soorten verf

• Topicstarter Topicstarter nismo1
  • Startdatum Startdatum
N

nismo1

Guest
hallo iedereen
Ik ben Tom en nieuw hier
Ik ben al wat jaren bezig met miniatuurbouw maar nu probeer kwa spuitwerk op een hoger niveau aan te^pakken maar hier zijn wat problemen onstaan.
Vroeger spoot ik alleen tamiyaverf met de airbrush ,nu heb ik verf gekocht van de fabrikant zelf zodat ik nu alles in de JUISTE kleur kan zetten wat het realisme wat gaat verhogen.
nus is mijn probleem dat ik met die verf niet kan spuiten zoals ik met de tamiya verf kon.
tamiya verf vind ik persoonlijk heel makkelijk want je hebt niet snel afdruppers en kan kleine krasjes mooit wegspuiten met de verf ,ook is de dekking heel goed
Bij mijn verf is dit niet zo ,ofwel is ze te dun voor krasjes (fijn schuurpapier) weg te krijgen ,ook voor de dekking moet ik nu soms wel 7 lagen zetten ipv met de tamiya verf 2.
Als ik mijn verf wat minder verdun dan is het wat te dik voor de airbrusch en krijg ik soms dikkere spatten die ermee uitvliegen ,verder heb ik ook last van nevel op de zijkanten van waar ik spuit als je begrijpt wat ik bedoel .
Ik spuit mijn plastic modellen eerst met grondlaag voor plastic en daarna de verf maar wat ik nu ook merkte is dat de grondverf heel goed op het model blijft maar de deklaag hecht niet goed op de grondlaag waar ik nu al 3 soorten van heb gebruikt ,als je een kras maakt heb je de deklaag gewoon onder je nagel maar de grondlaag is nog perfect .
Heeft iemand hier een oplossing voor ?

groeten
Tom

Beste Tom,

Ik begrijp je vragen maar misschien is het wat makkelijker als je het merk en soort van je verf erbij vermeld.
Zo als ik je nu begrijp heb ik het idee dat je met verf bezig bent die totaal niet geschikt is voor airbrush of je combinatie van naald/pistool met verf soort.

SpeedieRC

Beste Tom,

Ik denk niet dat dit gaat werken met een airbrush.
De lakken voor airbrush met kleine spuiten heb je speciale verfen voor nodig en wat jij hier hebt lijkt mij meer voor de grote spuiten.

Hallo Tom,

Als ik naar de omschrijving van de lak kijk op de site van Kramp denk ik dat dit een "gewone" alkydharslak is. Dit soort lak is normal gesproken prima te verwerken met de airbrush. Je moet het natuurlijk wel verdunnen en, als je het niet vertrouwd, zeven om eventuele klontjes en vervuiling er uit te halen.

Als verdunning voor het spuiten zou ik geen white spirit gebruiken. Als ik het goed heb is dit de synthetische variant van terpenine en verdampt niet zo snel. Dit kan handig zijn wanneer je met de kwast aan het werk bent, maar vraagt erg veel van je geduld met spuiten. Je moet het in dunnere lagen spuiten en hebt hierdoor eerder kans op druipen.
Wasbenzine is hier al meer op zijn plek. Wil je dat de verf sneller aandroogt dan moet je zoeken naar een verdunner die sneller verdampt. Meestal zijn deze ook geschikt voor nitrolakken en 2K lakken. Een probleem dat je met deze verdunner wel kunt hebben is dat de onderlaag aangetast wordt of oplost wanneer je een te dikke laag spuit. Eerst proberen op een proefstukje is dus verstandig.

Ik vind de luchtdruk die je opgeeft nogal aan de hoge kant. Ik werk zelf met een Triplex spuitje en stel de druk zelden hoger in dan 1 bar. Zo ongeveer ieder type verf en lak heb ik hier inmiddels wel mee verwerkt. Het gaat er om dat je een manier vindt om de verf geschikt te maken voor de airbrush.

Succes!

Back