Soxos 550

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Martin7876AA, 12 apr 2023.

  1. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    wie heeft deze en wat zijn de bevindingen, er zijn natuurlijk de laatste jaren vele gelanceerd en daarvan ook vele uit de markt verdwenen.
    ben wel onder indruk van het uit een deel gefreesd centraal stuk waar de aandrijving is onder gebracht. De prijs is wat je verwacht voor een 550 sized met motor servo's ESC bladen enz.
    Martin
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik kan er weinig over vinden..
    al vind ik de teksten op hun site nou niet perse heel erg inspirerend
    align heeft de meeste dingen al jaren, en dat is een merk wat voorlopig al een verschrikkelijke tijd mee gaat
    en meestal als middenmoot wordt afgeschilderd.

    Dat centrale middendeel lijkt mij persoonlijk heel onhandig met sleutelen.
    je moet nl alles loshalen, om je torque tube tandwiel te wisselen
    bij de meesten kun je een paar schroeven loshalen, frame buigen, en heel de staart valt eruit.

    de scheve overbrenging, is er ook al jaren.

    korte rotorkop?
    Als DFC is dat er ook al jaren, alleen gebruiken ze hier een link op de hoofdas.

    qua prijs vind ik hem erg goedkoop, zeker als alle servo's en bladen erin zitten.
    maar ik vind hem vrij duur, als dit een 1 dagsvlieg is.
    aanschafprijs is leuk, maar de mogelijkheid om zo'n ding te onderhouden bepaald hoe lang hij mee gaat.
    Dit is mijn mening ff alleen op foto's gebaseerd :D
    ben benieuwd of dit merk ook in nederland vliegt
     
  3. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    zijn wat verder in onderzoek
    de firma zit in zwitzerland
    al heel wat helis in de lucht
    hebben een eigen demo/heliteam deze bestaan uit hoofdzakelijk italianen want het bedrijf zit aan de zwitsers/italiaanse grens
    het bedrijf betaat al vele jaren en voeren nu de Strike 7 serie en nu de 550

    gezien de levering van de 550 komplet met motor servos hw-regelaar voor een schappelijke prijs.
    zal ik nog alleen de fbl systeem en nog 2 accus zoeken kan ik een hele dag vliegen.
     
  4. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Ik vind het ook een apart design, maar heb er nog geen Nederlander mee gezien.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    aanschafprijs moet je echt even opzij zetten..
    electronica is nogal extreem belangrijk in een heli
    reserve onderdelen zijn nog belangrijker (op lange termijn)

    zet je een heli op voor 1 of 2 jaar gebruik om daarna stil te zetten/weg te doen, dan redt je het met de meeste setups wel
    lange termijn ga je kwaliteit zien. en dan moet je vaak een beetje geluk hebben met goedkope electronica (servo's)
    het complete gebrek aan reviews / lange termijn topics op internet vind ik bijzonder, voor een merk wat al vanaf 2015 (dacht ik) in de lucht is

    iig, het bedrijf is niet groot (wat niet erg is)
    er zitten er blijkbaar niet veel heli's onder de mensen (wat ook niet erg is)
    maar weet dit voor je er aan begint.
    klein bedrijf, niet veel heli's onder de mensen, als ze er mee stoppen heb je geen onderdelen meer.
    = kun je de heli weggooien, wat een beetje zonde is.

    maar, aangezien de schappelijke prijs je al heeft overgehaald: bestel er meteen een rits tandwielen bij
    dan zit je niet vast aan hun productie als je een keer wat hebt.
     
  6. Cularis

    Cularis

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    28
    Locatie:
    assen
    Hoi Martin,

    Misschien laat aan dit draadje maar ik heb me even een beetje verdiept in de soxos 550.

    Qua elektronica die erbij zit is er niks mis mee. Servo's zijn gemaakt voor hard 3d vluchten net zoals de regelaar en motor. Soxos heeft qua mechaniek op vele shows en bij vele wedstrijden laten zien dat ze een kwalitatief sterke heli maken.

    De minpunten van een Soxos is nu juist het mechaniek. Hoe meer tandwiel op tandwiel hoe meer er stuk kan gaan met een crash. Als je goed kijkt naar de aansturing van de staartrotor dan zie je dat de servo geen servo hoorn meer heeft maar dat de stuurstang verticaal op de servo aangesloten zit. Wat er het voordeel van is weet ik niet precies maar dat betekend wel dat er bij een crash geen servo hoorn afbreekt maar dat de servo zelf een klap krijgt.

    kortom, prima heli en bijgeleverde elektronica. De mechaniek is 'interessant' en als je een sleutelaar bent zou ik hem daarom niet laten gaan.
     
  7. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Dank je voor deze info , ja tandwielen is bij elke heli de achilles hiel .
    maar dat ik op mijn oude dag niet achter de geraniums wil zitten en alleen wat rondjes wil toeren lijk mij dit
    niet zo een probleem. en de V2 versie hebben daar al een verandering gebracht.
    echter de kwaliteit en de prijs van dit product is het een leuke instapper .
    andere beoogde systemen zijn veel duurder compleet (Logo,Goblin, Trex)
    de Soxos komt met electronica 1st zelfs de rotorbladen zijn ook van dit merk.
    waarscheinlijk niet het allerbeste maar prima voor wat ik wil.
    vroeger kon je mooie bodies kopen voor de heli nu zijn ze echter wat moeilijker te vinden.
    b.v.de BELL UH1 cobra voor de 500 formaat.
    gr Martin
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Persoonlijk vind ik de hele aandrijving op deze heli erg gecompliceerd en het lijkt me een lawaaiige heli met zoveel tandwielen , plus mocht je onverhoopt een rare landing hebben
    dan zijn je tandwielen als eerste beschadigt en de bij behorende assen en dergelijke , en dan ook de verkrijgbaarheid van de onderdelen , En vergeet niet de extra importheffing ! ( Zwitserland is geen EU) prijs kan behoorlijk oplopen
    Na heel veel T-rexxen te hebben gehad en nog een aantal in schaal rompen in gebruik ,Ook heb ik nu al een paar jaar een Mikado Logo 600
    Als je het over eenvoud hebt en licht gewicht plus onderhouds vrij is dit toch wel een ideale heli , op een 6S 5000 pack met "normaal" rustig vliegen kan je zonder probleem 10 minuten vliegen en
    is qua geluid een hele stille vergeleken de T-rex 550/600 modellen , ideale heli voor zowel rustig als 3D vliegen ( 3D kan en wil ik niet) . en met een goede stabiele Fbl unit kan je heel lang plezier hebben zonder crashes .En misschien iets duurder in de eerste aanschaf , dat verdien je op termijn wel weer terug , ik zie dat de huidige Logo 550 S eigenlijk de "oude" 600 met 6s pakket is die ook 600 tot 660 bladen kan hebben .
    Mocht je in de toekomst een schaal romp er mee willen vliegen kan je ook de PHOENIXTECH 600ESP 600 SIZE nemen , is gebaseerd op de "oude" T-Rex 600 Esp en daar zijn veel schaalrompen voor te koop , vliegt ook erg goed en betaalbaar zelf heb ik dit mechaniek in de Bell 212 romp van Roban gemonteerd ( met enkele modificaties) en dat werkt ook prima
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2023
    twin vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Align staat in feite eigenlijk juist als volkswagen in de markt..
    relatief goedkoop voor wat je krijgt, en je mag er op lange termijn wat van verwachten.
    EN, ze voeren erg veel jaar onderdelen support.
    wordt de heli te oud, zijn er meestal wel een paar chinezen die align hebben gekopieert (en dus alsnog onderdelen maken)
    of je kunt relatief simpel de boel ombouwen om onderdelen van een andere align te gebruiken

    Logo, goblin zit wat meer aan de high end kant

    qua 3d en servo's, op shows is het redelijk simpel..
    nieuw spul doet het altijd wel
    maar lange termijn.. daar komen de gebreken.
    ik ben benieuwd naar wat zo'n setje servo's na een jaar stevig gebruik doen.
    en daar heb je bij de goedkope servo's geen cijfers van..
    van de oude merken heb je dat wel..

    nu ben ik misschien wat negatief over de goedkopere merken, maar ik heb er dan ook standaard pech mee gehad.
    veel speling, of gewoon stoppen met werken. of uitfikken

    als het niet al te duur moet zijn, kun je beter een gebruikte heli pakken
    dan moet je wel echt het koperslijstje goed in de gaten houden
    heli's zijn kwetsbaar en een beetje teveel mensen gooien hun rommel op de markt onder de noemer "vliegt perfect"
     
    Cularis vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina