soldeerpunten onbruikbaar

Ik heb soldeerpunten voor loodvrij soldeertin ( weller no.8 ) deze zijn geheel zwart geworden en er houd geen soldeertin meer op. Nu werd mij in de winkel verteld dat ik met deze punten zowel loodhoudende als loodvrije soldeertin heb gebruik en deze meteen onbruikbaar worden.

Kent iemand dit verschijnsel ook, ik kan niets terug vinden bij FAQ?

Hans

lood en loodvrij bijten elkaar. waarom uberhaupt veel met loodvrij werken? ik gooi die bende liever gisteren nog over het hek... doe mij maar lekker ouderwets lood snuiven...

een enkele keer lood / loodvrij door elkaar zal niet direct schaden. wat vaak meer oorzaak voor zwarte punten is dat de soldeerbout te lang ongebruikt aan staat en / of te warm ingesteld.

Soms doe ik aan gekochte elektronica solderen en dit is tegenwoordig allemaal loodvrij en moet dan een soldeerpunt hebben die warmer wordt.
Hans

hallo hans,

dat doe ik ook. en mijn punten kunnen ook met loodvrij overweg. Maar verhoudings gewijs soldeer ik maar relatief weinig aan soldeervrij.

De grootste oorzaak voor soldeerpunten die zwart worden is nogmaals het te lang ongebruikt door stoken. En te hoge temperaturen zelfs met soldeervrij zit ik zelden boven de 350 graden te solderen alleen met grote oppervlaktes ga ik wel eens naar 380 of 400. Maar zodra ik mijn bout langer dan 10 minuten niet nodig heb zet ik hem uit. Hij is tevens toch in 10 seconden weer warm.

Als je door elkaar met loodhoudend en loodvrij soldeer werkt ben je inderdaad zo door je soldeerstiften heen.

Vroegâh moest ik mijn stiften uitsluitend van tijd tot tijd vervangen omdat ze te intensief waren gebruikt als breekijzer.

Tegenwoordig heb ik regelmatig zwarte stiften, die onbruikbaar zijn geworden.

Uit
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!
... Een slechte soldeerverbinding kan je een motor en/of regelaar kosten! Soldeerverbindingen zijn slecht, of zijn moeilijk te doen, doordat fabrikanten loodvrij soldeertin gebruiken (draden vertinnen, hogere smelt temperatuur) terwijl wij (nog) loodtin gebruiken (lagere temperatuur) gebruiken. Uitleg na de twee filmpjes en de grote quote, beginnend met Whenever a motor just quivers back and forth:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 788 - RC Groups ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Op mijn werk gebruiken we ondertussen al een paar jaar loodvrij soldeer. Het was echt flink wennen en in het begin heb ik er ook op staan schelden want het was erg lastig om een goede soldeer verbinding te maken. Door er stug mee door te gaan en desnoods de hele soldering een keer over te doen heb ik het nu volledig onder de knie. Je kent het wel, oefenen, oefenen, oefenen en dan nog meer oefenen. ;);)
Met het loodvrije soldeer kan ik nu net zo goed en net zo netjes solderen als dat het met loodhoudend tin ging. Je moet wel het juiste vloeimiddel gebruiken en de bout 20ºC tot 30°C warmer laten worden.

Mijn ervaring is dat met loodvrij tin de levensduur van de soldeerstiften juist langer is geworden. Ook als de beschermlaag op de stiften iets beschadigd raakt zal de stift duidelijk minder snel "opgevreten" worden dan met loodhoudend tin. Het is het lood in het soldeer dat het koper van de soldeerstift "opvreet".
Om te zorgen dat het (loodhoudende) soldeer niet in aanraking kan komen met het koper van de soldeerstift zit er een dun beschermlaagje van ijzer overheen. Zolang dat laagje niet beschadigd is zal het de stift heel lang beschermen.
De meest voorkomende oorzaak van beschadiging is de soldeerstift gebruiken om de pootjes van onderdelen van de print te "wrikken", als een soort breekijzer gebruiken dus.

Bij het combineren van loodvrij en loodhoudend tin weet ik niets van versnelde slijtage van de soldeer stiften. Dat komt waarschijnlijk omdat wij dat maar heel weinig doen. Het enkele "oude" apparaat dat voor reparatie binnen komt wordt gewoon met loodvrij soldeer gerepareerd. Tot nu toe hebben we daar geen enkel probleem mee gehad. Zoals ik al schreef zijn dat maar enkele apparaten.

Back