solderen aan electromotor

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 13 nov 2019.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Deze Mega komt in de Fanjet 600 (zie aldaar).

    Daar is om wat voor reden dan ooit de bedrading wat merkwaardig verwijderd.

    20191102_215107_1573214557113_resized.jpg

    Kan ik die twee bovenste lipjes verwijderen (heet maken) en de drie nieuwe draden gewoon direct tegen de motor aan solderen?


    jan.


    jan.
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Dat moet met een voldoende stevige bout goed kunnen.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De kans is groot dat je de lipjes niet kunt verwijderen omdat de hoogstwaarschijnlijk "geklonken" zijn. Nieuwe draden er aan solderen zou inderdaad met een stevige bout met voldoende vermogen moeten lukken.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ik vraag me bij zoiets, gezien de prijs van electromotoren, altijd af of dit verstandig is....

    Maar dat moet ieder voor zich weten.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Motortje kost toch gauw rond de € 70 . . .

    Iedere 70 euro is er één, zeg ik altijd.


    jan.
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.588
    Locatie:
    noord-limburg
    Overtuig je ervan:
    Onder de nopjes tinsoldeer liggen de wikkeldraden van de motor?
    Als dat zo is kun je de 2 uitstekende soldeerlippen wegknippen.
    Kunt met een snelle bout nieuwe draden er op solderen. Beste is draadeindjes voorvertinnen.
    Lange draden dikker, korte draden dunner.

    Nieuwe motor kun je altijd nog kopen met of zonder lippen.

    Willum
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2019
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geheel correct! Maar wat kost een door sluiting uitbrandend vliegtuig, of een crash ten gevolge van motoruitval? Niet alleen financiëel, maar vooral ook in geïnvesteerde moeite?
    Penny wise, pound foolish is geen goede manier om geld te besparen.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor stroomlijnen van de kabels? Die nukkig in de weg zaten?
    100W bout met buffer in de kop.
    Als er naderhand geen mechanische werking aan de bekabeling komt, zou ik dat rustig durven solderen.
    Met een stevige bout kan je de hitte korte tijd pieken. Met een 30W bout lukt je dan niet.

    Even uit zien te zoeken of die lippen fabriekshalve al aanwezig waren. Bijkans zou dit het geval kunnen zijn bij oudere motoren
    uit begin 2000? Ik zie namelijk ook isolatoren in het achterschild.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De soldeerlippen behoren van fabriekswege op de motor.

    DSC_3385.JPG
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Genau Nico! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina