Software v-stabi 5.0 is uit!!!!

Discussie in 'Flybarless' gestart door jhrrekers, 4 aug 2010.

  1. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Hoi iedereen,

    Ik heb net een succesvolle update doorgevoerd voor mijn v-stabi 4.0 naar 5.0.

    Setup is een eitje nu, helaas nog niet gevlogen, maar misschien vanavond of anders morgen.

    Softwaredownload | VStabi

    Have fun with it.

    Oh ja, misschien interessant voor degene die de prijs graag willen weten.

    kosten zijn 45 dollar, omgerekend was dat iets van 34.95 euro.

    Iets duurder dus om je stabi naar 4.0 te zetten, maar well worth the price

    groetjes
    remon
     
  2. mautje

    mautje

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    176
    Maaruh, well worth the price, dat weet je toch nog niet als je nog niet gevlogen hebt? ;-)

    Nee hoor, ik ben ook blij dat ie er is en ga vanavond mn Logo upgraden, hatsee!!!


     
  3. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Remon, laat je hier ook even weten wat je persoonlijke ervaringen zijn met V5? super!!
     
  4. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Uiteraard dirk.

    Volgens Bas de Groot die al een tijdje met 5 vliegt moet het nog weer beter zijn, ook MrMel die op Helifreak zit schijnt super tevree te zijn.

    Maar ik zal de 700 morgen uitlaten (weather permitting) en dan ben ik heel benieuwd. :rolling:

    Mijn trex 700 vloog op 4.0 al fantastisch (helemaal na de KDE ombouw) dus als die nog weer beter vliegt nu dan word ik nog verliefder dan als ik al was... hehehe laat Heike het maar niet horen LOL. :rolleyes:

    Groetjes

    remon
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mijn update is na heel wat uurtjes ook eindelijk gelukt. Hoe lang deed je over het herprogrammeren?
     
  6. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    ik las het op helifreak laurens, je had er niet zo veel geluk mee las ik.

    Ik was al met al, binnen een half uurtje klaar. toen las ik dat je de staart instellingen en kop instelling moest resetten anders zou de controle loop niet zijn volle kracht kunnen benutten, dus toen nog maar eens een 10 minuten aan de gang.

    Eens je hem hebt ge-update neemt 5.0 de instellingen die al in het kastje waren gewoon over.
     
  7. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik heb de setup ook doorlopen, welke instellingen moet ik nu nog resetten dan?
    Moet zeggen dat de 3G met update 2.1 ook echt goed is nu, ben benieuw hoe Vstabi V4 zich tegen V5 verhoud
     
  8. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik heb vandaag ook m'n V-bars geupdate naar de "pro" versie. Hiervoor
    vloog ik met V5 express.

    Eigenlijk wou ik al eerder updaten, maar ik wou niets meer aan de heli's veranderen
    ivm. 3D Masters. Hopelijk dit weekend even testvliegen.

    Gr. Bas
     
  9. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Laatst bewerkt: 4 aug 2010
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb het er ook op staan. Koste iets van 1,5 uur inclusief het mechanisch optimaliseren van alle aansturingen. Ik was 35.11 euro kwijt :) Setup wizard bevalt super. Controller is ook aangepast naar V5.

    In het weekend eens kijken hoe dit bevalt :) Controller lijkt ook iets handiger nu.
     
  11. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Vlieg ondertussen al een week met de nieuwe Mini V5.0. Kan natuurlijk niet helemaal eerlijk beoordelen aangezien ik ook ben overgestapt van heli (van Vibe 50 naar Logo 600) maar kan wel merken dat het anders vliegt! Niet uit te leggen, dat moet je gewoon voelen! Daarbij is het hele programmeer proces volledig 'idiot proof', waarbij je eerder nog wel een twijvelde "heb ik dat wel goed gedaan" is het nu een no brainer en vliegen met die handel. En hoe! De aanschafprijs van de nieuwe V-bar is ook dusdanig omlaag gegaan dat ik niks anders kan dan Mikado een veer in de kont steken. Ik ben dik tevreden!
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Achteraf gezien heb ik 2 keer pech gehad. Ten eerste had ik mn software gekocht tijdens een server falen, ten 2e heb ik een tijdje zitten wachten tot de servers overbelast waren met het uploaden van de software.

    Mikado moet niet zo'n goeie electronica maken... Morgen proggen, ik ben benieuwd. Volgende week ga ik zo'n beetje 24/7 vliegen met mn Xtreme, ik ben benieuwd.
     
  13. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik had het onderhand al gevonden, al met al ben ik er nog steeds geen uur mee bezig geweest
     
  14. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Op de Mikado-site staat een vergelijkingstabel tussen versie 4.0, 5.0 express en 5.0 pro
    Ik heb wat vragen.

    1) Ik zie dat als ik mijn normale (met losse sensor) 4.0 update er een toerenregelaar bijkomt. Wat moet ik me daarbij voorstellen ?
    Mijn jive zal daardoor niet vervallen neem ik aan, moet ik de jive via de Vstabi aansluiten zodat de regelaar signaal via de Vstabi krijgt ofzo. (is het vergelijkbaar met de Total G van CY?)

    2) Ik heb mijn kop nu met een swashplate leveler vlak ingesteld (onderkant, midden en top) moet ik dit na update weer opnieuw doen ?

    3) Ik heb ook een mini 5 express. Ik zie dat de update niet zo heel veel toevoegd. Loont het toch om die ook te updaten?
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    1) ik verwacht dat de governor regeling iets zal zijn voor een brandstof motor. Governor regeling bij een elektromotor zit namelijk in de regelaar zelf

    Bas
     
  16. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Ja dat zou je verwachten maar bij de total G van CY is dit ook voor elektro.
    Ik kan me er wat bij voorstellen. De jive regelt een constant toerental. De belasting is echter verschillend dus ook het stroomverbruik en ook het moment van de kop.
    Dat is weer van invloed op de staart en mogelijk ook op de kop zelf.
    Dus... wat is het nu precies?
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ja daar heb je zeker een punt, het is zeer zeker een samenspel en als dat allemaal met elkaar kan communiceren is dat nog veel beter natuurlijk. Dan zou wellicht zelfs genoeg hebben aan een zeer simpele motor regelaar ? Dan heb je natuurlijk wel een extra sensor nodig om het toerental uberhaupt te kunnen meten.
    Bij een regelaar voor een borstelloze motor wordt het toerental namelijk 'gemeten' via een wikkeling van de motor (back EMF) en dus heb je geen sensor nodig.

    Ben wel nieuwsgierig naar wat het dan gaat worden.

    Bas
     
  18. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Ik geloof niet dat de Vstabi de Jive vervangt. Ik denk eerder idd aan een soort communicatie onderling. Ontvanger - Vstabi - Jive. Zoiets als dat de Vstabi weet wat de regelaar gaat doen o.i.d.
    Even fantaseren:
    Bij zenders kun je gas/stroom bijmixen bij input op nick, roll en staart. Mogelijk dat de Vstabi dat gaat doen. Dat lijkt me het meest waarschijnlijk. De heli krijgt immers niet alleen input van wat jij stuurt maar krijgt ook input van de Vstabi.
    Een regelaar "ziet" dat de toeren inkakken en geeft stroom bij om het constant te houden. Bijsturen achteraf dus. Maar dan wel zo snel dat we er niets van merken. Logisch want hij regelt het motortoerental, niet dat van de kop. Motortoeren liggen veel hoger. Als daar een paar toeren wegvalt merk je het niet. De Vstabi zou de gaskurve erg kortstondig een paar % kunnen verhogen, corrigeren vooraf dus. Of dit goed werkt met de Jive = ? Ze zullen het niet voor niets doen maar t lijkt me dan iets voor de hardcore stickbangers.

    Op de 3D masters had de heli van Curtis uiteraard een Total G en idd met een sensor op de overbrenging (brandstof)

    Ik vind nergens info over wat de Vstabi er nu eigenlijk mee doet.
    En als ik update zou de mogelijkheid er dus op moeten zitten maar dan zal ik toch ook een extra kabel moeten plaatsen. (verbinding Jive - Vstabi) Ik zie niets in handleiding ed. Of kijk ik er overheen?
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2010
  19. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    Volgens de v-stabi website komt de governor pas later dit jaar uit als een software update.

    Het wekrt dan volgens mij doordat je stuurt en de v-stabi hier op gaat aticiperen, dan zul je wel weer een mogelijkheid hebben om een soort van gain in te stellen hoe snel en hoeveel hij bij gaat governen.

    Zou in principe weer sneller zijn dan bv een jive dit doet, zoals je al zegt een jive doet dit achteraf en de v-stabi zou dit vooraf al kunnen doen.

    Dessalniettemin merkt de `gewone` piloot hier niet veel van.

    maar zoals bas al zegt zou je eventueel met een goedkopere esc al klaar zijn. Bijvoorbeeld een align esc, die zijn best wel goed maar die governor hebben ze tot op heden echt niet voor elkaar.

    we zien wel, ik kan helaas nog steeds niet vliegen dus een test zit er nog niet in, er zullen vast wel anderen zijn die al kunnen testen en hier hun bevindingen kunnen posten.
    Ik hoop dat ik dit weekend een paar vluchten kan maken, moet nu toch echt snel de FTM gaan oefenen voor de volgende D3d.

    groetjes

    remon
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Loopt je esc/gas via je unit dan? Toeren sensor? Govenor snap ik nog niet direct maar dat zal wel komen :)

    Vandaag 2 accu's gevlogen met 5.0........... WOW, dat vliegt heel erg lekker. Hover voelt lekkerder aan en makkelijker. Ook het vliegen gaat lekkerder, meer als een flybar. Ik weet niet of het ook te maken heeft met de aangepaste aansturing (alles gaatje naar binnen) maar wat ik als nadeel bij 4 merkte is nu weg. Hij stuurt heel direct en precies maar met een soort expo wat beter is tov 4. Ik heb alleen de pitch throw omlaag gezet naar 70 want hij was super gevoelig. Even later rolde ik lager dan ooit :) De heli voelt bij rustig sturen aan als een logge zware (stabiele) heli maar zodra je de stick wat meer beweegt reageert hij fel en direct.

    Ik heb alleen net als met 4 een probleem met de staart. Deze zoekt nog even na een snelle piro. De uitslagen links en rechts zijn 50 en 51 en dat lijkt geen probleem. Servo type is ook de juiste. Eens kijken of daar nog wat aan te tunen valt.
     

Deel Deze Pagina