soldeerboutpuntvraagje

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Frits37, 13 jan 2021.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb een 30W budgetsoldeerbout van de Praxis met een 'potloodpunt'. Die gebruik ik heel af en toe voor het solderen van componenten op een printje. Ondanks het lichte gebruik is de punt wat stomp geworden. Kan ik die gewoon bijvijlen/schuren in de gewenste vorm en blijven gebruiken?
     
  2. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Als de buitenlaag van de punt weg is, dan is het over met de punt.
    Je kan hem afvijlen - maar dan is de resterende levensduur nihil. (punt wordt snel weggevreten)
    Klassiek probleem met ongeregelde bouten, onbelaste punt wordt te heet.
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Wat bedoel je met ongeregelde bout? Dat je de temperatuur niet kunt regelen en dat de bout standaard te heet staat afgesteld? Ik heb ook een ongeregelde Weller van een jaar of 35 oud met een beitelpunt die ik veel gebruikt heb en die doet het nog steeds naar wens, alhoewel de punt daarvan ook iets versleten is.
     
  4. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Bij een ongeregelde bout is de energie aanvoer constant, de energie "output" is variabel. Derhalve varieert de temperatuur.
    Meestal wordt zo'n bout zo ontworpen dat deze bij solderen (zeer) grofweg de gewenste temperatuur heeft, en dus is de onbelaste temperatuur te hoog - de punt verbrand.
    Bij "zwaar" soldeerwerk (sommige connectors) vloeit er teveel energie weg en wordt de bout te koud => braadwerk.
    Die oude Weller zal dat probleem ook hebben, maar ik vermoed een betere kwaliteit materiaal, dat minder snel degenereert.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat is duidelijk. Maar het 'verbranden' gebeurt dus met name als de bout ongebruikt maar verhit terzijde ligt: bij gebruik koelt de punt iets af. Bij een geregelde bout heb je dat dan toch ook, ik ga er ten minste van uit dat je niet tijdens het solderen voortdurend de temperatuur aanpast? Of is het meer iets van: de temperatuur exact instellen voor het werk wat je doet?
     
  6. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Een goede geregelde bout regelt constant, er zit een temp sensor in de punt.
    Dus voortdurende aanpassing. Bout.jpg
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ah, kijk, dat wist ik niet. Bedankt!
     

Deel Deze Pagina