Spandraden SG-38: wat te gebruiken?

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Dag,
Door toeval ben ik in het bezit gekomen van een Krick SG-38, schaal 1:4. Ik wil hem graag weer vliegend zien te krijgen.
Naast de bespanning die vervangen moet worden ontbreken er een aantal flying wires. Wat er nog wel aan zit is van dik nylon en dat lijkt me niet de beste oplossing.

100331002.jpg

mijn vraag: wat voor soort draad kan ik hier het best voor gebruiken en ook: welke sluitingen? Het gaat in totaal om 10 draden, een sluiting die redelijk makkelijk en snel is te koppelen en af te stellen zou dus wel prettig zijn.
Dezelfde vraag voor de stuurkabels. Zou je daar kevlar voor kunnen gebruiken of ook staal....?

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit met een Fokker E-3 gevlogen die ook van die spandraden had.
Als kabel gebruikte ik een geweven stalen kabeltje dat je kan verkrijgen in een een winkel voor visbenodigdheden. ( Men maakt er stalen onderlijntjes van voor de snoekvisserij).
Deze kabel werd vastgesoldeerd in een draadeindje en dat werd op zijn beurt in een bal-connector gedraaid. Deze bal-connector kon je redelijk vlot losmaken van de bal die aan de vleugel was bevestigd.
En door het draadeindje in enuit te schroeven kon je de spanning regelen.

Hobbyzaken die kraaltjes en spiegeltjes aan dames verkopen hebben vaak wel geplastificeerd gevlochten metaalkabel van verschillende diktes.

jan.

Wat een beauty weer Arjan, hoe kom je er toch aan...
Moet wel een piloot op natuurlijk, mét benen deze keer...

Ik heb nog wat setjes marlin onderlijn liggen compleet met bussen.
Het gaat per set om ongeveer 9 meter gecoate 7 aderige staalkabel.

Voor een dergelijk vliegtuig denk ik wel dat afstand wil doen van een setje.
Vul mijn voorraad de volgende keer in de VS wel weer aan.

Laat maar weten of en wat

Eelco

vastmaken

Hoi,

Ik heb goede ervaring met geplastificeerde gevlovhten staalkabel.
M2 draadeinde met oog voldoen goed als bevestiging.
Als je staaldraad door het oog haalt en dan terug paar maal strak om de draad heen draait smelt je het simpel met aansteker of verfstripper vast.

Daar zitten al bruikbare oplossingen bij. Weet je toevallig ook waar je M2 draadeindjes met oog zou kunnen vinden? Ik heb er nooit op gelet, heeft de modelbouwwinkel die? Of de betere ijzerwarenhanden? Zelfde vraag voor geplastificeerd staaldraad.
Dank u!

Bouten met oog kan je denk ik in de modelbouwwinkel vinden. Ze worden o.a. gebruikt bij het optuigen van zeilbootjes (ik heb pas een MicroMagic gebouwd, daar zitten ze ook bij).

Krick had daar de bijpassende piloot voor en volgens mij zijn de spandraden daar ook te krijgen, ijzer met kunststof mantel. Wel een mooie kist, ik heb hem ook ooit gebouwd. Veel werk, maar wel echt bouwen. Heb je op you tube al de filmpjes gezien?

Groet

Joris

oogjes

Ja de beter gestorteerde modelbouwzaak heeft ze. Je ziet bijna alleen maar in messing uitvoering. Ze worden veel in de modelscheepsbouw gebruikt.
Let wel op dat de randen van die oogjes niet te scherp zijn (afronden). Daar gaat je staaldraad makkelijk op kapot. Hobby In heeft ze denk ik wel net als de geplastificeerde draad. Deze combi wordt veel voor closed loop roer aansturing gebruikt

Succes en apart kist, is alleen heel rap beneden. Als je niet oppast nog eerder dan de sleepkist ;-)

Heb je op you tube al de filmpjes gezien?

Allemaal, al 10x :-)
Joris heb jij toevallig de bouwbeschrijving en/of de tekening nog? Daar zou ik anders erg graag een scan van willen hebben zodat ik wat meer aanknopingspunten heb.
Ik ga ook eens bij de Krick-leveranciers rondkijken.

Ja, de handleiding zeker, de tekeningen , ik weet niet of ik ze eerst gekopieerd heb of direct misbruikt op de bouwtafel. Ik ga wel eens zoeken. QFI in Engeland en MFI hebben een review gehad van dit model(zelfde auteuir met iets ander verhaal). Was 1996 ongeveer.

Oh mooi. Het heeft absoluut geen haast, maar zou je de handleiding in kunnen scannen en mailen naar PH_AJH (at) hotmail.com?

..... Hobby In heeft ze denk ik wel net als de geplastificeerde draad.
Daar ben ik nog nooit geweest en dit lijkt me een uitgelezen excuus :-)
Ik ga hem trouwens opnieuw bespannen maar met Oratex. Net wat sterker.

Als je niet aan dat draad kan komen, dan trek maar aan de bel hier. Mijn vriendin ontwerpt en maakt sieraden en verkoopt dat en ze heeft dat draad op voorraad in haar winkeltje liggen.

Gr Japiooooooo

...en ontvangen. Hartelijk dank "much appreciated" zullen we maar zeggen :-D

Inmiddels heb ik bijna alles verzameld om de SG-38 kaal te maken en opnieuw op te bouwen. De spandraden blijven toch een lastig onderwerp :-).

Ik heb kabels, spanschroeven en materiaal om lusjes te maken in de kabels, maar ik weet nu niet hoe ik de kabels makkelijk los- en vast ga maken. Het zijn er 12, en die moeten allemaal los om het model te vervoeren.
Aan het model zitten messing beugeltjes (van rond gebogen stripjes messing, een mm of 4 breed), waar de draden aan moeten komen. Wie heeft er een suggestie?

Hoi Arjan.

Ik zou de messing plaatjes demontabel maken.
Dus kabel met spanner er aan en het messing stripje, messing stripje met gaatje zo dat je hem er met een imbusje er op kan schroeven en er af.
Als je het stripje er op hebt geschroefd spaan je de spanner aan.
Pas wel op met spannen dat je de boel niet scheef trekt.

Dit is zo als het bij mij nu op komt en zou proberen, wie weet is het wat.

Groet Jan...:bye:

Back