Soldeerstation repareren/verbouwen

markjuhh

Forum veteraan
Hallo

Ik heb een soldeerstationnetje van 48 watt met zo'n bouthouder en zo'n sponsje eraan. nou heb ik hierbij de soldeerbout te warm gestookt en is hij doorgebrand :rolleyes:(de bout zelf dan)

zou ik hierop zo'n goedkope 30watt soldeerbout kunnen aansluiten? dus draad van de doorgebrande bout lossolderen en daar de andere terug opzetten? of moet er dan nog meer gebeuren om hem niet weer door te laten branden?

alvast bedankt!

heb ondertussen alweer een nieuw stationnetje gehaald :)

maar zo kan ik mischien mn goedkope bout "upgraden" dat ie in de toekomst gebruikt kan worden als ik deze weer gesloopt heb :mrgreen:

Of je een "goedkoop" boutje kan gebruiken hangt van een aantal factoren af ... wat is de spanning op de bout 230V~ of 24V= en wordt hij actief of passief geregeld ...

Als het een "eenvoudig" soldeersation is dat zijn meestal "gewone" soldeerbouten met een "dimmer" ... een "vreemde" bout hier op aansluiten zal wel werken, alleen de temperatuutinstelling zal waarschijnlijk niet meer kloppen ...

het gaat om een simpele soldeerbout van skandia die rechtstreeks in het stopcontact gaat! 230v dus.

en die wil ik op dit station proberen te krijgen: Velleman nv

dat de temperatuurregeling niet meer klopt maakt me niet zo heel veel uit, dat is dan gewoon proberen :)

kan het met deze onderdelen?

Laatst bewerkt:
hoe heet had je hem el niet staan dan?? meestal kost het hooguit de punt van de bout niet de gehele bout.

hoe heet had je hem el niet staan dan?? meestal kost het hooguit de punt van de bout niet de gehele bout.

had hem op maximaal staan om een hele dikke klodder soldeer uit een dikke krokodillenklem te krijgen, 1e klem ging goed, 2e overleefde ie niet
uglystupid2.gif

nou wil ie helemaal niet meer warm worden...:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Maar het is raar dat het station in staat is de bout door te branden.....
En een dikke klodder kun je ook minder warm verwijderen, gebruik je een soldeerzuiger (of hoe je dat ding ook mag noemen)

Bolle

echt doorgebrand is het niet, dr zit een soort van spoel om t gedeeltje waar je de punt inschuift, en t einde van die spoel zit met een uitstekent stukje tegen de buitenkant aangeklemd. k heb dit al een paar keer teruggedaan, dan werkt ie weer wel even, maar k ben langer bezig met openschroeven en terugbuigen dan dat de bout warm wil blijven dus vandaar dat ik er gewoon een andere op wil zetten!

Dat Velleman soldeerstation kost nieuw ca. € 20,-- , dan kan je beter een nieuwe kopen dan gaan "prutsen" ...

Dat Velleman soldeerstation kost nieuw ca. € 20,-- , dan kan je beter een nieuwe kopen dan gaan "prutsen" ...

ik heb ook al een nieuwe, maar het "prutsen" blijft leuk :)

heb het nu net weer in elkaar zitten, nu maar hopen dat mn huis niet afbrand :mrgreen:

edit: net beetje geprobeert; hij word warm! en er valt fatsoenlijk mee te solderen! missie geslaagd lijkt mij :mrgreen:

alleen zit ik nog met 1 vraagje... de bout die ik er nu opgezet heb is maar 30 watt ipv de 48 watt die erop zat!
betekend dit als ik hem op 100% zet dat ie minder warm word of juist dat ie veel warmer gaat worden als de "originele" bout?
of duurt het alleen wat langer voordat ie warm is en verbruikt ie wat minder stroom?

Laatst bewerkt:
Boutje zal ongetwijfeld minder warm worden ... een niet regelbare bout heeft meestal een meer "gemiddelde" temperatuur ... en verder 30W is minder vermogen, dat betekend dat als je "iets" gaat solderen dat het langer duurt voordat de zaak doorgewarmd is ...

Back