spanconus van motoras verwijderen

geregeld heb ik moeite met het verwijderen van de spanconus van de proppelorbevestiging, deze klemt dan zo vast dat er altijd bij het verwijderen wel iets beschadigd. Moet je de conus mischien invetten voor montage om te voorkomen dat hij vast gaat zitten? Heb ik er mischien een gereedschapje zoals een poelietrekkertje voor nodig (zo ja waar verkopen ze die).
hoe doen jullie dit?

Even voorzichtig een klein schroevendraaiertje in de gleuf van de spanconus zetten zodat deze iets open gaat staan?
Een poelietrekker kun je alleen bij de meenemer gebruiken, die heeft er een kraag voor, een spanconus net. Poelietrekker koop je bij goed gesorteerde gereedschap- of metaalwarenzaak (RC winkel ook?).

Een beetje olie kan denk ik geen kwaad om vastcorroderen te voorkomen.

bedankt voor de info Ron, echter de ring die om de conus heenzit (en dus ook de sleufjes bedekt) zit vast.

Had ik ook. Pak de adapter vast, en geef met een hamertje een tik op as van de adapter. Deze schrikt dan inderdaad los.
Hou niet je motor vast bij het tikken met de hamer, anders kunnen de motorlagers worden beschadigd!!!
Een klein tikje is vaak genoeg. Zorg dat je goed recht tikt, om beschadiging van de asschroefdraad te voorkomen.

lukt niet, nu is de conus opgeschoven tot tegen het motorschot, iemand nog een idee of in dit geval met brute kracht proberen?

Heel voorzichtig een schoevendraaier tussen schot en meenemer schuiven en wrikken, wel telkens de meenemer ietsje draaien. Na even prutsen zou de meenemer los moeten komen. Nog even terugkomen op het schrikken, hiervoor beter een kleine hamer gebruiken. Hiermee geeg je een iets venijnigere klap met minder risico op beschadigen van lagers ed.

Tja, als het echt niet wil, zou je kunnen proberen de buitenzijde even kort met een mini-gasbrandertje te verhitten, waardoor deze net even iets meer uitzet dan de binnenzijde. Met de schroevendraaier vervolgens proberen los te krijgen.

Nog iets extremer is het geheel een uurtje in de vriezer leggen, uit de vriezer halen, en nu de buitenconus verhitten.

Vincent

heren, bedankt voor jullie advies, het is gelukt, met behulp van 2 waterpomptangen, de spanconus te verwijderen.

Back