solderen

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
kan iemand me zeggen hoe ik het best soldeer?

op de motor mag je daar op solderen? kan hij niet kapot gaan door de warmte?

ik moet een plug aan de twee batterij draden van de regelaar solderen die ik daarna verbind met de plug van de batterij zelf wat is de min en de plus pool ervan en welk draadje is de min en plus pool van de regelaar? ik heb een multicont x-08

greets

de plus kabel is meestal rood of in somige gevallen wit de min kabel is in de meeste gevallen zwart en soms blauw
op een club kunnen ze je er ook mee helpen daar zien ze hoe alles eruit ziet
Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van vliegclubs in Nederland:
www.modelvliegsport.nl -> clubs
www.airtoi.com -> clubs

Op de motor mag je solderen ja.
Wat je het beste kan doen is daar eerst een druppel tin op te leggen en ook de kabel die daaraan komt te vertinnen.
Zo is het makkelijker en netter deze 2 dingen vast te maken.
Daarna krimpkousje erom heen en voila.
Mocht het niet lukken of vertouw je het niet, laat het zoals Ghost Whiper ook al zegt bij een club of iemand die dit vaker heeft gedaan nakijken.

Succes ermee !

Met een multimeter kan je kijken wat de + is en wat de-.

motor is goed te solderen. Als je het echt te heet maakt verliesen de magneten hun kracht. Maar dan moet je het wel erg lang verhitten.

Solderen:
eerst aansluitpunten schoonmaken(dremel, schuurpapier)
Aansluitpunten voorvertinnen. gebruik een bout met voldoende vermogen. min 60W. Verhit (kort) het opject en voeg wat tin(met harskern) toe. Gebruik geen soldeerpasta of iets dergelijks.
soldeer beide punten tegen elkaar, zorg er wel voor dat het tin mooi uitvloeit.(met voldoende warmte) Aan een "gebakken" verbinding(tin ligt er los op) heb je niks.
krimpkous erover, klaar is samuel :)

bedankt alledrie voor de zeer talrijke informatie!! :D

een alternatief voor krimpkous mag daar ook een strookje plakband rond?

greets

Krimpkous is stukken netter en kost niet zo veel. Bij modelbouwzaken of elektronica winkels is dit volop te krijgen. Plakband kan wel maar kan soms loslaten.

Ik zie op jou avatar een easy star, als je doelt op de motor voor dit model moet rekening houden dat je de plus en min van de motor om draait.

Dus op de gemarkeerde pen komt de zwarte draad, normaal komt hier de plus.

Maar de motor moet duwen niet niet trekken, en dus andersom draaien.

succes

gr Remco

djjr zei:
Volgens mij klopt dit niet. De motor draait de zelfde kant uit alleen de prop moet andersom.
NEE dat is fout!!!! Als je de prop omdraaid zal hij nog steeds trekken alleen met een veel slechter rendement! Als een prop moet duwen moet je hem omdraaien EN de andere kant op laten draaien. Echt waar!!!!
Geloof je het niet? Probeer het dan zelf maar eens uit dan zal je zien dat ik gelijk heb.

Teken het maar uit....

Normaal zit de motor aan de voorkant met een trekprop.

Nu draai je de motor en de prop om. Dan heb je twee keer negatief.

Je draait namelijk niet de prop om, maar de houder van de prop. Door nu de motor anders om te laten draaien duwt de prop.

gr Remco

de prop blijft in vliegrichting gezien de zelfde kant op gaan, alleen zit die nu niet op de neus van het model, maar achterop.
omdat je motor nu niet achter, maar voor de prop gemonteerd wordt, (in vliegrichting gezien)moet je de draairichting van de motor omdraaien.
geloof me maar, ik heb ervaring met duwprops :wink:

dutchhelipilot zei:
Ik zie op jou avatar een easy star, als je doelt op de motor voor dit model moet rekening houden dat je de plus en min van de motor om draait.

Dus op de gemarkeerde pen komt de zwarte draad, normaal komt hier de plus.

Maar de motor moet duwen niet niet trekken, en dus andersom draaien.

succes

gr Remco

wat is een gemarkeerde pen??
maar eigenlijk begrijp ik jullie niet...
wat moet ik nu doen? de prop omdraaien en wat bedoel je met de motor omdraaien??? (ben nog nieuw weet er nog niet veel van :P )

greets

is de motor voor de ez
zo ja is het een duw motor
dus moet de min van de regelaar aan de + van de motor

die pen is volgens mij de +pool van de motor.
als er een rode stip staat bij een van de soldeerpennen moet je daar de min pool aansolderen niet de pluspool want dan draait de motor de verkeerde kantop.
zoek evt een club daar kunnen ze je beter helpen omdat ze het kunnen zien.

normal_Image1.jpg

heb je die zelf ff getekend of opgegoogled? hij staat in iedergeval nu in mij afbeeldingen
ff een beetje off toppic hoe zit het eigenlijk bij borstelloze motoren? 3 draden

wauw!! bedankt raymond voor je bericht! en je nuttig tekeningetje!

nu heb ik nog een vraagje die groene pluggen van multiplex moet ik een solderen op men regelaar.
er zijn 6 staafjes.3 ervan zijn plus en drie zijn min.
maar hoe soldeer je die apart zonder dat het soldeertin aan de andere pool komt? en zonder dat het plastick smelt??
iemand handige uitleg of fotootje?

ook heeft men verkoper me 4 pluggen meegegevn waarvan ik er twee moet solderen op de regelaar en dan moet ik twee draden solderen op de motor en op die uiteinden van die draden weer twee pluggen over die pluggen moet ik dan van die rooie buisjes schuiven zodat ze alle 4 in elkaar passen.
zodat als ik ooit men regelaar in een ander vliegtuig wil steken ik hem er gemakkelijk uitkrijg.
maar zou een suikerklontje niet véél gamakkelijker zijn? daarvoor moet ik dan niet meer solderen?

greets

Back