Solartex opbrengen

Hallo allen

Inmiddels heb ik al een beetje ervaring met Solartex maar voornamelijk het bekleden van richtingsroeren maar nu ga ik voor het eerst een vleugel met dit spul bekleden en wel een volbeplankte vleugel, dus geen open stuctuur.

In de Solartex handleiding staat de methode weliswaar beschreven, overigens is deze afwijkend van de open structuur methode maar ik ben erg benieuwd of er iemand nog wat tips voor mij heeft.

Wat ik mij afvraag is of het niet mogelijk is om de Solartex met het strijkijzer op een lage temperatuur op te brengen en de bescherm-folie zoals bij het opbrengen van een kleef-folie steeds een klein stukje te verwijderen, dit om luchtbel vorming te voorkomen.

Is de Solartex dan in zijn geheel opgebracht dan met een hoge temperatuur, (strijkijzer of heat-gun) nabewerken.

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden,

Harry
 
Harry, ik heb al veel vleugels me solartex bekleed en heb er prima ervaring mee. De verwerkings temperatuur is een stuk hoger dan die van solarfilm of oracover. Als je de bout met de juiste temperuur erop zet zie je een lichte verkleuring die bij afkoelen weer wegtrekt. Zelf heb ik een goede resultaten door het hout waar het opkomt met solarstick voor te bewerken voor extra hechting en ook van de overlap plaatsen doe ik de laatste cm. met solarstick voorbewerken. Als ik de opgebrachte bekleding met de föhn nabewerk gebruik ik hierbij altijd een (thee) doek om dat stuk dat ik net bewerkt heb na te strijken voor het afkoelt.Hierdoor komt het echt vast te zitten en veeg je luchtinsluitingen weg.
succes.
Joost
 
Harry ik heb een "dichte vleugel" bespannen met Oratex, denk ik vergelijkbaar met Solartex. Ik heb de beschermfolie er meten helemaal afgehaald en verwerkt zoals ik dat met oracover zou doen. Ik had in het geheel geen last van blaasvorming. Op de lastige plekken gebruik ik heissiegelkleber voor de voorbewerking. Naar mijn mening is Oratex daarvoor minder gevoelig dan Oracover. Oratex krimpt heel mooi en ook rondingen kan je heel goed afwerken. Verder gebruik ik net als Joost ook een theedoek. Succes
 
Het hele probleem is dat ik met het bespannen met Solartex weinig tot geen ervaring heb.
Hierdoor bestaat het gevaar dat ik uren bouwen en schuren door een slecht opgebrachte bespanning teniet doe, dus liever even een 'draadje'.

Waar ik wel ervaring in het is het opbrengen van Orastick-scale, hierbij plak ik eerst ongeveer 1 centimeter vast en wrijf dan met een flanellen doek de folie op het hout waarbij ik de bescherm-folie langzaam, beetje voor beetje verwijder.
Hierdoor voorkom je luchtbellen onder de folie.

Ik dacht misschien gaat dit ook met Solartex en in plaats van de flanellen doek het strijkijzer op een lage temperatuur en later met het genoemde doekje en een hoge temperatuur definitief vast-wrijven.

Harry
 
Bij twijfel eerst een proefstukje maken om daar je gevoel op te kweken zoals Joost het omschrijft .Je zult zien dat het makkelijker gaat dan je denkt .
 
Ik neem aan dat men bij een dichte, volbeplankte vleugel de voor en achterlijst pas op het laatst overlapt/afwerkt of zie ik dit verkeerd?

Harry
 
Ik zet altijd eerst de folie op de 4 hoeken vast , dan op de lange kanten ook nog 2-3 keer. ;)

Dan eerst de neuslijst kompleet , dan de achterlijst kompleet , dan 2/3 van de wingtip .
En dan werk ik met een steinerföhn bij 160 grad van de midden uit naar de tips.
Hierbij druk ik de folie aan met een frottee washandje.

Je werkt zo de lucht naar buiten door het 1/3 " gat " op de wingtip. ;)

Hier staan ook nog foto,s van een folie klus.
[106248] hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner-15

En op de site van Hobbyin staat een nederlandse beschrijving van oracover .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dezelfde ervaring als Maarten met Oratex. De folie heb ik meteen verwijderd, folie op de vleugel gelegd en erop gestreken. Geen enkel probleem met blaasvorming. Het was wel balsa beplanking, ik verwacht dat het op triplex beplanking kritischer is.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Joost, Maarten en Raymond, ik ga jullie methode toepassen, zijn er moeilijkheden dan meld ik me wel.

Ik heb 10 meter Solartex liggen dus er mag best wel iets mis gaan maar liever niet, daarbij is het niet bepaald goedkoop spul.
Tot nog toe heb ik steeds de vleugels afgewerkt met 25 gram glasmat en na heel wat extra werk ze laten spuiten.

De eerste vleugels met Solartex worden voor de 2 Sagitta013, dan de 'eta' nog even afbouwen (95% klaar) en dan komt een Weihe 50 CNC-Frsteile fr RC-Modellbau op de bouwplank.
In de toekomst wil ik alleen nog maar houten CNC kisten gaan bouwen maar wel met een GFK romp

O ja, ook nog even tussendoor verhuizen (nee niet terug naar Nederland)

@Johan, de instructie op de Solartex-site maakt een duidelijk onderscheid tussen de 'open surface' en de 'solid surface' methode, de door jou toegepaste komt overeen met de 'open surface'.

Groetjes,

Harry
 
@Johan, de instructie op de Solartex-site maakt een duidelijk onderscheid tussen de 'open surface' en de 'solid surface' methode, de door jou toegepaste komt overeen met de 'open surface'.

Groetjes,

Harry

Dat maakt dus helemaal geen verschil bij mij .
Alleen de temperatuur mag niet te hoog zijn bij een volbeplankte vleugel waar styro als kern gebruikt word .

Wel gebruik ik sinds 20 jaar alleen nog Oracover of Oratex .
Maar de werkwijze blijft voor mij gelijk.;)

Mvg Johan
 
Back
Top