. Motor lijkt het goed aan te kunnen want die ruik ik nog niet ;) Regelaar krimpkous wel... Accu komt er redelijk warm uit. Warmer dan uit elk ander toestel. Gemiddeld vlieg ik op 320W rond wat ik best veel vindt. Ik weet dat een EDF meer verbruikt dan een normaal toestel maar klopt dit een beetje? Snelheid is leuk maar ik had meer verwacht.....

Mijn ervaring is dat EDF twee a drie keer meer vermogen verstoken in vergelijking met een zelfde prestaties propmodel

Ik ben niet zo goed op de hoogte van de Mega motors.
Maar de 2w20 van het-rc trekt +/- 55 amps X 18 volt (4S3700) = 900 watt
Deze setup word dan ook het meest gebruikt , en ik kan je verzekeren het gaat bloed hard.

de mega 16/15/2 is ongeveer vergelijkbaar met een HETrc 2 winder.
Alleen de 16/15/2 is iets rustiger met stroomtrekken.

waarom heb je een low-timing regelaar? kun je dit ook aanpassen? Als je naar een hogere timing kan gaan. Dan zal de motor meer power uitleveren, maar natuurlijk ook een hogere stroom trekken.

Ik heb de sniper met een HETrc 2winder uitgevoerd, in een minifan.
Dit ging heel goed vooruit, niet zo hard als een 2W20, maar toch niet heel ontevreden.

Het is natuurlijk ook afhankelijk wat je gewendt bent kwa snelheid. Waar vlieg je normaal mee?

groetn Paul

Het advies aan je, is ook om de uitlaat niet die 48mm te laten. Maar deze te vergroten naar minimaal 52mm (door inkorten van de romp aan de achterzijde natuurlijk)

Waarom? de 48mm is zowiezo aan de kleine kant. Het kost je wat extra stroom, doordat de fan de lucht door zo'n klein gaatje moet persen, maar je krijgt er geen extra snelheid of stuwdruk voor terug. Ook is de stroomsnelheid van een DS30 hoger dan van een minifan. Toen het model ontworpen werd, bestond de DS30 nog niet, dus is hij om de minifan ontworpen

groeten Paul

PS mocht je in de toekomst nog ooit een EDF aanschaffen. Kies voor een motor die tussen de 35 en 45A maximaal trekt. Dit is beter voor je lipo, en je hebt een langere vliegtijd.
Ik vloog de sniper ook met 3S, en je moest weer vrij snel landen (wel met een 3200mAh pakket). Nu vlieg ik een pyranha, met een lehner motor, en trek 38A op 4S (inplaats van 52A). En vlieg daardoor veel langer, en dus veel meer plezier. En kwa snelheid heb ik niets ingeleverd, eerder omhoog gegaan.

Dus in de toekomst niet zo'n hete motor kiezen. Maar beter 1 lipo extra toevoegen en de stromen wat lager houden. Geeft meer plezier uiteindelijk

5S3700 8O 8O

Dan koop maar alvast een nieuwe motor. Die gaat zeker stuk als je hem op 5S gaat gebruiken in een minifan (of soort gelijke fan)

4S is toch de max voor een 2W20

Ik zal het niet weten , zal van het weekend meten .
Maar lipo,s geven natuurlijk nooit onder de 3,7 volt.
De amps kan ik wel meten.

Back