Sopwith Pup scale 1-3.

Voordat ik romp in elkaar kan gaan zetten moet ik eerst alle onderdelen maken die niet in de kit zitten.
Dit zijn onderdelen die in de cockpitruimte zitten en zichtbaar blijven.

Als eerste heb ik houten ligger gemaakt waarop de voorste ligger van de vleugel
bevestigd word.
Verder de twee houten onderdelen die nodig zijn voor de bevestiging van de stuurknuppel.

Foto-M7TGUW4G.jpg


Hieronder de tekening van de betreffende delen.

Foto-FLB7KQPN.jpg


De delen moeten nog geschuurd worden.
Op de volgende foto heb ik de delen eens bij elkaar gelegd om te zien hoe het gaat worden.
Nu de metalen onderdelen maken voor de bevestiging van de stuurknuppel.

Foto-HGMCBP6U.jpg


Verder moet ik de onderdelen nog maken voor de spandraden en dan kan de romp ineen gezet worden.

Ton
 
Als je echt een schaalprop wil draaien zou je voor de Schlundt vertraagde ZG62 kunnen gaan. Proven quality en loopt heel erg mooi.

Teus heeft deze combi in zijn 1/3 BUSA Pup

[media=youtube]vypZaVSTS-o[/media]

Of JW in een 1/3 DVII:

[media=youtube]_6g9ScnZbTw[/media]

De mannen van JW hebben een Moki 150 in hun Pup, geluid is ook wel heel erg mooi en porrie zat.

[media=youtube]VpC0vB_u9hQ[/media]

Of de Moki 215cc:

[media=youtube]30M9xs6g58o[/media]

De Moki 250 is wel een beest voor deze kist hoor :shock:

Ben wel erg benieuwd naar de vertraagde Kolm.
edit, ah found it:

[media=youtube]0K_yhM0b04w[/media]

NICEEEE!


Lastige keuze hoor Ton, succes in deze :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ralf,

Bedankt voor het overzicht.

De combinatie Zenoah en Schlundt is de goedkoopste en naar mijn mening ook de betrouwbaarste.

De Moki is natuurlijk het mooiste.

Voor de Kolm 65 heb ik een andere vertraging gezien.

dsc_7741.jpg


Ik heb hiervan meer informatie gevraagd bij Fun Modelbau maar nog geen antwoord gekregen.

Ton
 
Heeft iemand ervaring met JGM design.
Ik vind geen website of contactgegevens.
Waar is deze vertraging te krijgen.

Ton
 
Dag Michiel,

Ik weet nog niet wat voor motor op de Pup komt.
Een Zenoah 62 met een schlundt vertraging en een 34 x 20 prop is een heel betrouwbare oplossing.
Er kan ook een Kolm 65 met vertraging op. Dan heb je een viertakt motor wat natuurlijk een veel mooier geluid is. Het voordeel is natuurlijk ook dat je geen grote uitlaat moet zien in te bouwen.

Het mooiste is natuurlijk een stermotor. Maar ik vind dat op de Pup wel een grote prop moet komen. En dan is de Moki 250 op dit moment de enige ster die op de Pup kan.
Is wel een grote motor met veel vermogen , maar de maat en het gewicht kan de Pup hebben.

We zien wel.

Ton

Hallo Ton,

Neem eens contact op met Dick van der Veld.
Hij heeft nu ook motoren met een langere slag waardoor je een grote prop kan draaien.
Het zijn methanol motoren maar verbruikt en overtollig brandstof wat je van de standaard methanol motoren gewend bent heb je bij Dick niet, zijn zuinig ingebruik en geen vette kist na het vliegen.
Heel betrouwbaar en altijd makkelijk starten.
Hij gebruikt ook goed materiaal.
Kleur kan je ook nog zel bepalen.
Komt hem persoonlijk bij je afleveren en proef draaien.

Groet Jan.
 
De eerste onderdelen voor de spandraden van de romp zijn klaar.

Foto-AISDMKHQ.jpg


Nu een buigmalletje maken voor de onderdelen.
 
Dit is het beslag waar ook de achterste bevestiging van het landingsgestel word gemonteerd.
Hiervoor heb ik een uitsparing in het beslag voor gemaakt zodat het landingsgestel later gemonteerd kan worden.

Foto-YXB6YMQR.jpg


Ton
 
Verder gegaan met de fabricage van de beugels voor de spanners.

Foto-IIUEXB4A.jpg


Op onderstaande foto is te zien hoe de spanners bij de pup aangebracht zijn.

Foto-SXSSR3EY.jpg


Ik heb eerst een proefje gemaakt i.v.m. het buigen van de beugels en de passing.

Foto-XDGLS4ZW.jpg


Nu verder tekenen aan de overige beslagdelen.

Ton
 
Vanavond op internet nog eens rondgekeken voor een geschikte motor.
Als het geen stermotor word is een boxer ook nog een optie.
Kwam deze valach 120 met een Zimmermann demper tegen.
Is heel mooi in te bouwen en met zijn twee 60 ccm cilinders heeft hij een mooi diep geluid.

Foto-7V4CQG4W.jpg


Ton
 
Voor het buigen van de messing onderdelen heb ik buigmallen gemaakt.

Foto-GGGRLBLC.jpg


In het verzonken deel van de mal komt het onderdeel te liggen.
Zo kan het niet verschuiven tijdens het persen.

Foto-MPQRKEYV.jpg


De mal leg ik onder de boormachine. Met een op de juiste dikte gemaakt blokje alu pers ik de messing in de mal.

Foto-RDO6QXZK.jpg


Foto-IN8SOIOH.jpg


De kleine onderdelen voor de spanners worden met een 2 mm pen in de mal geperst.

Foto-R7ARTDGK.jpg


Op de foto hieronder zijn de onderdelen te zien dei om de ligger van de romp komen.

Foto-BBUE6JLZ.jpg


En hier de bevestiging van de spanners.

Foto-YKBIPVMK.jpg


Ton
 
Bedankt Bart.

MIP
Ik hoop dat je veel opsteekt van mijn verslag.
De handigheid krijg je vanzelf in de loop van de tijd.

Ralf
Ramses heeft er laats een verkocht.
Ik kan voor je uitkijken.

De neuslijst van het vleugel middenstuk met UHU plus ingelijmd.
Deze is gemaakt van glasvezel en heeft een diam. van 4 mm.
de lijst is enorm sterk en recht.

Foto-EPJPD38L.jpg


Ton
 
Ralf,

De freesmachine die ik gebruik is een eigenbouw.
Eerste software was cnc profi.
Nu gebruik software van step four.

Je kan eens kijken bij cnczone.nl
Kijk ook eeens bij stepcraft.

Ton
 
Weer enkele onderdelen klaar.
Deze ligger komt in de romp op de plaats van de voorste vleugelligger.
Hier worden ook de spandraden aan bevestigd voor het landingsgestel.

Foto-LZ6YULGV.jpg


Op de onderliggende tekening is te zien hoe het eruit komt te zien.

Foto-E3RJQWPL.jpg


Ton
 
Back
Top