oh joepie ! sonar.
deze schakeling geeft als output alleen het dichtst bijzijnde obstakel,
en dat in een vrij breed blikveld.
wil je hier meer van weten, dan moet de sonar gedraaid worden.
dan kan je in een paar richtingen bepalen waar het dichtbijzijnde
obstakel uit (ongeveer) die richting zit.
de schakeling is 100% functioneel vergelijkbaar met
een z.g. parkeerradar, alleen werkt die in lucht.
dat verschil is belangrijk want in water gaat geluid 5 x zo snel als in lucht,
en daarom is het schatten van de afstand in water 5x zo onnauwkeurig.
met andere woorden, dit werkt wel, maar je hebt er niet al te veel aan
(m.a.w. je moet er niet op vertrouwen) maar het zou leuke output zijn
vanuit je boot (moet je de data eerst nog wel naar de vaste wal
versturen...)
oh ja : ping is het signaal dat jij of een computer moet geven.
daarmee laat je de "luidspreker" een piep geven van 40 khz.
pong is het signaal dat de schakeling terugmeldt als de echo van de ping wordt gedetecteerd. het tijdsverschil tussen ping en pong is de
"reistijd" (heen en weer) van en naar het obstakel.
in een milliseconde reist het geluid in water 1,50 meter (ongeveer)
dus als je na een milliseconde de pong ziet, zit het obstakel op
75 cm afstand.
ik ben al een tijdje bezig met het idee van een sonar, maar
de voorlopige conclusie is :
- je boot wordt een drijvend/zinkend rekencentrum
- leuk, maar vooral niet op vertrouwen
- duur, moeilijk te testen, speciale electronica nodig.
(de CPU's die ik overwoog konden niet snel genoeg meten)
kijk even op de links van onze website, daar heb ik wat sonar links onder "divers" opgenomen.
groeten,
Ronald