Peter Den
PH-SAM
Snow-Boot
(Geplaatst in de hellingvliegsectie omdat hier wellicht de meeste relevante belangstelling te verwachten is.)
Introductie:
De aanleiding voor dit draadje is omdat mijn opmerkingen in het draadje van Eric Laermans een paar reacties hebben opgeleverd qua interesse in de Snowboot en aanverwante modellen.
Tevens: bij ons (mijn vliegmaat H. en ik) recente bezoekje aan de omgeving van Calais kwamen we al filosoferend tot de gedachte dat het eigenlijk jammer is dat zulke bescheiden (ouderwetse) modellen als de Snowboot buiten de mainstream belangstelling staan. (tja, van Noordfrans bier wordt je sentimenteel)
Nog sentimenteler: ik wil ook wel eens ingaan tegen de algemene trend, dat men zich het genoegen ontzegt te vliegen met iets wat zelf gemaakt is.
Dat dan met de smoes: moeilijk, ouderwets niet van deze tijd etc.
Filosoferend kwamen we op het feit dat we allebei altijd weer terugkomen, speciaal voor de wat ruigere hellingomstandigheden op kleine, basale eenvoudige en robuuste modellen en het ongecompliceerde plezier dat we daaraan beleven.
We denken dat die categorie zwaar miskent wordt.
(overigens, andere vertegenwoordigers in deze categorie niet te na gesproken: Weasel Alula Fretchen enzovoort)
Dus: een lans gebroken voor de Snowboot: ik hoop dat nieuwe en bestaande Snow-booters in dit draadje ook hun bijdrage gaan leverend door het plaatsen van fotootjes van hun Snow-boot variant en belevenissen.
Daarnaast stel ik me voor om met korte tussenpozen nog aanvullende info en ontwerpoverwegingen (met name over mijn ontwerp OFA, die sterk verwant is met) te geven en op vragen te reageren mochten die komen.
Wat is de Snowboot:
De Snowboot is een ontwerp van J-L Coussot, gepubliceerd in April 1987 (vintage!) in de RCM .
Tot voor kort kon ik op het net nog een aanbieder van een bouwpakketje en tekeningen vinden, maar dat lijkt nu ook over.
(Overigens zijn er wel een aantal pakketjes en aanbieders van gelijksoortige modellen met name Decker-Planes met de Birdy flying wing waarvan je mag verwachten dat dat prima in orde is.)
Het betreft een zogenaamd plank-model van maar 1 meter span en een slankheid van ongeveer 4: een lomp ding dus.
Zeer eenvoudig zelf voor lage kosten te bouwen met resulterend een verbazend sterk en handzaam modelletje.
Met andere woorden: ook een ideaal beginners clubprojectje, maar ook een ''immer dabei'' model.
En ook het model dat ik, als ik eigenlijk met de rest niet durf, unverfrohren de klip afgooi.
Zoals te verwachten van zo'n platform zijn de zuivere zweefprestaties matig, maar daar gaat het niet om: op de helling en onder ruige omstandigheden gaat ie zich bewijzen.
Mits goed afgesteld (voor een plank toch niet al te kritisch) vliegt het uiterst strak, een groot windbereik (makkelijk van 3BF tot 5BF zonder ballast) en behoorlijk acro-vaardig.
Robuustheid: De mijne is meerdere keren volle kracht tot voorbij de vleugelvoorrand de grond ingegaan, op topsnelheid van het prikkeldraad op Langeveld terug-gestuiterd, metershoge doornbossen ingeknald, tegen het hek aan de Maasvlakte geklapt maar bovenal: overleeft tot nu toe mijn landing-skils.
Alles alleen met wat bekledingsschade: het hoeft niet perse van schuim te zijn om sterk te zijn, integendeel.
Hierbij alvast; foto's van de dicht bij het origineel liggende exemplaar van H. en mijn gemodificeerde variant.
(Geplaatst in de hellingvliegsectie omdat hier wellicht de meeste relevante belangstelling te verwachten is.)
Introductie:
De aanleiding voor dit draadje is omdat mijn opmerkingen in het draadje van Eric Laermans een paar reacties hebben opgeleverd qua interesse in de Snowboot en aanverwante modellen.
Tevens: bij ons (mijn vliegmaat H. en ik) recente bezoekje aan de omgeving van Calais kwamen we al filosoferend tot de gedachte dat het eigenlijk jammer is dat zulke bescheiden (ouderwetse) modellen als de Snowboot buiten de mainstream belangstelling staan. (tja, van Noordfrans bier wordt je sentimenteel)
Nog sentimenteler: ik wil ook wel eens ingaan tegen de algemene trend, dat men zich het genoegen ontzegt te vliegen met iets wat zelf gemaakt is.
Dat dan met de smoes: moeilijk, ouderwets niet van deze tijd etc.
Filosoferend kwamen we op het feit dat we allebei altijd weer terugkomen, speciaal voor de wat ruigere hellingomstandigheden op kleine, basale eenvoudige en robuuste modellen en het ongecompliceerde plezier dat we daaraan beleven.
We denken dat die categorie zwaar miskent wordt.

(overigens, andere vertegenwoordigers in deze categorie niet te na gesproken: Weasel Alula Fretchen enzovoort)
Dus: een lans gebroken voor de Snowboot: ik hoop dat nieuwe en bestaande Snow-booters in dit draadje ook hun bijdrage gaan leverend door het plaatsen van fotootjes van hun Snow-boot variant en belevenissen.
Daarnaast stel ik me voor om met korte tussenpozen nog aanvullende info en ontwerpoverwegingen (met name over mijn ontwerp OFA, die sterk verwant is met) te geven en op vragen te reageren mochten die komen.
Wat is de Snowboot:
De Snowboot is een ontwerp van J-L Coussot, gepubliceerd in April 1987 (vintage!) in de RCM .
Tot voor kort kon ik op het net nog een aanbieder van een bouwpakketje en tekeningen vinden, maar dat lijkt nu ook over.
(Overigens zijn er wel een aantal pakketjes en aanbieders van gelijksoortige modellen met name Decker-Planes met de Birdy flying wing waarvan je mag verwachten dat dat prima in orde is.)
Het betreft een zogenaamd plank-model van maar 1 meter span en een slankheid van ongeveer 4: een lomp ding dus.
Zeer eenvoudig zelf voor lage kosten te bouwen met resulterend een verbazend sterk en handzaam modelletje.
Met andere woorden: ook een ideaal beginners clubprojectje, maar ook een ''immer dabei'' model.
En ook het model dat ik, als ik eigenlijk met de rest niet durf, unverfrohren de klip afgooi.
Zoals te verwachten van zo'n platform zijn de zuivere zweefprestaties matig, maar daar gaat het niet om: op de helling en onder ruige omstandigheden gaat ie zich bewijzen.
Mits goed afgesteld (voor een plank toch niet al te kritisch) vliegt het uiterst strak, een groot windbereik (makkelijk van 3BF tot 5BF zonder ballast) en behoorlijk acro-vaardig.
Robuustheid: De mijne is meerdere keren volle kracht tot voorbij de vleugelvoorrand de grond ingegaan, op topsnelheid van het prikkeldraad op Langeveld terug-gestuiterd, metershoge doornbossen ingeknald, tegen het hek aan de Maasvlakte geklapt maar bovenal: overleeft tot nu toe mijn landing-skils.
Alles alleen met wat bekledingsschade: het hoeft niet perse van schuim te zijn om sterk te zijn, integendeel.
Hierbij alvast; foto's van de dicht bij het origineel liggende exemplaar van H. en mijn gemodificeerde variant.
Laatst bewerkt door een moderator: