Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zou je de link van dat Agostini forum eens in een berichtje kunnen zetten Rob?
    Daar wil ik wel eens even kijken.

    groeten Peter

    PS Ik kwam er net achter dat ik dat forum ken, ik ga zo de blokken bekijken (later bijgezet )
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2015
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Update laatste vakantiedagen

    De laatste twee dagen bezig geweest met het Verwulf, en een worstelpartijtje gehad met de eerste plankjes op de spanten.
    De planken van het verwulf gelijmd en met een spijkertje tijdelijk vastgezet, en dat ging prima. Dat ding zit er hartstikke leuk op.
    [​IMG]


    [​IMG]

    En om gelijk iedere twijfelaar op weg te helpen, de bilpartij van deze Sovereign is wel symmetrisch. Deze foto vertekend goed.
    Toen ik de foto zag ben ik gelijk mijn Verwulf gaan controleren, en hij was gelukkig goed.
    Na het Verwulf ben ik met de eerste plankenrij bezig gegaan, en de planken die ik toen in de vingers kreeg, splijtten allemaal bij het indrukken van een tijdelijk spijkertje.
    Natuurlijk had ik geen boortjes die geschikt zijn om de spijkertjes voor te boren, mijn kleinste boortje is 1mm.
    Na veel gemier heb ik houten prikkertjes gepakt, en heb ik de uiteinden vastgezet met houten deuvels.
    Op zich wil dat wel, maar het is mij veel te veel gemier, dus ik ben maar een de scheepskeuken gegaan om kleine boortjes met een handboortje te bestellen. Gelijk ook maar een pakje spijkertjes besteld, want die dingen van Agostini passen niet mijn spijkerdrukkertje. (1/5 deel van de spijkertjes paste maar in het drukkertje)
    Als de boortjes er zijn maar weer verder met de beplanking>:p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  3. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er allemaal goed uit Peter. Maar waarom gebruik je eigenlijk spijkertjes?
    Hout splijt al gauw zoals je gemerkt hebt maar er zijn hier legio bouwers die nooit een spijkertje gebruiken maar alles met lijm doen.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Gerrit,

    Ik gebruik spijkertjes omdat ik een beginneling ben met houten modelbouw, en ik ben dus ook niet zo goed voorzien van lijmklemmen ed.
    Ik heb wel gezien dat er mensen zijn die alles met touwen en plakband en dat soort dingen doen, maar ik wou het niet gelijk op een ingewikkelde manier gaan doen, maar de bouwbeschrijving van 'd Agostini zoveel mogelijk volgen. ( op een aantal dingetjes na dan, want de blokken die ga ik niet met ijzerdraadjes doen, en spijkertjes wil ik enkel in noodgevallen laten zitten ).
    Mocht ik na de Sovereign nog eens een schip opstarten, dan heb ik enige ervaring, en dan kan ik altijd nog een andere bouwwijze proberen.

    Groet Peter
     
  5. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ok, succes! Ik ben ook een beginneling hoor ;)
    Bij mijn Dolphyn zitten volgens mij geen spijkertjes. Ik ga ze sowieso niet gebruiken. Hooguit een speldje op iets tijdelijk op de plek te houden.
     
  6. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Peter ik ben ook nog best een beginner met het bouwen van model schepen.
    Bij mijn eerste schip de San Fransisco II ben ik ook begonnen met spijkers, maar ben daar mee gestopt omdat men er op heeft gewezen dat het gewoon met lijm ook goed gaat, en moet zeggen dat het op zich best simpel gaat zonder spijkers. Het enigste wat ik nu nog gebruik zijn spelden en een soort punaise.
    Het voordeel wat ik van alleen lijmen vind is dat het schuren een stuk makkelijker gaat omdat je niet alle spijkers hoeft glad te schuren.
    Maar goed er zijn heel veel bouwers die ze gewoon wel gebruiken, en daar zal op zich ook niet veel mis mee zijn.
    Je moet gewoon doen wat jezelf het makkelijkste vind.

    Nog een voorbeeld hoe ik het bevestig.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2015
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ik koop myn spykertjes by praxis.

    eerst leverde deagostini wel juiste spykers , maar de laaste paar jaar niet meer .
     
  8. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er goed uit Peter.
    Ik heb de zelfde ervaring als Robert, ik heb spijkers geprobeerd op mijn eerste model maar het gaf meer problemen zoals je beschrijft dan dat het voordelen gaf. Nu lijm ik alles. Klemmen hoeven niet heel duur te zijn, soms hebben de bouwmarkten van die pakketten waar meerdere type klemmen in zitten voor een mooie prijs.
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goedemorgen allemaal,

    Na jullie laatste berichten ga ik het proberen met punaises en klemmen, en de update volgt binnenkort

    Groet Peter
     
  10. gjds

    gjds

    Lid geworden:
    22 sep 2014
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Grijpskerk
    Peter ik gebruik gewoon knopspelden en dat gaat ook prima.
    Ik druk ze erin met een klein punttangetje
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    De eerste plank rondom heb ik erop, het boekje deel 17 gaat niet verder, maar via het Agostini forum heb ik wel gezien dat er nog 3 rijen bij op kunnen voordat er weer wat verandert. Dus als ik even tijd heb kan ik nog vooruit.
    Ik heb nu een combinatie van hier en daar een spijkertje, wat later verwijdert wordt, punaises, een lijmklem en hier en daar een houten deuveltje, waar "d Agostini een spijkertje wil laten zitten.
    Deze manier bevalt mij wel, dus hier knutsel ik een beetje mee verder.

    En George, die kopspelden had ik bij het eerste plankje al eens geprobeerd, maar die drukte ik enkel maar krom. Daar ergerde ik mij nog wat aan, dus heb ik die aan de kant gegooid. Maar met een punttangetje had ik dat niet geprobeerd, dus dat ga ik nog een doen.

    Groet Peter

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  12. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Mooie airbag;)
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    ja, ik dacht dat ik het stukje bovenbouw maar wat moest beschermen, want ik ging voor het eerst een plankje op zo'n schip zetten;)
     
  14. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    mooi begin :cool:
    Je zou ook elastieken kunnen proberen die de latjes tegen de spanten aan drukken
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goedemorgen allemaal,

    Even een update zoals beloofd, Ik heb alle tips die ik gekregen heb eens geprobeerd (behalve de elastieken Rob, want die heb ik niet in huis), punaises, spelden, ik heb er touwtjes omheen gehad, maar wat ik het makkelijkste vindt, is gewoon een spijkertje er in drukken, en op de uiteindes van de planken het spijkertje even voorboren.
    Deze manier gaat mij het vlotste af.
    Alle spijkertjes haal ik er wel uit weg, en op de einden van de planken ga ik er dan een deuveltje inzetten, omdat Agostini in de handleiding spreekt over het afknippen van de spijkerkop en de steel verder indrukken.
    Ik dacht trouwens dat ik de boegplanken mooi tegen elkaar aan had liggen, maar op de foto zag ik dat er hier en daar toch wel wat ruimte kiert.
    Ik ga er maar van uit dat zich dat in de nabije toekomst wel weer op de en of andere manier oplost.

    [​IMG]

    [​IMG]

    groet Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  16. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er goed uit hoor Peter. En je doet het gewoon zoals het voor jou het beste werkt. Zo hoort het.
     
  17. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Kierende planken

    Pingu Heb je de planken in water voor geweekt?
    In dat geval zullen ze aardig uitgezet zijn. De oplossing is dan simpel.
    Zet ze vast zonder lijm laat ze drogen en lijm ze daar na.
    Wens je veel bouw plezier gr Ton
     
  18. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Ziet er goed uit Peter, en gewoon doen wat je zelf het makkelijkst vind.
     
  19. Twentyfourseven

    Twentyfourseven

    Lid geworden:
    12 okt 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Kampen
    Complimenten Peter, ziet er al goed uit. Ik start binnenkort met het beplanken van de wulf. Wil het eerst maar eens proberen zonder spijkertjes.
     
  20. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ik vraag ze altijd aan de postbode.
    En zeg waarvoor ze dienen.
    (Niet iedere postbode geeft ze af,ivm met hergebruik)
     

Deel Deze Pagina