sophia turbine

hallo allemaal.
even een vraag.
heeft er iemand soms nog een sophia j850 turbine liggen ,kompleet in de box ,die hem weg wil doen?
Ik weet niet of ze uberhaupt in Nederland verkocht zijn .

Groetjes,

Martin.

Dat is meer voor de vorm is mijn ervaring. Ik heb laatst een Royal bouwpakket gekocht van een Amerikaan die hem ook alleen in de US wilde verkopen. Een goed bod deed wonderen. En voor liefhebbers hebben veel mensen een zwak.

Freek

ja weet ik ,ik had het hem nog niet gevraagd ,maar ik deed een bod ,en toen kreeg ik een bericht dat m,n bod geweigerd was omdat ik niet in Engeland woon.
raar , dat heb ik nog nooit gehad.

Dat is idd apart. via pm kun je de verkoper meestal ook wel bereiken. succes iig.

Freek

Heb dit op ebay duitsland ook meegemaakt.
Mailtje naar de verkoper heeft alles opgelost.

Mvg,
Luc
ja weet ik ,ik had het hem nog niet gevraagd ,maar ik deed een bod ,en toen kreeg ik een bericht dat m,n bod geweigerd was omdat ik niet in Engeland woon.
raar , dat heb ik nog nooit gehad.

Als je wist wat het voor motor was ,dan zou jij er wel anders over denken ha ha
Het is de mooiste meest indrukwekkende motor ooit gebouwd.
direkt op brandstof starten zonder kero burner.
dat doen ze tegenwoordig nog niet eens.
en met echte inspuit nozzles , dus geen sticks.
de motor kan makkelijk 9kg halen bij 143k ,niet gek toch voor een motor van 1999.

Het is een echt collectors item , want je weet je ze niet te pakken te krijgen , kompleet dan heh ,en nieuw ,want dat is nog een groter probleem,maar ze zijn er wel .

Laatst bewerkt:
dat kunnen verschillende oorzaken zijn .
hij gebruikte geen goede brandstof , je moet white spirit voor deze motor gebruiken ,of jp4
Het is een brandstof mix van 80/20

Als ie niet op wil starten , is de pompdruk te laag ,of de lagers zijn rot.
die motors starten altijd ,dus als ie niet wou starten bij hem , dan deed hij iets fout ,of was er echt iets goed fout in de motor of de pomp.

o200265113330.jpg

Hoe makkelijk kun je een sophia turbine ombouwen naar een freepower turbine?
Zo dus.

Aah wat? Dat is wel heeeeeeeeeeeel eenvoudig...... rendement is goed genoeg blijkbaar. Zou dat met een jetjoe ook gaan? :)

Waarom heeft die sophia zo'n lange en bijzondere uitlaat?

Als je wist wat het voor motor was ,dan zou jij er wel anders over denken ha ha
Het is de mooiste meest indrukwekkende motor ooit gebouwd.
Ja ja, daar ben ik het mee eens, mooi gejat van JPX en daarna nog wat verbeterd. Vooral het ontwerp van JPX (van een fransman Michel Seriér als ik me niet vergis...) was een knap staaltje techniek, tóch de eerste commerciele in zijn soort. Het ding werd gemaakt in dezelfde frabiek gemaakt waar onderdelen voor de Renault Formule1 en Ariane raket vandaan kwamen, het schijnt zelfs dat productie toen als grap begonnen is, om aan klanten te laten zien waartoe ze in staat waren, mooi werk! Sopia heefd altijd volgehouden dat zij hem zelf hebben bedacht, JPX had meerdere processen tegen ze lopen, beetje lachertje, de eerste Sopia's waren echt als twee druppel water JPX machientjes. Ze zijn echter wat aan de zware kant en dat zal ook de grootste reden zijn denk ik toen ze het moesten afleggen tegen opkomende bedrijven als AMT en Jetcat. Maar tis nog steeds een mooi stukje gesschiedenis. ;)

Waarom heeft die sophia zo'n lange en bijzondere uitlaat?
Stukje mee-gejate evolutie. Bij JPX was dat onderdeel van de warmtewisselaar die op het breedste deel zat. Daar liep een opgelaste leiding om de straalpijp waar het propaangas door liep om voor te verwarmen. Die JPX'en liepen toen alleen op propaangas. Héél simpel, geen pomp, geen regelaar, geen niks nie, alleen een naaldschuif bediend door een servo en dat was alles. Voor een kerosine versie heb je deze lange uitlaat niet nodig maar Sopia had dat niet door denk ik.....

En die turboprop variant van Sopia was ook rechtstreeks overgenomen van Kurt Schreckling....... niet om ze te bashen of zo hoor ha ha ha. :D

Grtz,

jpxwebpic2.jpg

Dat klopt inderdaad ja van die regelschuif , alleen die bleef wel eens hangen , das niet zo leuk:(

Nee joh, Schreckling had een zuig turbine ,niet op deze manier;)

Ja ,ja Gerald , nu zeg jij gejat , en wat denk je van Schrecking , daar heeft heel de wereld het van gejat,:wink: en daarna verbeterd.

Hoe is het trouwens met de GR 180 ?
Felix vroeg er nog na.

Groetjes,

Martin.

Back