sound module

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door erwin rosseeuw, 3 feb 2019.

  1. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    hallo ik ben hier nieuw
    30 jaar terug bouwde ik mijn bugsier3 , maar door tijdsgebrek hobby stopgezet
    Nu terug tijd (pensioen) ben ik begonnen aan de smit rotterdam die hier al 20 jaar onder het stof ligt.
    Ik zou er graag een sound module inbouwen van beier VSM-RC-2 sound module schip en truck V1-61 pakket
    Heeft er hier iemand ervaring ermee
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Erwin, ik! Het heeft me wel wat moeite gekost om geschikte geluidsdelen te voor mijn Bugsier te maken.
    Als basis heb ik het geluid van het binnenschip Eemspoort gebruikt en daar stukjes uit geknipt.
    Op zich wel leuk, maar tijdrovend, werk. Maar misschien ben ik als schipper(skind) te kritisch.
    Maar luister naar de geluiden op het filmpje. Moet nog beter kunnen, maar dat kost me nog wat meer tijd. Laat maar weten of je meer info nodig hebt. Gr. Klaas.


     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2019
  3. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    hey thx voor jou reactie, goed filmpje uitgekozen de bugsier van over 30 jaar leuk
    je hebt wel het voordeel dat je de geluiden veel gehoord hebt , ik heb daarmee geen ervaring
    ik dacht dat alle geluiden aanwezig waren en gewoon te gebruiken waren, blijkbaar niet
    pfff dat word zoekwerk dan
     
  4. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    voor verlichting ( leds) en motoren (anker, radar …..) moet je daar nog afzonderlijke modules aansluiten
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Dat kun je allemaal "meenemen" in je Beier module. Zo werkt het het verdeeld in groepen op mijn Bugsier ook. Verlichting "losse boot" + radar, extra toplichten, zoeklicht, anker presenteren, hoorn lang, hoorn kort. Wordt allemaal aangestuurd op een van de kanalen via de linker stick. Gas geef ik links en sturen doe ik rechts.
    De meegeleverde motorgeluiden van Beier zijn machinekamergeluiden. Allemaal mooi, maar degene die ze hoort staat aan de wal. Vandaar dat ik gekozen heb voor uitlaatgeluiden en de luidspreker boven in het stuurhuis heb geplaatst en het rooster in de vloer daarboven open heb gemaakt. De motor van de Eemspoort is een 6 cilinder Deutz 545 van 820 PK. In de Bugsiers stonden voor zover ik weet 8 cilinder Deutz 545 motoren. Helaas zijn daarvan heel weinig uitlaatgeluiden te vinden. Vandaar dat ik de concessie heb gedaan naar een 6 cilinder. Mijn geluidsbestanden heb ik bewerkt met Audacity en ik wil je met alle plezier daarvan wat sturen. Maar dan moet je via een conversatie even je e-mailadres sturen. Dan hoef je niet zoveel te zoeken en raak je gelijk vertrouwd met je Beier module. Hieronder een plaatje van de binnenkant van het stuurhuis. Gr. Klaas.

    2016 1113_203954.jpg
     
    Reinoud vindt dit leuk.
  6. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    amaai dat word een hele klus als leek. Maar moeilijk gaat ook. Ik ga morgen die module bestellen bij rc modelbouw dat ziet er mooie winkel uit met veel materiaal.
    Want daar heb ik deze morgen ook wat vragen gestuurd ,ik had deze site hier nog niet gevonden. Ik zou als motor de robbe power 755/40 gebruiken ,maar weet niet welke snelheidsregelaar en ook niet 1 of 2 stuks, ja na 30 jaar moet wat bijgestuurd worden ; Ook de boegschroef moet ik nog bekijken. Bedankt dat je me wil helpen, mijn mail adres allhoreq@telenet .be.
    Heb jij daarop 1 of 2 luidsprekers?
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin,
    Bij mij ligt er een Bühler zon03... in en die wordt geregeld door een CTI zelflerende regelaar. RC-Point kan die leveren.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl
    Die Bühler is zeer zuinig met stroom.
    In mijn Smit Finland liggen 2 van die motoren met elk een regelaar. Met een V-mixer heb ik stuur en motorfuncties aan elkaar geknoopt. Kan nu met een stick motoren en roeren aansturen.
    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2019
  8. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    hey klaas, wat zeg je had de smit rotterdam geen boegschroef ??
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dom, dom, dom! Stond in de bovenkamer de wissel verkeerd en ben ik het Bugsier spoor opgeschoten! Erwin excuses en mijn hele verhaal klopt dus niets van! Toevallig had iemand anders uit België gegevens van de Bugsier 3 gevraagd en heb ik jullie door elkaar gehaald.
    Inderdaad 2 motoren + 2 regelaars als je de motoren apart wilt bedienen. En dan ook nog eens een regelaar voor de boegschroef. Dat van die Bühler motoren is wel OK en die CTI regelaars ook.
    Geluidsfragmenten heb je natuurlijk heel andere nodig, maar die heb ik alleen maar als MK geluiden gehoord.
    Nogmaals mijn excuses en succes met de Smit Rotterdam.
    Je zou eens bij Dick01 op het Forum kunnen informeren of hij geluiden in zijn SR heeft geïnstalleerd.
    Gr. Klaas
     
  10. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    klaas geen probleem hoor vergeef je het hahhahhahh. Mijn voorstel van die motor van robbe was gewoon een idee,. Moet nog veel leren. Ben gaan kijken naar die bugler en die cti regelaar ziet er niet mis uit,
    en als jij daar tevreden over bent moet dat goed zijn he
     
  11. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    wat zijn mk geluiden ?? en wat is SR
    .pfffff ik zie het bos van de bomen niet meer
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Erwin, MK geluiden zijn machinekamergeluiden en met SR bedoelde ik Smit Rotterdam. Ik heb de teksten hierboven wat aangepast en hoop dat je er toch nog iets aan hebt. Heb ook nog even over de boegschroef zitten denken. Op zich wel leuk om die werkend te hebben, maar echt nodig heb je die waarschijnlijk niet. Doet eigenlijk alleen maar iets als het schip geen vaart loopt. Misschien alleen een dummy-uitvoering. Alleen op de schroeven draait de boot al als een tol. Hieronder een filmpje van mijn Smit Finland. Heeft 2 Bühler motoren en Becker flaproeren, DE boot weegt ruim 9 kg. Wel geen Smit Rotterdam, maar heb je een idee wat je enkel met 2 schroeven en 2 regelaars kan. En een filmpje van een motor zoals in de Smit Rotterdam. Gr. Klaas.



     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2019
  13. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    hey klaas bedankt voor de moeite leer ieder minuut bij door jou. Prachtige boot , prachtig zoals hij vaart. Heb nog geen informatie gekregen van de rc winkel. Begrijp wel dat je geen boegschroef nodig hebt om te varen ,maar mijn bedoeling is van zoveel mogelijk te laten werken die kan werken ( boegschroef - lichten - anker - radar - enz. ) Ik weet niet of alles zal lukken. Ik heb wel wat gereedschap metaaldraaibank- freesmachine - enz maar je moet het nog doen ook he .
    Zal wel met vallen en opstaan gaan denk ik . De schaal is ook niet groot he 1/75. Ik hoop dat ik niet te lastig ben met mijn vragen , maar becker flaproeren welke zijn dat.
    Als ik je bootje zie varen begin ik te twijfelen aan de motor, ik had gisteren gesproken over de robbe 755/40 dat klonk in mijn oren van vroeger, maar jou motoren van bugler zitten wel met een variatie van 6v tot 18v misschien beter.
    Ik heb deze nacht zitten tekenen tot 3u aan de hydraulic voor de kranen ja zot doen doet geen pijn he, maar dat zal niet lukken denk ik als je het in verhouding wil doen.
    Zal er wel een paar jaar aan bezig zijn maar ja heb tijd
    groetjes
    erwin
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Becker-roeren bestaan uit twee delen, waarbij het achterste deel 2x zover draait als het voorste deel. Google maar eens op die kreet. Succes verder met de klus. Je bent zo een paar jaren verder, maar intussen ook van de straat. Gr. Klaas.


    RIMG0299.JPG

     
  15. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    hey je zou de vriend zijn van mijn vrouw denk ik als je zegt tegen haar hij is een paar jaar van de straat ahahhhha. Thx weer bijgeleerd.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het "lot" van een modelbouwer: Steeds wat bij moeten leren en dat dan onthouden! En zoals een van je landgenoten een stelde: Met het klimmen der jaren wordt alles minder, behalve het vergeten, dat wordt beter! Gr. Klaas.
     
  17. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    ben aan het denken hoe het binnenin moet samengesteld zijn om deze beweging te maken .Kan je eens een foto doorsturen hoe het bij jou is
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Er gaat per roer maar één as naar binnen.De achterflap heeft een stift, die door een draaibaar asje achter de roerkoning gaat. Hierbij de tekening met maten zoals ze achter mijn Smit Finland zitten. Exacte maten zul je van je eigen tekening op moeten meten. De dubbele strip, waarin het asje voor de stift in draait zit aan de doorvoerbuis van de roerkoning gesoldeerd. Helaas geen duidelijker detailfoto. De doorvoeren heb ik gemaakt van Franse fietsbandventielen. De dubbele messingstrip voor geboord en uitgezaagd. Toen met een M-5 boutje in de achterste gaten boven elkaar gefixeerd en zo de voorste gaten aan het ventiel gesoldeerd. Ze zijn ook compleet te koop, maar vond het een uitdaging ze zelf van afvalmateriaal te maken. Helaas geen betere detailfoto. Gr. Klaas.

    https://www.bauer-modelle.com/epage...Path=/Shops/Bauer_Uwe46269592/Products/4.5170



    SN Beckerroer.JPG

    2013 Smit Finland.jpg
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Over wendbaarheid: hier een filmpje van mijn "Smit Salland".
    2 x Buhlermotoren met op elke motor een aparte regelaar, via een V-mixer gekoppeld.
    Messing vierblads-schroeven; beter dan de standaard bijgeleverde schroeven.
     
  20. erwin rosseeuw

    erwin rosseeuw

    Lid geworden:
    3 feb 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    ieper wvl-belgie
    hey klaas. de motor is dat het type : buhler 6-18vdc 12v-3030toeren 1,7A zonv-03 pakket , ik zie daar geen koelvin aan , krijgt dat niet te warm
     

Deel Deze Pagina