sp400aero vleugel

hallo,
ik ga dit vliegertje (na de examens :evil: weliswaar) maken:
http://www.flymodels.co.uk/ => plans => An aerobatic plane for Speed 400 electric
De vleugel zou ik graag uit piepschuim maken, maar weet niet hoe stevig ik hem net moet maken...
Is het bv voldoende om enkel de balsa ligger er in te steken, of ook de 2 vuren balkjes? moet ik er een voorlijst en/of achterlijst aanmaken...
Ik ben van plan hem gewoon 'bloot' te laten, geen cover/balsa er op.
Graag reacties...
Grtz

Je kunt ook op 2 plaatsen waar de vleugel dik is, boven en onder een koolstof staafje doen, bijvoorbeeld 1,5mm. in die opstelling gaat het om de trekkracht die de staaf kan verwerken en 1,5mm is dan ruim voldoende lijkt mij, wel goed lijmen. De voorlijst kun je denk ik gewoon zo laten, al is hij wel wat kwetsbaarder. Of de achterlijst na het snijden nog stevig genoeg is om de rolroeren aan te maken weet ik niet, maar dat kun je dan nog bekijken. eventueel wat balsa er tegen.

Achterlijst versterken voor rolroeren hoeft niet. Alles zonder versteviging = alles even sterk of buigzaam. dus dat gaat wel.

Onder en boven 1.5mm is een goed idee. Stevig zat.

Zouden de 2 vuren liggers van 3x3mm ook voldoen?
En met welke lijm zou'k die er dan het beste inplakken? Epoxy? Heb ook al foto's gezien met 'bruisende lijm' die ook precies piepschuim wordt, maar weet de juiste naam niet...

Ja dat gaat ook wel. Dikke vleugel, dus hoop konstruktie sterkte (sterkte neemt kwardratisch toe met de afstand tussen de liggers.) Geen zin om te rekenen, maar het zal ruim voldoende zijn.
Orginee gebruikt ook 3x3mm (1/8" = ongeveer)

Nadeel van die dikke vleugel is wel een hoop volume (= gewicht) aan schuim.
Als je die niet hol maakt, dan heb je al 100g aan schuim (bij SG15 schuim).

Die bruisende lijm is "konstruktie lijm" Goede lijm, maar voor deze toepassing moet je dan wel de teveel grbruisde belletjes wegsnijden.

Gewoon witte houtlijm "geschikt voor buiten" (D2 of D3 staat er dan op) werkt al prima.

is SG15 schuim 15kg per m3?

Ik kom met de tekening van dat vliegtuig erbij op 55 gram schuim

schuim in liters=spanwijdte x dikte x aangepaste koorde = 8,6x0,34x1,25 = 3,665L

15 gram per liter geeft dan 55gram

de koorde is ingekort omdat de schuinekanten dan weg zijn.

Het zal iets zwaarder zijn als balsa maar licht genoeg denk ik.

jah, ik maak de vleugel in piepschuim omdat ik nog niet echt ZO goed kan vliegen. En piepschuim is makelijker om te herstellen :)
bedankt voor de hulp, grtz

Ik ging bij volume berekening uit van meer koorde en dikkere vleugel. Niet goed op tekening gekeken, maar een beetje geschat.

Oppervlakte van een profiel = 0.7 x koorde x dikte.
Dit blijkt aardig te kloppen voor vrijwel alle profielen.

Back