Solution XL met SATS

richel

verslagschrijvers
Hallo allemaal

Ik heb een tijd terug een Solution XL van simprop gekocht.
Had redelijk wat schaden, romp door midden en vleugel gebroken.
Ondertussen heb ik als weer goed gerepareerd.

Nu moet ik de vleugels weer gaan bespannen maar ik weet niet goed of ik het
Simprop Artificial Turbulence System (SATS) weer moet herstellen.
Het kost nogal wat moeiten om al die gatjes in de vleugel door te prikken.
Het zijn er nog al wat en je ziet ze niet door de folie heen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze zwever.
Ik heb het idee dat het niet veel af doet aan de vlieg eigenschap als ik ze niet door prik!
Als het echt goed zou werken dan zouden er veel meer modelzwevers zijn met dit systeem denk ik.

Dus laat maar eens weten hoe jullie er over denken

groeten Richel

Hallo Richel

Wij hebben eens een test gedaan met dit toestel door een vleugel aan de onderkant dicht te plakken, er was geen enkel verschil merkbaar.
Waarschijnlijk is de aangeleverde energie (lees vliegsnelheid) te weinig on de "Lower Seperation Bubble" te doen verdwijnen, deze ontstaat bij de overgang van een 'laminaire luchtstroming' naar een 'aanliggend turbulente' en levert vrij veel weerstand op.

Dit kan overigens door afzuiging dan wel blazen zoals in jouw geval de bedoeling is.

Zie ook:

lower separation bubble - Google zoeken

Groetjes,

Harry

Hoi Harry

Bedankt voor de informatie.
Bij wat voor zwever heb je die test gedaan?

Wat ik begrijp is dat dit systeem met namen bedoelt is bij lage snelheden. Bij de solution zitten de inlaat klepjes voor de neus lijst op de romp.
Bij een lage vliegsnelheid zal de druk dus ook laag zijn die opgebouwd wordt in de buis in de vleugel waar de gaatjes in zitten.

Je moet nog al flink blazen op de buis in de vleugel om lucht uit de gaatjes te voelen stromen.
Dus bij lage snelheden zal er bijna geen lucht door de gaatje naar buiten worden geperst en zal het niet echt werken, denk ik zo!!

Ik denk dat ik die gaatjes maar dicht laat.
Of zijn er nog mensen die andere ervaringen hebben met de Solution XL?!

Hoi Harry

Ik dacht dat het een ander toestel was omdat je het had over de gaatjes aan de onderkant.
En bij mij zitten ze aan de boven kant.

Maar dan weet ik het zeker dat ik ze dicht laat.

Groeten Richel

Richel, het kan dat ik mij vergis en dat het de bovenkant was, het is ook al zo lang geleden.
Het maakt overigens weinig uit, het werkte sowieso niet :p

Ik dacht toen dat Simprop het 'Ei van Columbus' had uitgevonden, jammer dan.

Harry

Back