sopwith camel van keilkraft

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door specialpainter.nl, 22 mei 2014.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik heb geen ervaring met rubbermodellen, maar het lijkt me dat een zwaardere propellor wat trager opstart, maar dat zal verder weinig uitmaken als hij eenmaal draait.

    Wel denk ik dat bij variaties in de draaisnelheid het koppel van de propellor van meer invloed is op het model. Denk aan een loodzware propellor, dan zal bij loslaten het vliegtuig beginnen te draaien en niet de propellor.

    En wat betreft het gyroscopisch effect, minder makkelijk door een bocht?
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Michel heeft gelijk, als de prop draait maakt het weinig uit. Rubbermaat blijft dus gelijk. Gyroscopisch stelt het ook weinig voor omdat je bij vrije vlucht geen plotselinge richtingsveranderingen hebt. Er zijn aanwijzingen dat een zware prop het model stabieler maakt en sneller laat herstellen na verstoring.
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtige Camel geworden! :thumbsup:
    Succes met balanceren, trimmen en invliegen!

    Groeten, Ramses
     
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Ok, dank heren. ik ga t eens proberen met deze prop, uiteraard weer n filmpje als t vluchtwaardig wordt;)
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Ziet er prima uit , van de prop dacht ik zelfs dat een houten was , mooi gedaan :thumbsup:

    Groeten Jef
     
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Nou, de eerste ''test''vluchten zittten erop. wat n drama, zwaartepunt ligt toch erg ver naar voren waardoor de camel zwaar wordt. ook lijkt het alsof ik teveel rightthrust heb gegeven en te weinig downthrust...ik ga het na de nodige aanpassingen uiteraard weer n poging wagen;)
     
  7. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Zwaartepunt te ver naar voren, terwijl dit model nauwelijks een neus heeft? Hoe krijg je dat voormekaar?
    Is de invalshoek voldoende op de voorvleugels?
     
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Het zwaartepunt lag te achterlijk, waardoor ik er veel lood n de neus in moest stoppen om het goed te krijgen. invalshoeken zijn ok, de onderste vleugel heeft ietsje meer. Het kielvlak heb ik al tijdens de bouw vergroot, dus die kan ook niet te klein zijn..

    Ik vermoed nog steeds dat ik het mag zoeken in de propas, qua domping ed, en de rubber-prop combi.
    Kissie ziet er recht uit, ik zou anders niet weten waar het in te zoeken..
     
  9. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Oh, ik dacht dat je bedoelde dat het zwaartepunt te ver naar voren lag. Maar je had (te) veel ballast nodig om het goed te krijgen, dat wordt verklaard door de korte neus.
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat ik vaak doe is het ballast op de prop aanbrengen. Ik gebruik dan soldeerdraad wat ik rond de aanzet van de bladen wikkel. Op die manier zit het zo ver mogelijk naar voren.

    Wat voor rubberdikte gebruik je? En is de glijvlucht al wel goed?
     
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    het heeft even geduurd maar de camel heeft gevlogen. wel 1 hele cirkel....ben bang dat ie gewoon te zwaar is, hoewel de vliegsnelheid me meeviel.Na wat trimwerk wbt de domping en rightthrust ziet het er redelijk mooi uit, maar het gewicht baart me zorgen, ik denk dat een nog dikker rubber zoveel extra gewicht geeft dat het niet echt vliegen meer is.... Ik ga het nog's proberen met beter rubber, mn voorraad is alweer behoorlijk geslonken;) dus eerst maar's kijken of ik nog wat kan regelen in Nijmegen;)
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Vincent,

    Goed gedaan! Ik denk dat het sowieso een vrij tricky kistje is om goed uit te trimmen met dat enorm korte neusje... Hou ons op de hoogte vwb verdere ontwikkelingen. Kan ik mooi van leren en meenemen bij het bouwen van mijn Keil Kraft Camel straks!

    Groeten, Ramses
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Jammer Vincent. Maar ik denk dat je gelijk hebt met jouw opmerking dat hij te zwaar is. Een volledige cirkel vind ik dan toch een mooie prestatie. Nog een optie: plaats de rubberbevestiging verder naar voren. Ik weet van een rubber aangedreven Sopwith Triplane waarbij de achterkant van het rubber ter hoogte van de achterligger van de ondervleugel zat. Dat maakt het mogelijk dikker rubber te gebruiken zonder grote balans problemen. Het lengte van rubber mag rustig 5x de beschikbare afstand zijn.
    Had je het zakje rubber van mij al opgehaald op de club?
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Je haalt me de woorden uit de mond, dit is precies waar ik nu mee bezig ben, als allerlaatste hoop;) Moet zeggen dat de cirkel inmiddels wel 1,5 cirkel is geworden, wat hoogte werd ook gemaakt. Ik geef 'm nog niet op, wellicht geeft jouw verhaal toch genoeg besparing op. Het zakje rubber heb ik inmiddels gevonden en inmiddels gretig gebruikt! de tyfoon vloog 50 sec. op n heel fijn stukje rubber van jouw!
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben nu weer flink aan de Camel aan het bouwen. De vleugels zijn klaar om te bespannen, de staartvlakken ook. Nu aan de romp begonnen. Ik probeer natuurlijk alles zo licht mogelijk te bouwen, maar zonder al te veel van het Keilkraft-ontwerp af te wijken. De staartvlakken zijn niet uit balsa plaat gesneden maar uit 6 mm brede strips opgebouwd. Opbouwen uit 1,5 x 1,5 kon natuurlijk ook, maar dan wordt het wel een heel ander model. Ook de rompzijkanten worden van strips gemaakt in plaats van plaat. Maar het gewicht in de staart is wel heel kwalijk, want dat moet allemaal met ballast in die korte neus worden gecompenseerd. Dus ik neem heel licht hout en hoop maar dat het goed komt...

    Ik zit ook te denken over de rubbermotor zo ver mogelijk naar voren te plaatsen. Door met tandwielen te werken kan ik meerdere strengen vóór in het model gebruiken. De tandwielen "wegen toch niets" want die komen in plaats van het noodzakelijke ballast. Wat denken jullie: doen of niet?
     
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    leuk te lezen Wout! de vertraging zou ik uitproberen, immers is dat nog goed te vervangen voor een conventionele aandrijving toch? de camel is alweer even geleden voor mij en zit nog in de doos... binnenkort maar weer's proberen met goed rubber.....
     
  17. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Die aandrijving is inderdaad weer te vervangen, goed argument van je. Ik ben nu nog wat aan het zoeken naar info hierover. Het schijnt dat de weerstand in de overbrenging snel hoger is dan de efficiencywinst, maar daar is het mij niet om te doen, het gaat mij om het gewicht van de motor zoveel mogelijk in de neus te kunnen hebben. Wel apart dat veel reglementen van wedstrijdklassen het gebruik van tandwielen verbiedt. Dat suggereert een voordeel hiervan, maar of dit voordeel werkelijk bestaat is dus twijfelachtig.
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Deze foto had ik nog niet laten zien, geloof ik. Dit zijn de vleugels van mijn Sopwith Camel. Het stabilo is wat lichter uitgevoerd dan het origineel, dat had een staartvlak uit massief balsa. Met middendeel van de achterlijst van het staartvlak laat ik zitten tot na het bespannen, dat vermindert de kans op kromtrekken.

    [​IMG]
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Na een periode van werken in de moestuin, gevolgd door organiseren en bouwen voor Interscale, ben ik nu weer aan het werk aan mijn Camel. Ik kwam er achter dat ik een deel overnieuw kon gaan bouwen, de bouwtekening waar ik de vleugels op heb gebouwd was een andere schaal dan de tekening waar ik de rompneus en staartvlakken op heb gebouwd :(. Maar inmiddels heb ik nieuwe staartvlakken en rompdelen en zit het tempo er weer lekker in. Een snelle weging laat zien dat de opgebouwde staartvlakken nog niet de helft wegen van staartvlakken die zijn gesneden uit 1 stuk balsaplaat. Dat scheelt weer meerdere grammen in de neus!
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben begonnen met de neus te draaien uit een oud stukje esdoorn. Maar vanmorgen zag ik een dop van een spuitbus die precies de juiste vorm en maat lijkt te hebben. Nog even checken maar dat gaat hem worden denk ik.
     
    specialpainter.nl en crins vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina