Spandraden dubbeldekker Depron?

Bij mijn dubbeldekkers van Depron gebruik ik tot nu toe koolstof
staafjes van 1,5mm om de vleugels te versterken. Hierdoor buigen
ze niet door en is zelfs 3mm Depron sterk genoeg voor de vleugels.
Nu wil ik echter nylon draad gebruiken om de vleugels te versterken,
maar hoe zet je ze vast in Depron? Ik zat te denken aan triplex
plaatjes met een klein gaatje waardoor het nylon loopt.
Hoe krijg je echter een knoop erin die de draden ook echt strak trekt?

Iemand ervaring hiermee of tips, gaarne....

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

Het bekende Ultimate indoor model heeft standaard ook spandraden, de draden span je met stukjes servohevel of de echte zeilspanners van een modelzeilboot en de draden worden aan het depron vastgezet met oogjes van veiligheidsspelden. Dit staat beide sumier beschreven in de Ultimate handleiding, zie de betreffende draad...

Echter, de draden hebben ook het nadeel dat ze onder wisselende weersomstandigheden niet dezelfde spanning behouden. Om die reden wordt juist vaak weer koolstof gebruikt...

Echter, de draden hebben ook het nadeel dat ze onder wisselende weersomstandigheden niet dezelfde spanning behouden. Om die reden wordt juist vaak weer koolstof gebruikt...

Nylon is nogal vochtgevoelig en krimpt soms gemeen bij drogen. Dacron ook wel wat. Een mooi alternatief is de kevlar/dyneema e.d. familie van vezels die wat vormvaster zijn. Kun je betrekken bij de hengelsportzaak.

Wat betreft spandraden in dubbeldekkers: Gebruik het dunne plastic dat in blisterverpakkingen zit als versterking van het oppervlak. Is transparant en niet al te zwaar. Gaatjes prikken met de naald waar de draad mee aangebracht wordt en onder spanning erin lijmen met hobbylijm. Geen knopen nodig, alleen moet dergelijke lijm een dagje drogen.

Back