Space ship one

• Topicstarter Topicstarter Cutter
  • Startdatum Startdatum
C

Cutter

Guest
Ik zag laatst een aflevering van mythbusters, waar ze het over PET flessen hadden, (van die frisdrank flessen waarin wat water zit oppompen, en je hebt een raket)

Toen moest ik denken aan een documantaire over Space ship one.
Het is een betaalbare vorm van ruimte vaart ofzo.
2005%20White%20Knight%20with%20Space%20Ship%20One.JPG

het grotere toestel brengt het kleinere tot een zekere hoogte, ontkoppelt het, en de kleine vuurt zich met een straalmotor af.

ik had het idee om in het kleinere toestel een frisdrank fles oid te plaatsen, en die van tevoren op pompen, en een mechaniek maken dat ik met een servo de druk kan laten ontsnappen.
Hij schiet dan met een hele harde snelheid de lucht in.
Als het water is ontsnapt hou je een licht zweefvliegtuig over, die je dan weer leuk naar beneden laat zweven.

Van het grotere toestel wil ik een EDF gebruiken, of gewoon een trek prop.

je hebt dan wel 2 vliegers nodig, de een bestuurt het grote toestel, en ontkoppelt de kleine.
de andere bestuurd de kleine.

Wat vinden jullie van het idee?
Ik wil er in de eerstvolgende vakantie mee beginnen :wink:

Waarom zo lomp doen, je komt waarscheinlijk niet veel hoger dan normaal, je hebt meer gewicht dus sneller benede , en het is onprettig vliegen met zo'n knal.

Ander probleem is dat je dan wel verticaal moet vliegen bij lancering, immers de waterraket werkt omdat het water onderin de fles zit en de druk erboven.

Dan wordt je missie dus een RC toestel bouwen wat nog vrij probleemloos verticaal gaat met pak-m-beet een kilo aan materiaal aan z'n buik (fles + water + 'toestel om fles' + mechaniek voor 'ontsteking' en het loslaten vd. fles.

Denk dat je dan beter in de richting van een 'echte' raket kunt gaan denken, dat is lichter en heeft geen eis tav. de hoek waarin het afgevuurd wordt.

beste kun je dan gewoon een impeller inbouwen, je zit toch al gouw aan een visuele grens, het dropvliegtuig is groter dan het vliegtuig eronder, dus kun je best hoog droppen, maar dan zie je het gedropte vliegtuig niet, het heeft dus geen zin om nog hoger te willen gaan.....

als je tog maar een korte lanseering wilt ( zoals bij die waterfles) dan kan je beter eens voor van die modelraket motoren gaan zien

@Wartexx het is niet zo veel gewicht hoor, na het 'blazen' is het water eruit, en de fles weeg nauwelijks wat. En een EDF kan niet, omdat hij geel luchtinlaat heeft. Maar hezik en ivo brosens hebben wel gelijk, een modelraket is waarschijnlijk een beter idee...

Toch allemaal bedankt voor het meedenken :)

dat ben ik nu ook van plan, ik heb nog geen grijntje verstand van raketmodelbouw, maar daar zoek ik nog wel even wat over op.

Ze hebben inmiddels al de spaceship two gebouwd.
Die is ongeveer hetzelfde.

Ik hou het eerst bij SpaceShipOne en de White Knight (dat is de drager)

ivm die raketmotoren
mischien eens op het raketforum vragen

ik heb wel wat ervaring met raketflessen, en ik kan je adviseren om gewoon geen water in de fles te gebruiken: zo kan je horizontaal afschieten en weegt het bijna niets. Het best gebruik je een perier fles, deze kunnen zeer hoge druk aan ( 11 bar, meer kan ik niet pompen, dus ze kan waarschijnlijk nog wel meer aan) en de vorm van de hals is zeer goed.
Met mijn raket kom ik ongeveer zonder water zo'n 70-80meter hoog en 265meter ver zonder water. Ik gebruik wel een lanceerbuis.
mijn tip is dus: perier fles zonder water.

mestdaght zei:
Van het grotere toestel wil ik een EDF gebruiken, of gewoon een trek prop.

Ik denk niet dat je een trekprop in de neus kunt steken, je pet fles kan deze raken bij het afschieten.
TM

dan kan best wel, want de 'raket' hangt onder het toestel, en de edf/prop zit boven op de drager. Die kan dus onmogelijk geraakt worden

nee :P , ALS er 2 trek-prop's op komen, dan gewoon op de plaats waar in t echt de straalmotoren zitten

Dan heb je plaats te kort. De straalmotoren van de First-knight zijn vrij klein. Ik heb hem en het spaceship-1 al als werpmodel gebouwd en getest en het vliegt dan best aardig. Nu nog eens tijd maken/vinden om beide op een iets grotere schaal te bouwen. Dan wordt de First-knight voorzien van 2 edf's met een spanwijdte van 2 meter en het spaceship-1 als klein zweefmodel eronder. Er is trouwens al iets over geschrevn hier op dit fourm, dus effe de zoek functie gebruiken en je komt het wel tegen.

Back