Deze Mega komt in de Fanjet 600 (zie aldaar). Daar is om wat voor reden dan ooit de bedrading wat merkwaardig verwijderd. Kan ik die twee bovenste lipjes verwijderen (heet maken) en de drie nieuwe draden gewoon direct tegen de motor aan solderen? jan. jan.
De kans is groot dat je de lipjes niet kunt verwijderen omdat de hoogstwaarschijnlijk "geklonken" zijn. Nieuwe draden er aan solderen zou inderdaad met een stevige bout met voldoende vermogen moeten lukken.
En ik vraag me bij zoiets, gezien de prijs van electromotoren, altijd af of dit verstandig is.... Maar dat moet ieder voor zich weten.
Overtuig je ervan: Onder de nopjes tinsoldeer liggen de wikkeldraden van de motor? Als dat zo is kun je de 2 uitstekende soldeerlippen wegknippen. Kunt met een snelle bout nieuwe draden er op solderen. Beste is draadeindjes voorvertinnen. Lange draden dikker, korte draden dunner. Nieuwe motor kun je altijd nog kopen met of zonder lippen. Willum
Geheel correct! Maar wat kost een door sluiting uitbrandend vliegtuig, of een crash ten gevolge van motoruitval? Niet alleen financiëel, maar vooral ook in geïnvesteerde moeite? Penny wise, pound foolish is geen goede manier om geld te besparen.
Voor stroomlijnen van de kabels? Die nukkig in de weg zaten? 100W bout met buffer in de kop. Als er naderhand geen mechanische werking aan de bekabeling komt, zou ik dat rustig durven solderen. Met een stevige bout kan je de hitte korte tijd pieken. Met een 30W bout lukt je dan niet. Even uit zien te zoeken of die lippen fabriekshalve al aanwezig waren. Bijkans zou dit het geval kunnen zijn bij oudere motoren uit begin 2000? Ik zie namelijk ook isolatoren in het achterschild.