Sommige mensen hebben denk ik geen leven.....

Dag allemaal,

ik deel de standpunt van Roelof, ik ben ook niet aan al deze MSN/facebook/andere "sociale" sites aangesloten, interesseert mij niet...

Ik heb mijn eigen leven, en ik wil deze niet op het net zien verschijnen...

ik heb ooit op een site mijn volledige adres zien verschjinen, met email adres en zo, en sedertdien ben ik echt oplettig.

ik ben ook van mening, mijn eigen gedacht daarover, dat er niet op berichten van gastjes van 13 tot 17 jaar gereageerd moet worden, zeker niet qua modelbouw, het moet nu, direct, onmiddelijk gereed zijn, rap-rap-rap, en als je toch advies geeft ( nl. bij de bouw van de Bismark, bijvoorbeeld ), wordt het toch niet opgevolgd. Om het even de taal, is het in het nederlands, frans, duits of engels, blijft hetzelfde.

er zijn waarschijnlijk uitzonderingen, maar deze ben ik nog niet tegengekomen...

de groetjes,

Laurent (vader van een puber van 15, die altijd alles beter weet)

Weet de vader het beter of de puber? 8O ;) :lol:

Mijn ervaring is dat de jeugd het wel serieus neemt maar de inhoud van het bericht niet kan bevatten. Enerzijds omdat ze voor een groot deel dyslectisch zijn geworden door o.a. MSN en SMS en anderzijds omdat hun maatschappelijke ontwikkeling nog niet je van het is, mede door o.a. MSN waar ze niet achter vandaan te slaan zijn. Als je het ze in Jip en Janneke taal uitlegt met appels en koeien (voorzover ze daar niet van denken dat ze paars met letters zijn :mrgreen:) dan snappen ze het vaak wel. Zie het als een rij-instructeur die bij de eerste les verteld waar het stuur en de pedalen zitten, waarvoor ze zijn en wenst je daarna veel geluk en doet verder niets. :? ;)

Dag allemaal,

ik deel de standpunt van Roelof, ik ben ook niet aan al deze MSN/facebook/andere "sociale" sites aangesloten, interesseert mij niet...

Ik heb mijn eigen leven, en ik wil deze niet op het net zien verschijnen...

ik heb ooit op een site mijn volledige adres zien verschjinen, met email adres en zo, en sedertdien ben ik echt oplettig.

ik ben ook van mening, mijn eigen gedacht daarover, dat er niet op berichten van gastjes van 13 tot 17 jaar gereageerd moet worden, zeker niet qua modelbouw, het moet nu, direct, onmiddelijk gereed zijn, rap-rap-rap, en als je toch advies geeft ( nl. bij de bouw van de Bismark, bijvoorbeeld ), wordt het toch niet opgevolgd. Om het even de taal, is het in het nederlands, frans, duits of engels, blijft hetzelfde.

er zijn waarschijnlijk uitzonderingen, maar deze ben ik nog niet tegengekomen...

de groetjes,

Laurent,

Mij valt het ook op dat 13-17-jarigen hier vaak erg betweterig overkomen en vaak ook zijn. ;) Maar toch mag je nooit veralgemenen; ik heb hier zeker weten al uitzonderingen gezien. Zo kwam ik hier ooit uit op een topic van een 13-jarige die een nieuwe auto wilde kopen en eerst al zijn opties, zijn budget en wensen in keurig Nederlands had uitgelegd. Daarna heeft hij de raad ook gewoon geaccepteerd, waarvoor ik mijn petje natuurlijk af doe.

Aan de andere kant heb ik ook al berichten van 40-jarigen gelezen die getuigden van het verstand van een 13-jarige. (Denk hierbij aan Blackie, een oud forumlid dat ondertussen gebanned is.) Hij wist bijvoorbeeld ook altijd alles beter en luisterde naar niets of niemand.
Blackie is maar een voorbeeld; maar er komen wel vaker van deze "volwassen" berichtjes voorbij.

Dus ik kan alleen maar concluderen dat je niet zomaar mag veralgemenen. Koppigheid of het niet willen aanvaarden van goede raad zal voor een deel afhankelijk zijn van de leeftijd, maar anderzijds lijkt me ook dat opvoeding, sociale status, enz. hier ook een grote rol in spelen.

als dat duitse jongetje zo graag die filmpjes wil zien van roelof
ik heb zelf meerdere abbonementen op youtube op gebruikers.
zo zie ik van bepaalde rc rijders meteen waneer ze weer een nieuw filmpje hebben.
en vrienden op hyves.
tsjah ik heb er ook 877
aangemaakt toen ik 12 was de eerste vrienden die ik had waren marco borsate en oa raymond van barneveld.
100 van die 877 ken ik niet.
die anderen 777 wel maar daarvan heb ik maar met 50 a 100 echt contact.
dus als je de echte vrienden van hyves op zou tellen
heb ik er ook maar 50 of 100.
maar als je eenmaal hyvet is het erg verslavend.
ik heb nu 20 vriendenverzoeken openstaan van mensen die andere rc'ers ook op youtube willen dacht het dus niet!

Jij hebt 50 tot 100 vage kennissen, maar geen vrienden. Vrienden heb je niet.

Jitze haalde een gezegde aan, laat ik het maar eens met een stuk muziek doen.

Het Goede Doel:

Vriendschap is een illusie, eenmaal trek je de conclusie:
Vriendschap is een droom, een pakketje schroot met een dun laagje chroom.

En zo is het.

En daar mag Doe Maar ook wel bij;

Als je wint heb je vrienden, rijen dik, echte vrienden, zolang je wint, nooit meer eenzaam....

"vrienden" komen meestal als er wat te halen is. Ik ervaar het nu zelf. Dik 3 jaar geleden hield mijn lichaam ermee op en kwam in een afkeur proces waar ik na ruim 2 jaar nog in zit. Weg lichamelijke gezondheid, weg geestelijke gezondheid, weg inkomen dus, weg uitgeven, weg feestjes, weg karate en stoere vechtsportverhalen, weg motorcross en spannende wedstrijdverhalen, weg duiken en griezelige onderwaterverhalen en dus weg vrienden. Wat ik nu meemaak leverd mij alleen dokter, onderzoek en vervelende ambtenarenverhalen op en dat willen ze niet horen, nog geen minuut. De lol is weg dus zijn hun ook weg.

Vrienden krijg je zeker niet via hyves, youtube, msn, icq en dergelijke. Maar het valt mij op dat vooral de jonge volwassenen van nu alles en iedereen al heel snel "vriend" noemen.

En als je gehyved hebt met Marco Borsato en Raymond van Barneveld en die jou hebben toegevoegd dan zijn het bekende nederlanders, nog steeds geen vrienden. En dan laat ik nog maar even buiten beschouwing of het daadwerkelijk Marco Borsato en Raymond van Barneveld zijn. Wand ook daar kan je op internet sterk over twijvelen.

@jahre viking
misschien dat ik in het echt vrienden heb die ik toevoeg op hyves lijkt me logisch?
en ik heb wel echte vrienden maarja misschien is dat raar voor jou

Ja, dat is spam. Wellicht met een gevaarlijke link erin.
Ik krijg die mailtjes ook, terwijl ik van geen enkele 'vrienden-verzamel-site' lid ben.
Meteen deleten als je zoiets binnen krijgt.

lekker relatief ook allemaal heren, neem het lekker allemaal even met een korrel zout. Of een biertje, kan ook, en de uitzonderingen aan de cola....

Die netwerk sites, tsja, ik houd er ook niet van.
Maar in bepaalde sectoren heeft het wel invloed op je inkomen. Zou vinden mensen die quasi politiek bezig zijn op de twitter pagina van Obama sneller een baan in de US of A dan de leken. Ook het horen bij of hebben van grote vrienden groepen op Hyves / Myspace, face book of wat dan ook versoepelt de sociale band tussen werknemer en werkgever. Balkende SMS't en twittert er ook op los, niet dat hij nou een modern rolmodel is.

Aard van het beestje, zolang je het naast je neer wil en kunt leggen moet je dat vooral doen.

En zolang je "join my facebook" en "come on MySpace" niet verbasterd tot "Come on my face" is er niks aan de hand.

@jahre viking
misschien dat ik in het echt vrienden heb die ik toevoeg op hyves lijkt me logisch?
en ik heb wel echte vrienden maarja misschien is dat raar voor jou

Daar kom je wel achter als het eens echt mis gaat in je leven. Dan mag je in de handen klappen dat er 1 van overblijft. Een meestal komt dat dan ook uit onverwachte hoek.

Je hebt echte goede kennisen, maar vrienden? Als je huis een keer tot de grond toe afbrand en je geld nodig hebt om in eerste instantie opnieuw te starten, moet jij eens zien hoeveel er weg lopen. Of je midden in de nacht ver van huis met panne staat, dan wil ik nog wel zien hoeveel van je "vrienden" het kunnen waarderen dat je ze om 3 uur uit bed belt om je even op te halen over een afstand van half nederland.

Ik moet Jahre gelijk deels geven.
Maar het woord "vriend" heeft in de loop der tijd geen andere betekenis gekregen; het was altijd al zo dat, wanneer het goed met je gaat je de "Pope Jopie" bent, op het moment dat je in de sh*t zit, ben je erg alleen.
Er staat zelfs in de Bijbel een verhaal waarin de situatie letterlijk zo word uitgelegd: de gelijkenis van de verloren zoon.
En 2000 jaar geleden was er nog geen Hyves, Youtube, MSN, Twitter of My Space. Kortom: niets nieuws onder de zon.

Ik ben af en toe op Hyves te vinden. Tenminste voor mijn Hyves-"vrienden", want voor de rest van de wereld is mijn profiel afgeschermd.
De mensen die ik op mijn Hyves toelaat zijn, behalve mijn familie, (ex-)collega's, (ex-)dorpsgenoten of mensen die een bepaalde interesse met mij gemeen hebben. Leuk om te kijken hoe het met hen is, af en toe een berichtje uit te wisselen en that's it.

Ik heb vijf Vrienden (met hoofdletter), die mij 24 uur per dag, 7 dagen in de week kunnen bellen en vice versa. Maten waarmee ik in diverse uitzendgebieden lief en vooral leed heb gedeeld. Ik ken hen beter dan m'n eigen vrouw, en omgekeerd.
Eénmaal per jaar duiken we samen een kazerne in, zuipen onszelf redelijk onder tafel, gaan op de kazerne slapen, volgende morgen samen (AUW... Koppijn!!) ontbijten, pakken een terrasje en gaan dan weer ieder onze eigen gang. Totdat een van ons iemand nodig heeft...
Onbetaalbaar!

Er staat zelfs in de Bijbel een verhaal waarin de situatie letterlijk zo word uitgelegd: de gelijkenis van de verloren zoon.

Dat verhaal heeft met vriendschap niets te maken, dat gaat over dat een trouwe vazal het moet accepteren dat een ontrouwe vazal vergeven wordt.

Ik denk niet dat het woord 'vriend' aan het aftakelen is, maar je moet het in context zien. Vriend als in 'een van mijn echte vrienden' is iets anders dan een 'vriend' op een forum of een website.

Gezien je militaire achtergrond komt mij dat verhaal bekend voor Roel. Dit zie je vaker in dergelijke beroepen. Het komt ook veel voor bij bijvoorbeeld bergingsduikers en onderwaterlassers. Mensen die gezamelijk jarenlang een zeer gevaarlijk beroep uitoefenen hebben inderdaad zeer sterke vriendschappelijke banden. Een duikleraar van mij is legionair geweest en kan ook altijd op mensen van die tijd terugvallen.

Maar buiten deze gevaarlijke beroeppen komt er in de praktijk weinig van terecht. Dat komt mogelijk omdat het "gewone" leven niets om het lijf heeft al denken ze zelf vaak anders. Als je als militair wordt uitgezonden nar een oorlogsgebied of als duikers tientallen meters tot zelfs meer dan 100 meter diep je werk moet doen ben je volledig op elkaar aangewezen. Niet alleen met je werk, maar ook met je leven.

Dat verhaal heeft met vriendschap niets te maken, dat gaat over dat een trouwe vazal het moet accepteren dat een ontrouwe vazal vergeven wordt.

Neem even de moeite om het eerste deel van de gelijkenis te lezen...

Iemand had twee zonen. De jongste van hen zei tegen zijn vader: "Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb." De vader verdeelde zijn vermogen onder hen. Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte. Toen hij alles had uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood en begon hij gebrek te lijden. Hij vroeg om werk bij één van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden. Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem.

Hee Roelof,

Niet lullig bedoeld, maar "jij bent begonnen" door een door jou persoonlijk gemaakt filmpje op het grote boze internet te plaatsen. Hiermee maak je iets persoonlijks, iets wat jij gemaakt hebt, toegankelijk voor de miljarden internet gebruikers. :yes:

Ik denk dat Michael gelijk heeft, zie quote hieronder, een hele andere categorie "vriend", dan die waar Roel of Jahre het over had dus. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat deze jongen naar je volgende verjaardag wil komen...

Maar als je mij nu eens als modelbouwforum vriend wil uitnodigen, kom ik misschien wel een pilsje pakken :proost: ;)

dat jongetje van 15 zal jouw waarschijnlijk als vriend hebben aangemeld omdat hij jouw filmpje waarschijnlijk erg leuk vond. als jij zijn vriend bent, en hij komt volgende keer online hoeft hij dan niet jouw filmpje opnieuw op te zoeken om het te kijken maar klikt gewoon via vrienden naar jouw site zodat hij veel sneller bij het filmpje is.

meer gemakkelijk doen laat maar zeggen.

Het grappigste in dit soort discussies vind ik altijd, dat niemand gelijk heeft - of nee, iedereen heeft gelijk, op zijn of haar manier ;)

Vooral als er jongeren gegeneraliseerd (spelling?) worden, volg ik dat graag. Ik ben zelf al jaren lid op dit forum, en vele andere, ik ben opgegroeid met pc en daarop msn, maar (mede door opvoeding, vorming, karakter en insteek) toch probeer ik zo goed en kwaad als het gaat correct nederlands te hanteren. Dat is, niet tot op de letter exact, maar leesbaar voor ieder ander. Als iedereen zo zou doen zou het ook schelen.

Over het algemene gedrag en taalvaardigheid van jongeren.. tsja, sommige "ouderen" doen het ook. Behalve negeren is er weinig aan te doen, zulke mensen zijn over het algemeen onverbeterlijk..

En dan het verhaal vriendschappen. Hiermee kom ik terug op wat ik het eerst typte, een ieder heeft gelijk in zijn of haar definitie van vriendschap, omdat hij of zij dit elk op een eigen manier beleefd. Ik zelf maak ook onderscheid tussen vrienden en Vrienden. Ook mooi vind ik dat Roel hier een stukje nederlandse muziek bij weet te halen dat wel heel verdomde dicht op dit verhaal zit..

"vrienden" komen meestal als er wat te halen is.

Vrienden krijg je zeker niet via hyves, youtube, msn, icq en dergelijke. Maar het valt mij op dat vooral de jonge volwassenen van nu alles en iedereen al heel snel "vriend" noemen

Niet alleen vrienden komen als er iets te halen valt, in mijn geval wisten 7 familieleden mij na 20 jaar te vinden toen mijn moeder plotseling overleed. Allemaal eisten ze een deel van de erfenis op,...

Ik denk dat het eraan ligt uit welke cultuur je komt om snel iemand vriend te noemen, ook in sommige landen is het normaal om iemand snel vriend te noemen. Jonge mensen zullen sneller iemand een vriend noemen omdat ze alleen "kwetsbaar" zijn, met meerdere voelen ze zich sterker.

De vrienden die ik heb zijn op 1 hand te tellen, en dat vind ik meer dan genoeg. Des te meer vrienden je hebt hoe groter de kans is dat je belazerd of gekwetst word.
Des te minder vrienden ik heb, des te sterker ik ben als individu.

Mijn 2 centen...

Back