Soort gelijke motor voor Charter?

Hallo,

Ik heb een Charter van iemand overgekocht. Hij vloog erg mooi. Helaas heb ik een crash gehad waarbij de motor shaft krom staat. De motor is een E Flite Power 25 870KV. Ik ben opzoek gegaan naar een nieuwe motor shaft maar krijg deze niet in de EU gevonden.

De setup die erin zit is als volgt:

3S 2750 Lipo
33A ESC
E- Flite Power 25 870KV
10x7 prop

De propellor is ook kapot natuurlijk, dus eventueel kan een andere maat propellor ook.

Hoi 'Hallo'
Bij welke club vlieg je overigens? Krijg je les, of vlieg je zelfstandig op je dooie akkertje in het veld?
Mocht je geen les hebben, adviseer ik je je aan te sluiten bij een vliegclub!
Je leercurve zal exponentieel vergroten, je materiaal blijft heel, en zal je een hoop werk en kosten schelen. Probeer niet jezelf te leren vliegen.... het kan... maar je doet je zelf ergens ook tekort. Het is de verkeerde manier om van je hobby een dure hobby te maken. Stuk kan het maar al te vaak.
Daarnaast is er strenge regelgeving, en nog een hoop in de maak. Alleen die zijn al reden om je bij een vliegclub aan te sluiten!

De e-Flight Power 25 is een prijzige motor. Ik heb daarvoor in de EU per seconde al een aantal hits.
Als de motoras krom is, is die te zeker vervangen door een nieuwe. Deze zit veelal met imbus borgstiften vast, of met circlips vergrendeld. Die dien je te lossen met passend gereedschap los te nemen, uit te bouwen, want anders gaat het nog verder stuk.

De as diameter kan je nameten of nalezen op de site van Horizon, en kan je op diameter bestellen bij een modelbouwzaak. Hobby-In, RC-Point, Hangaar Modelbouw Kampen etc... of gewoon een asje bij Hobby King? Heeft een NL warehouse, waardoor je vlotte levering van Turnigy motoren kan hebben? En zinvoller kan zijn dan een nieuw asje te bestellen?
Hobby King heeft betaalbare vergelijkbare motoren in die range! Moeite waard om even te onderzoeken.

Propellers kan je ook daar bestellen, maar net zo goed ook bij genoemde NL zaken met goede service en zeer vlotte leveringen. Mik voor je prop op een APC-E, dat is het beste merk, veel keus is er overigens niet. Bestel direct een puntzak vol, want je gaat er meer van stuk maken in je leer periode, dan je aan friet kunt verwerken.

Overigens kan je bij Supermarkt Van Klinken in Valthermond ook terecht. Meer om de hoek voor je? Een kleine uitstekende shop. Hij levert in de regio Drenthe veel Horizon modellen en onderdelen, op voorraad of anders op bestelling, zeker voor deze motor.

Plaats eens wat foto's van je motorschade. Want, is er niet meer stuk gegaan? Laat het ons even goed zien.
Bij zo een klapper kunnen ook magneten stuk gaan, zeker als de collector de rotor raakt, kunnen bij een gemeen standje heipaal deze beschadigd raken, breken (versplinteren), losbreken.
Daarnaast de lagers. Krijgen vaak ook een ferme tik, of raken vervuild.
Alles is zelf te doen (behalve leren vliegen dan...) en te repareren... Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Andere bron van motoren en asjes, lagertjes is de Duitse modelbouwmarkt, de modelbouwafdeling van eBay.de zal ook treffers geven.
Als het niet lukt, alternatieven zoeken in Turnigy, AXI of ziets zoals deze van EMAX?
http://www.ebay.de/itm/Emax-GT3526-...174498?hash=item3a930c8562:g:2n0AAOSw9NxTsZp4

We lezen hier wel verder? Zal er vast nog een hoop bijval volgen. Houw je vast :confused:
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

Dankje voor je reactie. Ik zit inderdaad bij een club en krijg ook les. Niet altijd, ik vlieg ook zelfstandig.

De E-Flite Power 25 is inderdaad een dure motor. Zoals gezegd heb ik mijn Charter van iemand overgekocht waar alles behalve LiPo`s al in zat. Zijn alle motor assen ongeveer gelijk? Er zit een 5mm as in met schroefdraad aan het eind. Qua propellor inderdaad APC en een x aantal.

Valthermond is voor mij helaas te ver weg ivm dat ik geen auto heb. Voor zover ik heb kunnen zien is het alleen de as die verbogen is. Hij draait nog wel goed. Probleem is dat de motor een tussenmaat inbus nodig heeft om eraf te halen. Deze moet ik dus nog halen. Een nieuwe as is voor zover niet te vinden, behalve vanuit America (Hallo 50 euro verzendkosten). Als er verder niets kapot is dan wil ik best een ander asje erin zetten. Maar had op internet al gezien dat dit moet gebeuren met een pers. Tenzij dit voorzichtig ook wil met een hamer, is denk ik een andere motor de enigste keus.

Groetjes,

Jeffrey

Hallo Jeffrey... Vliegles? Heel mooi, vlieg je dan in Roden op de club? :)
Komt helemaal goed!

Plaats eens wat plaatjes, dat praat veel makkelijker! Want....

Beziet... een 'motorplaatje' van het internet... Want wat is er nu krom?
Aluminium hulpstuk links, dat heet dan een 'prop adapter'?

A100033_001.jpg

Maar het kan er ook zo uit zien... ander type, een eenvoudig te monteren opzetstukje.
Kan een klemconus zijn, of een zuigend passende meenemer, die met een imbus borgstiftje dat stevig aangedraaid valt op een vlak geslepen stukje op de as, de zaak vast zet.

EFLM4025A_a0

Dat stuk 'draadeind', van beide afbeeldingen, daar waarmee je de prop vast zet, is een aluminium 'hulpstuk' wat op de motor is vast gezet.
Denk dat Van Klinken dat zo voor je besteld heeft als het echt van e-flite moet zijn. Bijkans heeft liggen. Zeker beide types.

Zoek ook maar eens even internet af op 'Prop adapter', 'Propeller adapter' 'Propellor...' dat soort termen.

http://www.rc-point.nl/index.php?action=search&lang=nl&srchval=propellor+adapter

In principe kan je iedere 'prop adapter' gebruiken, mits de correcte maten van bevestigen hebt.
Kunnen 3 of 4 bouten zijn. De boutgat-afstanden (steek) moeten dan overeen komen, anders wrikt het of staat het scheef.
Of op motoras-diameter-maat. De tweede is niet merkgebonden, mits je maar de juiste asmaat gebruikt. Anders gaat het slingeren en slaat het stuk, vliegt het alle kanten op.

Komt als klemconus (beschouw ik als de betere bevesiging) en met het schroefje.
Kan je bij iedere goed gesorteerde modelbouwzaak aanschaffen. NL, EU of waar dan ook ter wereld.

Als deze adapters erg vast zitten na een crash? Ook al is het schroefje los, heeft het zich vast gevreten.
Dan moet het met beleid en met enige kracht worden afgenomen. Je kan het aluminium dan even goed verhitten. En/of met een stevige griptang voorzichtig los proberen te wrikken.
Als je verhit... Let op niet de motor. Alleen locaal verhitten, het aluminium stuk.

Durf je het niet aan, ga naar een club-techneut met een 'riant' toegerust bouwhok?

Mocht het dát nu zijn, heb je geen nieuwe motor nodig! Tegendeel.
Dat aluminium is bedoeld om mee te geven als het een keertje fout gaat. Gaat de motor niet zo snel stuk.

Algemeen.... een brushless motoras die ook werkelijk in de motor steekt, wordt niet geperst, zit met zuigende passingen in de lagers lagers, en iets klemvaster in de bel.
Maarrrr ze kunnen dan ook flink klemmen in de 'bel', dan tik je ze uit met een 'doorn' (tref je bij de ijzerwarenhandel. Je onderdeeltjes moeten secuur gestut worden, en op de juiste plaats, voordat je een tik kunt gaan uitdelen. Hoe je ongeveer zoiets aanpakt kan je hier lezen.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/herbouw-rascal-40-ga-het-proberen.168189/page-4#post-2695639

Edoch... je moet wel geschikt gereedschap hebben om het netjes te kunnen doen. Anders niet aan beginnen. Tja... Nevenonderdeel van deze hobby... bakken gereedschap verzamelen. Maar daar heb je dan wel een leven lang plezier van.

Beetje inzicht gekregen? Ik verneem wel weer :)

Gr bas

Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

Ik vlieg helaas niet in Roden. Ik vlieg in Hoogeveen. Eindje verderweg dus.

Zou inderdaad de prop adapter kunnen zijn. Zit nog niet zo heel erg lang in de hobby dus heel veel dingen weet/herken ik nog niet. Maar aldoende leert men.

2zg6wky.jpg

Bovenstaande de motor. Ik heb met Paint.net even het deel omcirkeld dat krom staat. Als ik dit zo zie is dit inderdaad de prop adapter.

Groetjes,

Jeffrey

EDIT

Heb even gekeken hoe zo`n propadapter vast zit. Ben erachter gekomen dat ik de plastic behuizing weg moet drukken met een schroevendraaier. Heb hem eraf gekregen! En inderdaad! De propadapter is krom. De motor is nog zo recht als een kaars!

314s0g7.jpg

Laatst bewerkt:
Feest! Dat kan je eenvoudig bestellen.

Klemconus met plastic ring? Huh? Da's niet origieel e-Flite :-)
Geen zwart geannodiseerd aluminium? Want ik zie aluminium 'beschavingen'.

Kan je 'overal en nergens' bestellen. Let dus goed op je zoektermen die je gebruikt, anders vind je niets op het internet, behalve woorden met 3 letters...

Ik heb je al een link gestuurd.
Je kan ze dus ook bestellen bij Hobby-In, Hangaar in Kampen. etc... Opbellen.
Of bij Lindinger in Duitsland met een ruim assortiment of HK via Nederlands depot, de online shops. Je hebt ze met en zonder spinner. maar spinner kunnen ook stuk. Less is more.

Maar dit is een ruim voorradig iets. Bestel er 1 extra en wat extra propjes. Dan kan je even vooruit en heb je ook je portokosten er wat beter uit.

Ha, vliegen op Hoogeveen. Bevriende club van de OLC in Odoorn.
Gaat het zo lukken?
Gr Bas

Geen idee of mijn club bevriend is met Odoorn. Club heet RMV Phoenix. Leuke mensen die daar vliegen!

Ja is inderdaad aluminium. Geen idee waar ik plastic vandaan haalde :S
Heb ondertussen al een nieuwe propadapter en props besteld. Via TopRC.nl. Gelijk maar een spinner meebesteld. Lijkt me wel leuk om een spinner ervoor te hebben. Bedankt voor je hulp!

Een spinner verhoogt de kans op een kromme as. De spinner maakt de as als het ware langer. Bij een harde landing werken er grotere krachten in op de motoras.

Eens met N.P.S. en daar komt bij dat heel veel spinners (bijna alle simpele plastic spinners) last van onbalans hebben. De trillingen die daardoor ontstaan zijn niet best voor je vliegtuig en zorgen ook nog eens voor een lager rendement.
Je kan de spinner natuurlijk balanceren maar dat is vaak best lastig zeker als je dat nog nooit gedaan hebt.

Snap ik. Ik heb een balance setje waarmee ik props en spinners kan balanceren. Is wel de bedoeling om deze eerst te balanceren om de trillingen inderdaad. Is ook een beetje motivatie om beter te vliegen zodat dat niet gebeurt.

Spinner... onbalans... nou, nou Ernst, er bestaan ook zuiver geproduceerde CNC-allu flens en het kunststof spuitgietwerk, uit CNC gefreesde mallen, betaalbaar en toch geen meuk.
Verder RPM afhankelijk. Ik heb er geen last van, het draait loepzuiver. Draait ook geen 10.000 rpm maar tussen de 7 en de 8 duizend.

Onderstaand type deed het uitstekend... Destijds Lindinger besteld. Wel 1x ferme tik, en hij is krom op de flens. Klapprop met spanveer. Met een joekel van een prop iets van 7200 toeren. Geen klapperend gebit.

DSCN6874-LR.jpg

Andere versie... ook prima in balans... 7800 rpm maximaal. Ook geen ongein... gillende excentisch ingesleten lagers. Haha... Wederom een klapprop (met hoge spoed)
Maarrrr... ook hier beter géén nose-over-kleunen of dubbele Rietbergers, dan gaat m'n gearbox aan flarden. Zja... het oog wil ook wat? Zonder spinnertje... 'nacht op de kale berg'.

DSC_2245-LR.jpg

Verlenging van de as, dat is zeker zo! Steeds maar beter leren vliegen, minder calamiteiten is het devies :).
Bestaan ook stalen propmeenemers. Maar alles is te slopen. Elektro brommer... of brandstofbrommer...

Wel Jeffrey... OLC? haha... meer kletsen met de grote warbirdvliegers :D
En de zomerse 'treffens' van de clubs een aan gaan doen, behoorlijk wat clubs in Drenthe

Snel alles monteren... zo vlot mogelijk weer in de lucht! Vliegen!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Natuurlijk zijn er wel goede spinners te koop, ik beweer ook nergens het tegendeel. Maar mijn ervaring is dat 90% van de spinners die je zo los koopt en die op die ARF kistjes zitten een onbalans hebben. Sommige zelfs heel erg veel.
Helaas heb ik ook geen hoge pet op van die dingen die ze bij HK hebben. Uiteraard zijn daar ook goede bij maar helaas heb ik ook daar duidelijk andere ervaringen mee.
Als je "wat meer" kan en wilt betalen zijn er zeker heel goede (CNC gefabriceerde) spinners te koop. Maar dan moeten die ook goed passen. Daar schort het wel eens aan en dan zijn er heel wat mensen die er simpel de vijl of de dremel in zetten. Dat kan natuurlijk wel maar zorg er voor dat je de balans niet uit het oog verliest en dat is lastiger dan veel mensen denken.
Persoonlijk gebruik ik meestal "spinnermoeren". Deze zijn minder makkelijk te verkrijgen dus heb ik de nodige zelf gemaakt. Ook al heb ik een heel simpel mini draaibankje lukt dat redelijk makkelijk. Mijn probleem is dat mijn "voorraad" vliegtuig aluminium (dural?) zo langzamerhand op is. Ik had nog wat restmateriaal wat ik bij een vorige werkgever heb mogen meenemen.

Back