Solo Pro 290 Lama staart slaat heen en weer

Een vriend van mij (redelijk ervaren helivlieger TREX450) heeft een paar maanden geleden tweedehands een solo pro 290 lama gekocht met drieblads rotorkop. De eerste vlucht ging goed tot bijna aan het einde. Toen begon de staart hard heen en weer te slaan. Bij de landing wat tandwielen gestripped en na onderzoek bleek de staart servo defect te zijn. Dit was duidelijk te zien aan een gesmolten deel van het plastic huis. Hij heeft een nieuwe originele staartservo besteld en de heli voorzien van nieuwe tandwielen. De heli stijgt goed op tot 1 meter hoogte. Zodra je vanuit hoover gaat vliegen begint de staart heel snel, heel hard heen en weer te slaan. Uitslag bijna 120 graden. Binnenkort komen de nieuwe tandwielen en wil hij weer een nieuwe poging wagen. Enig idee wat dit kan veroorzaken? Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met dit model.

Welke servo zit er op?
Zijn de tandwielen die gestript waren nu wel vervangen?
Welke tandwielen waren gestript?
Welke tandwielen zijn besteld?
Is de gyro gain aangepast? Indien die functie er op zit.

Servo type is NE480090 Servo Heck NES 9 g

Beide voortandwielen zijn vervangen en moeten weer worden vervangen. Achtertandwielen zijn goed. Er zijn originele tandwielen besteld.
Er zit een gyro gain instelmogelijkheid op. Daar is beide kanten op mee geëxperimenteerd zonder zichtbaar resultaat.

Snel heen en weer slaan, zou een hunt moeten zijn. iig, zo noemen we het in de volksmond.
een hunt duid doorgaans op een gain waarde die te hoog is.

Maar een hunt is doorgaans snel, agressief, maar niet groot. 120 graden vind ik een beetje veel voor een hunt..

Te weinig gain kan ook voor een wapperende staart zorgen, dan gaat deze doorgaans "rustig" heen en weer. Kan zelfs voorkomen dat de staart wegslaat.

Op zich niets wat een ervaren Trex 450 vlieger niet op zou kunnen lossen..
Die heli heeft doorgaans ook zat probleemgebieden in de staartregio.

Maar, ff mn gedachten:
Let wel, ik ken die heli absoluut niet. Van een googlefoto zie ik dat de staart torque tube is aangedreven, en dat de heli cp is.

- het betreft hoover. en blijkbaar alleen hoover, aangezien het tijdens opstijgen niet vookomt. Wat is anders: tijdens hoover is het te verwerken koppel iets minder, dus zit de aansturing van de staart over een ander vlakje te schuiven.
De mogelijkheid bestaat dat de staartaansturing (van servo tot bladhouder) een beetje zwaar loopt, of een paar zware punten heeft.
Servo duwt hem erdoor, en overshoot dan. hij corrigeert deze overshoot, en moet weer door dat zware punt, en overshoot weer.

- Speling. als de servo strak probeert te sturen, maar zijn commando komt pas na een haf uur aan, heeft die staart allang weer iets nieuws gedaan.
veel speling = niet best. En ook dat komt vaak als eerste in hoover naar voren.

- gain: Hou ik ff buiten beschouwing. nogmaals, gevorderd vlieger heeft al aan de gain geschroefd, ik ga er ff niet van uit dat dit niet gelukt is.

- servo zelf.. kan natuurlijk dat de servo af fabriek op het randje zit, en net zijn specs niet haalt. dan krijg je ook rare dingen.
maar daarnaast, jouw vorige servo is niet voor niets afgefakkelt.
Dat doet een servo doorgaans niet zomaar. Ook niet met een crash.. Dus loopt alles wel soepel, moet hij niet teveel kracht zetten om de staart aan te sturen? Loopt hij aan de uiteinden van de slag aan? dat kan een servo nl in 1 keer slopen..

Mijn vriend heeft alle defecte onderdelen vervangen, dus konden we verder met het onderzoeken van het probleem. Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in een nieuwe tailservo (van een ander merk, origineel was niet leverbaar) die de verkeerde kant op bleek te draaien.
Mijn vriend heeft de servo van de linkerkant van het frame naar de rechterkant van het frame verplaatst waardoor de aansturing naar de tail wordt omgedraaid. Het probleem is nu verholpen. Alleen nog wat fine-tuning nodig.

In eerste instantie geprobeerd om de tail-servo in de zender te reversen en ook de gyro-correctie in de zender te reversen. Volgens de handleiding zou dit moeten kunnen maar het reversen van de gyro-correctie werkt schijnbaar niet met de ontvanger die in het model zit. De ontvanger is afwijkend van het type dat Nine Eagles opgeeft voor dit model. Er is ook helemaal geen info over te vinden op internet.

Komend weekeind eens kijken hoe mooi dit gaat vliegen. Het is een mooi schaalmodel.

Allen bedankt voor het meedenken.

De Solo Pro 290 van mijn vriend vliegt inmiddels maar moet worden gestuurd met flinke aileron naar rechts en elevator naar voren om stil te hooveren.
Het aanpassen van de lengte van de stuurstangen voor elevator en aileron heeft volgens mijn vriend geen enkel effect. Trimmen werkt ook niet. Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Bert

Ik denk dat je de trims allemaal even op nul moet zetten en je swachplate even waterpas moet zetten, en dan even weer moet proberen.
Zo te horen staat je swashplate niet recht in de hoover positie.

Suc6 André

Als je iedere vlucht uit moet trimmen, kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:
- stabilisatie gaat van slag door allerlei trillingen, die hij dan als beweging interpreteert. Vaak is dat bv een staartrotor die niet is gebalanceert.

- zender.
geen idee wat het voor ding is. regelmatig zijn standaard zenders van het "oude" slag, waardoor de zender de trim posities "vergeet" zodra de zender uit gaat.
al staan je trims volledig in de hoek. opnieuw de zender aan, en de zender vind dat de trims in het midden staan.
op een gegeven moment kun je niet meer trimmen. en de stabilisatie rommelt wel verder tot hij zijn 0 punt vind.

beiden kunnen het probleem zijn.
of een combinatie.
ga eerst even kijken hoe je hem volgens de handleiding af moet stellen, om in ieder geval de 0 punten weer correct te krijgen.
dus link lengtes en zo, en servo's op de goede stand tijdens afstellen.

kijk de prop op de staart na. een blad wat rommelt/geknakt of beschadigd is veroorzaakt onbalans, en gooit een verschrikkelijke trilling door het frame.
een torque tube die verbogen is trouwens ook.
en dan moet die arme computer uit al die trillingen maar net de goede wegpikken om de heli recht te houden..

Back