solp pro 270 en msrx ervaring

Je moet de grommets op de kogels van de swashplates plaatsen. Sommigen doen de hele canopyrubbers erop. Ik ook.
Je kan ze ook doorsnijden, dat is ook voldoende.
Ze horen achter de linkjes van de servo's te zitten en ze maken de trillingen van de servo's op de swashplate ongedaan.
Op de linkjes van de bladen is het niet nodig.
Dus een beter hanteerbare heli.

Mvg.Bernard

Laatst bewerkt:
hallo Bernard, de nieuwe tailboom zit erop. Het was eigenlijk niet zo'n moeilijk klusje. Het platte stukje heb ik aan de voorkant van de tailboom waar deze het mainframe in gaat er aan gevijld, maar aan de andere kant heb het platte stukje in het staatmotorhuis er uit geboord met een dun handboortje van 1,5mm omdat ik bijna zeker wist dat ik die twee platte vlakjes niet zuiver tegen over elkaar zou krijgen en dat zou dus betekenen dat als de staartmoter scheef zou zitten ik deze dan dus niet meer zou kunnen verdraaien omdat dat platte stukje dat zou belemmeren. Nu zit de tailboom heel strak in het moterhuis maar ik kan hem nog wel verdraaien om mooi gelijk te zetten met de hoof rotoras.
ik heb er net een lipo meegevlogen, maar dat is echt een wereld van verschil de staart is veel rustiger en niet meer zo schichtig. Een geweldige verbetering!!!
Nog een vraag over die gommets: je haalt toch het linkje van de servo los van de swashplate, duwt er dan een gommet overheen achter het kogeltje en dan weer het linkje op het kogeltje. Dat heb ik zo toch goed begrepen, he!!!
nogmaals hartelijk dank voor de goede adviezen die je me gegeven hebt voor de enorme verbetering van mijn msrx.

groeten, frits

de grommets zitten er nu ook op en dat maakt een groot verschil. Ik heb ze niet door midden gesneden maar ze er in zijn geheel opgeschoven, zit een klein beetje strak lijkt het, maar de swash beweegt prima.
Ik heb daarnet een lipo gevlogen en de heli is veel rustiger en makkelijker te sturen, het onvoorspelbare en schichtige gedrag is voor het grootste gedeelte verdwenen. Dit zijn voor de msrx echt hele goede aanpassingen.

grfr

Welke lipo's gebruik je nu, en dan bedoel ik hoeveel mAh? Ik gebruik 180 mAh, deze hebben meer power en uithoudingsvermogen dan de 150 mAH van e-flite.
Als je deze niet gebruikt dan zou ik deze is gaan proberen.

Mvg.Bernard

ik gebruik de originele eflite lipos 150 mAh.
Van welk merk heb jij die 180 mAh's en waar heb je die gekocht?
Kan ik die overigens ook in de eflite lader laden of heb ik daar een speciale voor nodig?
Je leest zoveel verschillende verhalen over lipos er is eigenlijk geen wijs uit te worden. Ik heb ook gelezen dat sterkere lipos soms ook tot een beter vlieggedrag kunnen leiden. Klopt dat?

grfr

ik heb zojuist even zitten zoeken op het internet maar ik kom alleen maar lipos 2S 7,4 180mAh tegen en die wegen 11 gram.
de Eflite die ik nu gebruik is 1S 3,7V, en een stuk lichter.

grfr

@Bernard.
Ik heb nog wat lipos gevlogen de staart is veel rustiger maar de heli wil wel wat makkelijker naar achter vliegen met de verlengde staart. heb jij daar ook last van.

grfr

Naar achteren vliegen doen ze allemaal. Of wegdrijven maar dat komt min of meer door dat je binnen vliegt. Je zal zien dat ze buiten een heel ander vlieggedrag tonen.
Mijn lipo's wegen 4.7 gr. en passen in de lader die bij de msrx zit.
Zoek naar merk FliteZone.

Mvg.Bernard

Je zal zien dat ze buiten een heel ander vlieggedrag tonen.
...wacht effe... als het klopt wat je zegt, kan dat alleen door wind komen. Dat is natuurlijk niet aan de orde. Mijn MSRx (zonder verlengde staart) heeft geen neiging om achteruit te gaan.
Fritdkos: Is het te veel om weg te trimmen? Je kan natuurlijk ook proberen de accu iets verder naar voren te schuiven om de balans te herstellen, als je die ruimte hebt. Je moet vrij veel schuiven wil het effect hebben.

Ik zie opeens onze leeftijden. Stelletje zestigplussers met hun speeltje... :-)

Hoe ouder hoe duurder de speeltjes. Nu twee msrx, een mcpx, nieuwe HK450GT met een DX7S.
En volgende maand de nieuwe Blade 130X.

Life is beautiful.

Mvg.Bernard

@bart.
weg trimmen heb ik nog niet geprobeerd maar hij gaat fors achteruit.
ik heb er ook al aan gedacht om gewicht in de neus van de canopy te leggen om echt te compenseren, moet ik morgen even proberen.
Ik wil eigenlijk de heli zonder te veel trim mooi stabiel te laten hoveren.
maar nu de zomer er aan komt wil ik eigenlijk ook nog een buiten heli aanschaffen, ik zat aan en titan 325 te denken, die heb ik hier bij heliparts gezien en vind ik ontzettend mooi. zij zeggen dat je groter moet voor buiten maar dat wil ik eigenlijk niet. de titan heeft een rotor diameter van ± 70cm en dat vind ik mooi, ook de spareparts zijn nog betaalbaar. En volgens mij is dat ook een heel degelijk merk.

grfr

Probeer, vóór je gewicht voorin toevoegt, of je de accu kan verschuiven. Gewicht toevoegen is met zo'n klein ding eigenlijk geen optie...

Als-ie niet verder kan kan-ie niet verder... bij mijn MSRx kan de lipo een flink stuk naar voren of achteren. Zeker wel 15 mm naar beide kanten.

toch moet er een oplossing voor zijn want de verlengde staart doet geweldige dingen op de rudder, de heli wordt veel minder nerveus, maar het nevensffect is wel dat hij graag achteruit wil. Bernard zegt dat dit met het binnen vligen te maken heeft, dat geloof ik graag, maar dat moet toch op te lossen zijn in de heli, want heel veel voorwaartse trim is volgens mij niet echt de oplossing. misschien de staart inkorten, nu is hij 2cm langer dan de originele. morgen ga ik hem 1cm inkorten, dus nog maar 1cm langer dan origineel.
wie weet?

grfr

hallo gewoon de kwiklink van de voorste servo indraaien ,dan komt de swasplate vlakker te staan doe dit een slag per keer en dan testen net zolang dat hij goed staat zonder trimmen .
trimmen moet zo min mogelijk anders gaan de gyro's op hol.
dus alle trims in de midden en dan afstellen met de kwiklinks .
die van mij blijft met de knuppels los bijna van zelf op de plek en nul trim.
zo heb ik hem afgesteld en vind dit fijn vliegen.
mvg arie

@heli arie. maar als ik de lipo er in de heli stop en het blauwe lampje brandt constant dan zou de swashplate toch 90 graden ten opzichte van de rotoras moeten staan naar alle kanten. Ik dacht dat dat betekende als deze dan goed staat er dat er geen aanpassingen aan de linkjes hoeven de worden gedaan. de gyro doet het dan verder dan toch, of heb ik dat verkeerd begrepen.

grfr

hallo dat heb je goed ,maar als ik naar die van mij kijk dan staat hij iets naar voren.
als ik hem op 90 graden zet gaat hij als een gek naar achter.
probeer maar eens met een slag per keer en je zult zien dat hij steeds beter blijft hangen .
hij kan met de knuppels los bijna stil hangen , en is een zeer fijne heli om te vliegen.
okee een heli moet je altijd iets sturen maar de drie assen gyro die hier in zit doet prima zijn werk en maakt hem zo stabiel .

Back