Something different...

Discussie in 'Speedboten' gestart door Vinculum, 18 okt 2007.

  1. Vinculum

    Vinculum Guest

    Ik ben op zoek naar een lange termijn project. Het moet een boot worden maar ik wil eens iets anders. Iets bijzonders, iets wat nog niet (of nauwelijks) gedaan is. Het liefst in de klasse speedboot maar het gaat niet om de pure snelheid (daar heb ik al een boot voor) maar gewoon een bijzondere verschijning op het water.

    Ik heb nu mijn ook laten vallen op een aantal bijzondere vaartuigen.

    Het eerste is de Rapier. Dit is een model waar al aardig wat exemplaren van gemaakt zijn dus in die zin is hij niet bijzonder maar het is een hydrofoil wat hem toch ietwat bijzonderder maakt.

    Gister gespot: De Q6VjM2zrLkk[/media]
    Mooi design, aparte vorm. Vooral het inklapbare stel motoren ziet er erg gaaf uit.

    Maar.... toen zag ik vandaag de Earthrace.
    Dit ziet er echt fantastisch uit met zijn "wave-piercing design"!

    Nu zijn mijn vragen (geld vooral voor de Earthrace maar ook voor de Volitan):
    Is hier al eens een model van gemaakt?
    Is het wel mogelijk hier een model van te maken?
    Is dit een ontwerp wat geschikt is om een beetje op snelheid mee te varen of in ieder geval een beetje stabiel?
    Ik vaar in de rivier (merwede), geen rustig water dus. Kan dit?
    Ik wil het liefst bouwen met balsa en dan later behandelen met G4 oid.

    Of heeft iemand nog een geweldig idee?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Me dunkt, dat als je het model niet al te klein maakt en waterdicht, dat je dan een vaarbeeld krijgt dat behoorlijk op het origineel zal lijken, zeker op ruw water.

    Rest alleen de vraag of 'ie ook zelfrichtend is...

    Groeten, Jan.
     
  3. Vinculum

    Vinculum Guest

    Ik weet zo even niet de schaal maar ik zat te denken aan een lengte tussen de 70cm en 1 meter. Dan is hij niet te groot voor vervoer maar wel lekker de ruimte om te alles kwijt te kunnen.

    Zelfrichtend denk ik niet. Het is denk ik ook meer een recht-zo-die-gaat boot en geen manuvreerwonder. Nu scheelt het dat hij veel stabiliteit haalt uit de 2 zijpontons of hoe die dingen mogen heten. Het lijkt me dat voor deze dezelfde regels gehandhaafd moeten worden die voor elke catamaran gelden.
     
  4. Niet dat het iets helpt of uitmaakt, deze lag laatst in Antwerpen...
    Er heeft toen iemand foto's gemaakt. Weet alleen niet meteen meer wie.
    Zal eens kijken en als ik iets vind, laat ik het wel weten

    Die pontons dienen trouwens voor de motoren...Dus schaal van 70cm tot 1m moet wel lukken om een stel dikke brushless-motoren erin te leggen 2 x 540XL10 ofzo en 40 celletjes in de romp?
    Voor de rest : sorry voor de off-topic en het dromen in jou plaats :oops:
     
  5. Vinculum

    Vinculum Guest

    Ok dat wist ik dus niet dat de motoren in de pontons zitten. Had het wel gehoopt eigenlijk. Wat de bemotoring word weet ik nog niet. Ik zat ook te denken aan een Jet aansturing. Is niet origineel, weet ik maar heb er nog nooit mee gevaren dus leek me wel leuk. Ik denk ook niet dat het een brushless 40 cellen bak gaat worden. Misschien ooit maar zeker niet in het begin. Denk eerst maar even aan een wat lichtere bemotoring. Zeker als het een balsabasis word dan is het geweld van 40 cellen teveel voor de romp lijkt me. Miss bouw ik hem ook wel kleiner hoor en dan met bijv 2x speedje 600 of miss zelfs 400. Ik moet even kijken wat voor ruimte ik op welke schaal ga krijgen.
     
  6. Vinculum

    Vinculum Guest

    Ik denk trouwens dat je niet gelijk hebt. Volgens mij zitten de motoren niet in de pontons. Kijk bijv maar naar deze foto:
    [​IMG]

    Daar zie je duidelijk dat de pomp met uitlaat vanuit het midden komen. Het lijkt me niet dat ze de motor in het midden plaatsen en dan met een ingewikkelde constructie naar de pontons gaan.
    Daarnaast lijken me de pontons veel te smal om de motor te huisvesten. Op schaal omgerekend schat ik dat ze net een halve meter breed zijn.
    Ook zie ik op deze tekening geen motoren nog veel ruimte ervoor.

    Bekijk ik onderstaande foto daarentegen dan lijkt het alsof er wel degelijk schroeven vanonder de pontons komen:
    [​IMG]

    Vaag...
     
  7. Vinculum

    Vinculum Guest

    Ik heb gelijk! Net een filmpje gevonden waarop te zien is dat de 2 schroeven vanuit het middenschip komen.
    Link (WMV video)

    Hier ook een simulatiefilmpje van het wave piercen:
    Link (WMV)

    En van het prototype:
    Link (WMV)
     
  8. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
  9. Hey, het lijkt daar wel op :eek:

    Had dit gelezen in het clubblad, dus als ze daar gelogen hebben :wink:
    Sorry voor de foute info

    is nog altijd een mooie boot en zeker de moeite van het bouwen waard
     
  10. Vinculum

    Vinculum Guest

    Goed nieuws! Ik heb de brutale schoenen aangetrokken en heb een mail gestuurd naar de eigenaar en kapitein van de Earthrace en gevraagd om informatie, specifiek zelfs gevraagd naar het 3d model en/of technische tekeningen. En zowaar, ik kreeg een reactie! En wat voor 1. Mits ik de plannen niet openbaar maak en de modellen niet ga bouwen voor de verkoop mag ik alles hebben. Hij zou het overleggen met de ontwerper en de tekeningen opsturen. Het moet uit Australie komen dus het zal wel even duren maar ik ben hoopvol! :D

    Hier vast een teaser van een model wat ze zelf hebben gemaakt (niet functioneel):
    [​IMG]
     
  11. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    kijk dat is altijd leuk om te horen dat bedrijven er nog aan mee werken!

    Voor een 70cm model is een 40 cellen setup wel erg veel, ik zelf vaar op 16 cellen met een Vortex VX6L10 (vortex = feigo) Zit op 70+ met deze setup in mijn cat.

    Wil je ook voor een twin setup gaan nu de motoren gewoon in de middelste romp blijken te zitten? Of wacht je nog even af hoe breed alles is?
    1m is trouwens ook een leuke grootte om te bouwen, word echter wel een stukje duurder om op te bouwen. Maar aangezien het een langetermijn project is is het misschien ook wel te doen

    hou ons op de hoogte 8)
     
  12. Vinculum

    Vinculum Guest

    De romp is behoorlijk smal, ik moet dus echt afwachten of 2 motoren wel gaan passen. Gezien de complexiteit heb ik ook liever 1 motor. Zoals ik in mijn eerste post al meldde is het niet de bedoeling dat het een racemonster gaat worden. Hij word ook gebouwd op schaal en dus niet optimaal voor snelheid. Ik zit er zelfs over te denken om niet met accupacks te werken maar een loodaccu (6Ah ofzo) en een 600/700 klasse motor. Geen idee wat dat doet met de performance. De echte boot is ook geen racebeest (max kruis=90Kmh). Op schaal van bijv 1:30 is dat 3km/h. Ok dat is te weinig maar met een km of 30 ben ik al heel blij.
     
  13. Vinculum

    Vinculum Guest

    Gister een mail gekregen van de eigenaar. Vandaag stuurt hij mij een cd met alle originele CAD tekeningen en ik heb toestemming om 1 model te bouwen!!!! Ben erg benieuwd!
     
  14. Michiel

    Michiel

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Meppel
    Hallo,

    Is hier nog wat leuks uitgegroeid?
    Deze topic zag er zo veel belovend uit!

    Hoi,

    Michiel
     
  15. J.W.Buijk

    J.W.Buijk Guest

    hallo Vinculum

    met belangstelling deze topic gelezen, ik blijf dit zeker volgen
    ook ik woon in Hardinxveld en ook ik bouw graag boten die lekker afwijkend zijn
    ben momenteel bezig met een Dolphin 47 ( luxe jacht)
    schaal 1: 25
    lengte wordt 990 mm
    maak alle tekeningen zelf in Autocad a.h.v. een pdf welke ik omgezet heb naar autocad
    aangezien we lekker dicht bij elkaar wonen ben ik best bereid mee te denken
    heb je dus vragen stel ze maar

    J.W.Buijk
     

Deel Deze Pagina