SopwithTriplane

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Taylorcraft, 14 okt 2020.

  1. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.485
    Locatie:
    Nijmegen
    De vezels liggen kris kras, maar meestal is er een richting te ontdekken waarop het meer buigt en haaks daarop buigt het dan minder (knip eens een vierkantje uit en test daarmee).
    De vezels liggen dan overwegend in de richting waarop het tissue minder makkelijk buigt, dit is ook de richting waarin het meeste krimp optreed.
    Als je dit parallel legt aan de richting van de vleugel (wortel->tip) zal het iets minder doorzakken tussen de ribben.

    Hopelijk leg ik het duidelijk genoeg uit...
     
    RTrider vindt dit leuk.
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    nooit aangedacht dat je het zo moet uitzoeken.
    Ik had het net opgezocht en kwam uit bij een pdf met uitleg over deze optie.
    Tezamen met jou uitleg ben ik weer een stukje wijzer over dit soort bespanningsmateriaal en de vverwerki hiervan.
    Ik kom er dus nu achter dat ik alles tegengesteld heb aangebracht :(
    Mogelijk heb ik geluk,aangezien het tot nu toe verbazend goed lijkt te gaan.
    Alles is nu ingesprayed met alcohol en ga het vandaag afwerken met spanlak.
    Mocht het niet goed gaan, dan opnieuw proberen.
     
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Zo zien de vleugeltjes er nu uit.
    Op de verzamelfoto is een al gelakt met spanlak.
    Rechtsboven.
    Op het vleugeltje links boven zie je nog een kleine wrinkel, deze is nog niet geheel droog na het sprayen met alcohol.
    De rest behandeld met alleen alcohol en worden vandaag nog gelakt.
    IMG_20201104_150406.jpg IMG_20201104_150459.jpg
     
  4. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Spanlak aangebracht en nu laten drogen (tip van BBruins in deze topic).

    IMG_20201104_153643.jpg

    10 minuten later.
    Lijkt vooralsnog goed te gaan. IMG_20201104_160124.jpg IMG_20201104_160120.jpg IMG_20201104_160059.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2020
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.485
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi! Lijkt ok.
    Alle verbeteringen voor een volgend model? En deze verder afbouwen ,,,, en dan hopelijk vliegen!
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  6. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    uiteraard moet hij vliegen.
    Ben benieuwd hóe dat eruit zal zien.
     
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De vleugeltjes zijn gereed maar ben niet 100% tevreden.
    mn.het middenstuk, van de bovenste vleugeltjes, sluit niet mooi aan.
    Ze zijn overigens wel allen recht gebleven.
    Dat dan weer wel.
    Middenstuk aanpassen en het rompje bespannen.
    IMG_20201108_101632.jpg IMG_20201108_101654.jpg
     
    A B vindt dit leuk.
  8. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Amersfoort
    Toch ziet dit er al niet slecht uit, hoor! Je moet dit soort technieken toch onder de knie krijgen, de volgende wordt vast mooier. Gewoon afbouwen en mee gaan vliegen! Je hebt de vleugels nog niet aan aan de romp gelijmd, toch?
     
  9. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb de tissue van de bovenste vleugeltjes en het middenstuk (toch) maar weer verwijderd.
    Het is niet zoveel werk en ik probeer toch een iets beter resultaat te verkrijgen.
    De vleugeltjes zijn aan de middelste struts met koolstof pennetjes bevestigd maar nog niet verlijmd.
     
  10. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Aan jou ligt het niet. Bekleding bij wortelribben (dat zijn er dus 4 bij een middenstuk + vleugeldelen) is gewoon lastig om strak te krijgen. Waarschijnlijk is de beste oplossing dezelfde die je bij de voor- en achterlijst hebt toegepast: indekken met héél dun balsa of de wortelribben dubbelen zodat er meer hechtoppervlakte ontstaat.
    Don Ross beschrijft het probleem in zijn (geweldig) boek "Rubber Powered Model Airplanes" (ISBN 978-0-938716-19-8) en oppert als mogelijke oplossing het voorzichtig plaatselijk met thinner losweken / straktrekken.
     
    crins vindt dit leuk.
  11. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Bedankt voor deze info.
    Ik heb alles weer opnieuw van tissue voorzien en ben benieuwd of het iets beter is dan het was.
    Ik heb ook overwogen om de aansluitende deken in te dekken.
    Als het nog te wensen overlaat dan ga ik over tot indekken van het middenstuk en de wortelribben en de daaropvolgende.
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    Den Haag
    Hoe dik zijn je wortelribben?
     
    crins vindt dit leuk.
  13. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb het uiteindelijk toch naar enige tevredenheid voor elkaar gekregen.
    De tipjes kunnen beter.
    Daar kan ik nog wel wat aan veranderen zonder veel moeite.
    Zie resultaat op de bijgevoegde foto's.
    Zo langzamerhand kom Ik erachter wat ik verkeerd deed.
    Pffff wat een strijd met papier.
    En nu het rompje nog bespannen. IMG_20201109_145004.jpg IMG_20201109_145238.jpg IMG_20201109_145122.jpg IMG_20201109_145051.jpg IMG_20201109_145023.jpg IMG_20201109_145004.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2020
    DHZ vindt dit leuk.
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    7mm.
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.485
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi!
     
  16. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Amersfoort
    De vleugel ziet er inderdaad al beter uit. Mooi! Bij de tippen gebruik ik meestal 2 aparte stukjes tissue per tip; of ik laat de bekleding van de vleugel alleen doorlopen over het achterste deel, omdat daar de minste bolling is, en doe voor het voorste deel een apart stukje. De naad kan dan mooi over het stroomlijnstukje op 1/3e van de koorde lopen. Voor het rompje kun je desnoods 2 stroken voor de bovenkant nemen, ipv 1stuk tissue. Zijkanten en onderkant moeten elk wel uit 1 stuk kunnen, denk ik. Desnoods aparte stukjes voor het voorste deel van de zijkanten, omdat de romp daar van rechthoekig naar bol gaat.
     
  17. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    kijk,dat zijn een paar zeer bruikbare tips.
    Juist de tippen zijn nog voor verbetering vatbaar.
    Ik had de tippen al apart genomen om te bespannen maar liep telkens weer tegen het zichtbare probleem aan.
    Had zelf al gedacht om een tip van vol balsa, uitgehold, te maken voor de vleugels.
    De tippen doe ik opnieuw en dat met de geschetste methode.
     
  18. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.006
    Locatie:
    Amersfoort
    Volle tippen zijn juist moeilijker te bekleden. Dan heb je nog meer kleine stukjes tissue nodig! Bij een opgebouwde tip helpt het een beetje om het stroomlijnstukje (wat ook een versteviger is) niet bol te schuren, maar recht. Maar, dat lijkt me bij de Triplane niet echt nodig.
     
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.485
    Locatie:
    Nijmegen
    En volle tippen zijn zwaarder. En massa ver weg van het zwaartepunt is ook niet bevorderlijk. (in sommige gevallen wel, maar da's weer een ander verhaal)
     
  20. Taylorcraft

    Taylorcraft The First Aviators

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    ik heb de tip over de vleugeltipjes opgevolgd.
    Ook in twee delen opgebracht.
    Resultaat mag zich laten zien.
    Althans dat vind ik.
    IMG_20201112_201629.jpg IMG_20201112_201518.jpg
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina