Solderen en schilderen van messing draad

  • Topicstarter Topicstarter Eric Welling
  • Startdatum Startdatum
E

Eric Welling

Guest
Ik ben sinds kort in het bezit van de reddingsboot Berlin met het dochterbootje Steppke van Robbe. Ik ben begonnen met de bouw van het kleine bootje, de Steppke. Tot nu toe verliep alles voorspoedig.

Ik ben nu in de fase dat de messing railingen gemaakt moeten worden. Het buigen van het messing draad is goed gelukt. Past precies. Nu moeten de messing splitpennen aan de railing gesoldeerd worden samen met een klein afstandsbusje (ook van messing).

Is er iemand die kan vertellen hoe ik deze het beste kan solderen. Welke techniek ik moet gebruiken en welk soldeermateriaal. Ik heb het geprobeert met een een kleine gassoldeerbout (Weller Pyropen jr.) maar het wil niet lukken. De soldeertin vloeit niet onder de splitpennen en ook de kleine afstandbusjes komen niet vast te zitten.

Daaropvolgend meteen de volgende vraag. Hoe kan messing het beste geschilderd worden? Ik wil de railingen zilverkleurig maken. Moet het messing eerst geschuurd worden en welke verf kan ik beste gebruiken? Moet het messing eerst met een soort primer voorbehandeld worden?

Alvast bedankt voor de tips.

Eric

PS.
Ik probeer gelijktijdig een bouwverslag te maken van de bouw. Deze is te zien op: http://www.xs4all.nl/~safeprod/Berlin.htm
Misschien heeft er iemand nog tips en adviezen met betrekking tot de bouw van de Berlin & Steppke
 
steppke zei:
Is er iemand die kan vertellen hoe ik deze het beste kan solderen. Welke techniek ik moet gebruiken en welk soldeermateriaal. Ik heb het geprobeert met een een kleine gassoldeerbout (Weller Pyropen jr.) maar het wil niet lukken. De soldeertin vloeit niet onder de splitpennen en ook de kleine afstandbusjes komen niet vast te zitten.

bij het solderen weet ik dat hitte belangrijk is. beide materialen moeten goed warm zijn. dan vloeit het er zo tussen. "geleerd van een loodgieter"
en s39 gebruiken oid.
 
Eventueel de te solderen plaatsen, zowel reling als staanders, voorvertinnen. Volgens mij moet het kunnen met harskernsoldeer, s39 overbodig, en een soldeerbout van voldoende vermogen. Het laatste is natuurlijk afhankelijk van de warmteafvoercapaciteit (grootte) van de onderdelen. Beter een te zware dan een te lichte soldeerbout.

edit: ik was het woord "voorvertinnen" vergeten :oops:
 
Solderen hoeft niet echt moeilijk te zijn! Belangrijk is dat je schoon werkt, voldoende warmte hebt en het juiste soldeer gebruikt.
Schoon werken betekend dat je alles goed vetvrij moet maken en als het even kan met schuurpapier opschuurt. Daarna direct het te solderen punt vertinnen. Als je (te) lang wacht kan het te solderen oppervlak weer corroderen en "pakt" het soldeer slecht.
Voldoende warmte houdt in dat je soldeerbout voldoende warmte kan leveren aan het werkstuk. Dat kan met een grote dikke punt waar veel warmte in opgeslagen wordt. Je kan ook een "snelle" elektrische soldeerbout gebruiken van ruim voldoende vermogen. Als de punt afkoelt door hem tegen het werkstuk te houden moet die warmte snel door het verwarmingselement aangevult kunnen worden om de warmte die in het werkstuk gaat zitten weer aan te vullen.
Het goede soldeer is meestal wat experimenteren. Voor het merendeel zal het normale 40/60 soldeerprima voldoen. Het vloeit goed waardoor het vrijwel overal tussen kruipt. Het nadeel is wel dat het iets minder sterk is. Voor een railing zal het ruim sterk genoeg zijn. Ook is het gebruik van harskernsoldeer aan te bevelen. Dit vloeit prima en laat alleen een beetje hars achter. Als je gaat schilderen kan je dat hars met een beetje thinner simpel wegvegen. Er kan soms een klein beetje hars ingesloten worden in het soldeer. Dit kan geen kwaad want het hars tast het soldeer of het messing op geen enkele manier aan.
S39 kan je hier ook gebruiken maar dat moet je na het solderen direct heel grondig schoonmaken met water en zeep. Doe je dat niet dan zal het messing al snel gaan corroderen. Als er een beetje S39 ingesloten raakt in het soldeer zie je dat aan de buitenkant niet. Na verloop van tijd zal de S39 het soldeer, en het messing, aan gaan tasten en kan er zomaar een gat in je werkstuk vallen. Een ander probleem van S39 is dat het ook de punt van je soldeerbout aantast.

Over solderen is al heel wat geschreven hier op het forum. Zoek die draadjes eens op, je leert er gegarandeerd wat van.
Succes.
 
Bedankt voor de reacties en de tips. Ik heb er veel aan gehad.
Ik ben meteen aan het experimenteren gegaan en het gaat nu redelijk met hars soldeer 60/40. De resultaten zijn na het wegvijlen van overtollig tin behoorlijk goed en ook stevig. Komende week nog eens wat ander tin kopen en uitproberen hoe dat werkt. Het belangrijkste was toch het goed schoonmaken (schuren).

Groeten,
Eric
 
Indien nodig is er ook soldeerflux in een injectiespuit te koop. Dit kan je gebruiken als de harskern uitgewerkt raakt als je wat lang achterelkaar moet solderen. Dit spul heeft vrijwel dezelfde eigenschappen als de harskern.
Als je het heel goedkoop wilt houden kan je ook zelf soldeerflux maken dat echt goed werkt. Ga op zoek naar naaldhout zoals vurenhout. Daar zit behoorlijk veel hars in. Verzamel dat hars in een kokertje van een foto rolletje en los de hars op met zuivere alcohol. Dit mengsel kan je met een penseel aanbregen waarna je er uitstekend mee kunt solderen. Goedkoop simpel en veilig. Ook te gebruiken in de electronica!
 
Back
Top