Sp600 op lipo 1500?

Ik ben een nieuweling op het lipo gebied en vraag me af of op een sp600 motor met rondo 600 regelaar accu van 1500 3s1p kan. Of zou het wijzer zijn om dan brusless te nemen?

@High Flyer, jouw vraag had weinig te maken met de Typhoon BL motor draad waarin je deze had geplaats. Ik heb 'm voor je verplaatst zodat de zaak niet door elkaar gaat lopen...

Highflyer,

Wel of niet brushless heeft niets met de gebruikte accu te maken. Daarvoor is alleen de stroomopname interessant. Met een juiste prop zit je met een Speed 600 snel aan de 20ampere stroomopname en dat is voor 1500 3S1P veel te veel stroom. Kunnen ze niet leveren. Voor 20 ampere kun je er natuurlijk 2 parallel zetten.

voor gewicht kun je wel naar borstelloos gaan want een BL-motor die het zelfde vermogen kan verstouwen is wat lichter dan de speed600. wel zit je dan nog steeds in de zelfde orde van grootte qua stroom zodat ook dan een 1500 pakket niet de juiste keuze lijkt.

3S1P 1500 is een leuk pakket voor niet te zwaar belaste speed 400 toepassingen. Zonder borstels kan bijvoorbeeld een typhoon 6-je interessant zijn als motor. Ten allen tijden opletten dat de constant opgenomen stroom niet over de 10 ampere heen komt. (niet te grote prop nemen, gasstand aanpassen).

@arjan
mijn zwever heeft namelijk een 600speed motor en ik dacht van lipo's geven langer stroom dan nicd accus.
maar zo te horen als ik er lipo's aan wil hangen moet ik in de 2200mah zoeken of heb ik het fout

of 2 pakketten van 1500 paralell, je hebt dan totaal ook 3000 mah capaciteit.

Stel dat ze de stroom aankunnen, dan vlieg je met 1500 mAh lipo's neemt, vlieg je met nog niet langer dan 2400mAh nicads of 3300 NiMh. Kijk naar de nummertjes.

Als je lipo's neemt die de stroom aankunnen (reeds genoemd), dan ben je lichter, of je hebt meer capaciteit, maar beide kan ook.

Eerst kijken welke stroom je gaat gebruiken voordat je lipo's kiest.

Een elktrovliegtuig is trouwens altijd een combinatie van model/motor/accu/prop.
Je moet altijd het geheel bekijken. Een goede motor of accu kan je volledig verkeerd toepassen en dan heb je er nog niets aan.

ik heb een prop zonder vertraging van 23-12/9-5"
en heb nu een nicd 2000 mah 8cellen accu pack
van het model heb ik geen naam en alleen een spanweite van 2.20 meter en een kuntstof romp
het is een tweede hands aanschaf

Is je motor al doorgebrand?

Zie modelbouw faq.
- 9x5 is een maatje groter.
- 8 cellen is een celletje meer.

1 van de 2 kan op een "gewone" speed 600 8.4V #3301.
Beide geeft teveel belasting en zal dus ten koste gaan van de levensduur.
Stroom naar 30A, dus teveel voor lipo's

Andere typen hebben of een bijzonder slecht rendement (9.6v types), of zijn gegarandeerd in enkele vluchten afgebrand.

het model voor de 660 is niet meer vliegklaar te krijgen voor mij dus ik ben er nog helemaal niet aan toe gekomen om op de 600 lipos te zeten

Back