solp pro 270 en msrx ervaring

hallo,

ik heb 2 micro heli's, de solo pro 270 (fp met flybar) en de blade msr x(fp zonder flybar) met de solo pro kan ik prima rond vliegen zelfs al 8tjes, maar de msr x is zo'n snelle jongen dat ik af en toe niet de tijd krijg om na te denken, is dit mijn te korte ervaring.(ik vlieg dus nog niet zo heel lang) De solo kan ik ook mooi voor me laten hooveren, bij de msr x is dit voor mij, op dit moment onmogelijk.
Komt dit verschil door de flybar bij de solo, of is dit wat anders.
Ik heb het draadje over de msr x ook gelezen en begrijp dat ze wat nerveuzer zijn, maar dit verschil is wel erg groot, zit dat dan in de flybar.
Als groter zou willen, bijv 450, krijg ik dan ook dat probleem. Is een CP heli met flybar rustiger dan een CP zonder.

groeten, frits

Hallo ik denk dat het ervaring is . Ik heb zelf ook de msrx echt een gave heli voor binnen. Alleen linkse bochten is een beetje tricky ermee . Je zou hem wat tammer kunnen afstellen als je een computerzender hebt. Maar het is een goeie tussenstap voor een cp. Ik had ook de oude msr met flybar en die was een stuk rustiger dan de nieuwe. Gr wax

Laatst bewerkt door een moderator:
ik vloog hem vandaag met een spektrum dx5e zender en dat scheelt ook al een heel stuk met de bijgeleverde efilte zender, kan dat of denk ik dat maar.

grfr

krijg de msr x steeds beter onder de knie alleen wil soms wel eens rondjes achteruit gaan vliegen met de neus constant naar voren, dus eerst met de staart naar achter en weer met neus naar voren, dit is dus voor mij nog er complex om te corrigeren.
De solo 270 is erg traag en zeer kwetsbaar op zijn flybar, dit is nu al de tweede, zou eigenlijk iets van aluminium in moeten zitten.

grfr

Bij de 270 is de uitslag van de servo's om onduidelijke reden lager dan bij de voorganger, de 260 alias V1/V2. Ik heb er een 260 ontvanger in gezet, en dan reageert hij een stuk vlotter. Mogelijk is bij de 270 de servo-uitslag nog bij te stellen, net als op de 260 kan, maar men is er nog niet achter hoe.

De mSR x heeft een bug/feature dat de swash naar een andere positie wordt gezet zodra je rudder command geeft, waardoor de heli wat onvoorspelbaar kan zijn. Een echte oplossing is er nog niet, soms helpt het om de stangetjes tussen swash en servo iets bij te stellen zodat de heli in de "swash-reset-positie" hovert, of express de rudder trim verkeerd te zetten, zodat de heli net schakelt tussen hover-stand en vlieg-stand met de gyro.

waardoor trekt de msr x zo ontzettend en als een speer naar links als je opstijgt is dit iets in de afstelling van de swashplate of is het iets anders de trims op de zender staan neutraal en heb ook al geprobeerd aileron naar rechts te geven, maar dat helpt niet. hebben ze dat allemaal en is er iets aan te doen.
dat is natuurlijk niet alleen maar het grondeffect of wel om dat de msr x zo licht is?

grfr

Las dat ook al in het draadje op RC Groups. De 3 assen gyro in the mSR x heeft wat eigenaardigheidjes die de mCP x niet heeft. Hier en daar wordt zelfs al aangeraden om de mSR x over te slaan, en de mCP X te programmeren als FP, dus met vaste pitchcurve, zodat je alleen met gas de hoogte regelt. Schijnt makkelijker te vliegen te zijn dan "tussenstap" mSR X.

ik heb ondertussen 2 msr x helis hier, een van mijn zoon, maar deze vliegen allebei dus heel erg verschillend zo uit de doos. Aan beide helies is niets gedaan en ze worden beide met een dx5e gevlogen, ook practisch geen instellingen op de zender.
man wat een verschil, de ene is gewoon redelijk rustig en rond te vliegen terwijl de andere bij de minst of geringste stick beweging furieus reageert, zo ook bij het opstijgen.
er zit dus een zeer groot verschil tussen de helies. komisch!!!

grfr

Klopt precies met ervaringen elders. Heb je een goede dan moet het heerlijk vliegen zijn, maar heb je er eentje die regelmatig "zijn eigen plan trekt" dan is het minder leuk vliegen en is zelfs een CP makkelijker...

Helaas zit de fabrikant nog in de ontkenningsfase, net als met de blade grips op de eerste serie mCP x, waar niets mee aan de hand zou zijn, maar waar ineens een ombouwlit voor was, die standaard op alle daarna geproduceerde heli's kwam te zitten...

maar waar ligt dat onvoorspelbare gedrag dan aan ik neem aan dat ze gewoon van de band lopen en niet met de hand gemaakt worden.

grfr

maar waar ligt dat onvoorspelbare gedrag dan aan ik neem aan dat ze gewoon van de band lopen en niet met de hand gemaakt worden.

grfr

De "neutraalstand" waar de gyro van de mSR x de swash in zet als je aan de rudderstick komt die kan verschillen. Ligt deze gelijk met de echte neutraalstand van de heli, dus waarbij hij stabiel blijft hoveren, dan zal de heli goed blijven reageren als je circuits gaat vliegen. Maar is dat niet zo, dan kan hij of naar achteren schieten, naar de zijkant, naar voren, lijkt puur random te zijn. Lees dit topic maar eens door: Blade mSR X - BIG disappointment!! - RC Groups

Soms kun je met het aanpassen van de stuurstangen de swash neutraal zetten op de "reset-stand" maar bij sommige heli's heb je niet genoeg ruimte in de stangetjes om dat te bereiken.

dat betekent dus een ander mainboard(€80,--) en dan zou die misschien...... redelijk kunnen vliegen, kortom het is een kwestie van geluk hebben met je msr x.

gtrfr

Ik denk dat je beter kan wachten tot Horizon Hobby de oplossing heeft, en het dan pas bekend maakt. Of net zo lang omruilen bij de winkel tot je er eentje hebt die lekker en voorspelbaar reageert...

Of een mCP X nemen en die programmeren als FP.

hoe doe je dat "programmeren als fp"
heb je trouwens ervaring met de mcpx?

grfr

Standaard wordt met het omhoogzetten van de gasstick motortoerental en pitch van de bladen aangepast. Staat de heli in "idle up" ofwel "stunt mode" dan is het motortoerental maximaal en stuurt de gasstick alleen de pitch, waardoor je ook negatieve pitch kan geven, nodig voor ondersteboven vliegen bijvoorbeeld.

Als je de pitchstand vastzet in de zenderprogrammering op een vaste hoek, regel je de lift puur met motortoerental, en heb je dus een FP ofwel Fixed Pitch.

Ik heb geen ervaring met de mCP x, wel hier en daar wat opgepikt van de experts.

bij mij staat de swashplate helemaal niet waterpas. als ik de lipo in de heli stopt hoor ik de servos wel reageren maar als dit klaar is en de led constant blauw brand staat de swashplate schuin hellend naar links als je bij de staart staat.dit zou toch waterpas moeten zijn???? of niet

grfr

Hallo dan moet je de linkjes van swashplate naar servo even aandraaien of uitdraaien zodat ie level is.

Gr wax

Laatst bewerkt door een moderator:
in de 270 zit inmiddels een nieuwe receiver(garantie van helipal) omdat een van de servos niet vooruit te branden was, bij deze nieuwe is dat het zelfde probleem. hij reageert zo moeilijk op vooruit gaan, ongelofelijk.
af en toe reageert hij ook totaal niet op de stick, kan dit ook in de zender zitten?
als ik de lipo in de heli steek dan knippert het ledje nog even en gaat dan constant branden maar de servos blijven maar herrie maken, hoe kan dat dan. de receiver of mainboard is dag oud en alles, ook de swashplate zit los, dus kan goed bewegen.

grfr

ik heb het gevonden, de stroomdraadjes die van het landingsgestel naar het mainboard lopen drukten tegen het tandwieletje van een van de servos. dat maakte de herrie en belemmerde ook een juiste werking van de servo.
als je de canopy erop zet gebeurt dit bijna iedere keer, je moet de draadjes met het stekkertje dus goed midden voor het het mainboard zetten zodat ze als de canopy er op gaat niet tegen het tandwieltje kunnen gaan drukken.

gtrfr

Blij te horen dat het is opgelost, jammer dat de servo-uitslag nog niet is vergroot op de nieuwe ontvanger. Ik heb zelf een 260 ontvanger in 1 van mijn 270s, en ben daar erg tevreden over. Ik heb dan op low rate ongeveer dezelfde uitslag als bij de 270 ontvanger op ful rate. En geen enkel probleem, er loopt niets aan bij grotere servouitslagen. Waarom NE ze heeft beperkt, geen idee. Misschien waren ze bang voor vastopende servo's en is daarom de marge tot aan de rand van de servo vergroot. Maar met meer uitslag komt de heli echt tot leven, je hebt een veel groter snelheidsbereik, en kan ook beter buiten uit de voeten.

Back