Soldeerverf

Hallo, ik ben op zoek naar soldeerverf. Bijvoorbeeld Carr's 188. In verschillende forums lees ik dat je het kunt kopen bij Godfather modells uit Heemstede. Geprobeerd contact te leggen via telefoon en email, echter geen reactie. Tevens kun je het via internet op Aliexpress etcetera kopen alleen dat is goedkope rommel dat niet correct werkt.

Weet iemand waar ik in Nederland soldeerverf zou kunnen kopen?? Of heeft u het te koop. Laat het me graag weten, dan kan ik met m'n project verder.

Groet Martijn.

Soldeerverf????
Toen ik dit las dacht ik aan een grapje maar niets is minder waar. :confused: Even zoeken leerde me dat het feitelijk hetzelfde is als soldeerpasta wat in de elektronica heel erg veel wordt gebruikt. Zo heb ik er weer wat bij geleerd. ;);)
Daarom is mijn vraag, kan je elektronica soldeerpasta gebruiken? Bijvoorbeeld DEZE pasta? Eerlijk gezegd heb ik dit in het verleden gebruikt om kleine brandstof tankjes te maken van heel dun blik of messingplaat. De te solderen rand vetvrij maken en licht opschuren met een stukje 400 of 600 schuurpapier. De randjes met een beetje pasta insmeren, op elkaar plaatsen en met een kleine brander of een elektrische soldeerbout formaat "kachelpook" solderen. Werkt fantastisch en je hebt maar heel weinig nodig. Alles moet natuurlijk wel goed op elkaar passen, grote kieren vul je niet zo makkelijk op hiermee. O, da's waar ook, jaren geleden heb ik er zelfs waterleiding pijp mee gesoldeerd. Ik had mijn "soldeerkoffer" meegenomen om de nieuwe toilet pot in de badkamer bij m'n zus aan te sluiten. Ga ik aan de gang kom ik tot de ontdekking dat ik geen soldeertin bij me had. Dat had ik ergens anders gebruikt en vergeten terug in de koffer te doen. Het potje soldeerpasta had ik wel bij me. Dat werkte verbluffend goed en voor zo ver ik weet zit die verbinding tot de dag van vandaag nog steeds goed vast. ;)
Succes.

John bedankt voor het reageren en de de link van mk modelbouwstudio. Dit is idd het materiaal dat ik bedoelde. Ik kon het niet meer op internet vinden.

Hallo Ernst. Je zou zeggen dat soldeerverf in principe hetzelfde is als soldeerpasta dat met gebruikt in de smd techniek. In de praktijk werkt soldeerverf anders dan soldeerpasta. Waarschijnlijk heeft dat ermee te maken dat de soldeerverf nog fijner is van structuur dan de soldeerpasta. Het temperatuurs verschil van speelt denk ik ook nog een rol in de gebruiksvriendelijkheid. Echter dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Groet Martijn

Back