spaning begrenzen

ik moet de spanning van mijn 4/S lipo accus kunnen begrenzen op 13,5 volt anders verbrand mijn motor .er moet wel 50 ampere door kunnen
wie kan mij helpen?
groeten luc

50 Ampere is wel veel om te begrensen.
Waarom ga je niet vliegen op 3s dan? die is 12,6V volledig opgeladen

Waar is het voor? wat voor motor, regelaar en waar moet het in?

Volgens mij is het goedkoper er een krachtigere motor in te zetten, dan elektronica die met een stroom van 50 ampere de spanning kan begrensen.

kan je geen andere vertanding / prop gebruik? Dat begrenzen is niet te doen of je moet 1 kg aan electro erop geen probleem vinden ;)

Als het gewicht er toch niet zo toe doet. dan kan je er toch beter een lood accu in zetten? Veel goedkoper en die is 13,8V :D

er zijn ruwweg 2 manieren van 'begrenzen', domweg dissiperen en 'slim' schakelen met electronica, oftewel een schakelende voeding. In jouw geval zou je max. 3.3V bij 50amp moeten dissiperen als je voor de eerste methode kiest. Dit betekent 165 watt aan warmte. Niet zo handig dus. Dan kom je automatisch op de tweede optie, een schakelende voeding. Het vinden van een schakelende voeding die licht, betaalbaar en geschikt voor jouw toepassing is gaat erg moeilijk worden. Zelfbouw blijft dus over als optie. Ook dan nog gaat het een hoop Euro's kosten, en bovendien is het ontwerpen en bouwen van een dergelijke schakelende voeding niet iets wat je even op een maandagochtendje doet. Misschien is een loodaccu of een NiCd of NiMH pack toch niet zo'n slecht idee?

Schakelen is wel te doen met een buck converter. Deze heeft niet zo heel veel verlies, is relatief eenvoudig en kan aardige vermogens aan. Je zie alleen met een paar dikke fet's, koel lichaam en een flinke spoel.

is die 13,5 V echt het maximum?, want als je er ,kort, meer spannig op zet, is er geen probleem, moter wordt dan toch niet te warm. bovendien zakken lipo's nog een beetje in spanning, als je ze belast.

En je kan natuurlijk ook in het begin van het varen niet volgas geven.

volgens de impoteur zau deze motor de startspanning van ongeveer 16 volt niet aankunnen
kan ik soms geen ventilator in serie schakelen die tegelijk mijn akkus kan afkoelen
ik zit nu met die drie akkus van 70 AH en moet ze toch gebruiken

als je er 16V op gooit VOL OPEN zal die motor misschien niet leuk vinden. Als je er een regelaar tussen zet kan je hem toch gewoon op 1/2 vermogen zetten? Dat moet geen probleem zijn. Een motor gaat alleen stuk door overbelasting, dus hitte. Als je het vermogen terug regelt moet zelfs 50V geen probleem zijn ;)

Schakelende voeding voor 50 (!) ampere zelfbouwen?? Waar haal je de spoel vandaan die dit kan verwerken, de diodes, de elco's? kortom: Onmogelijk....

Hans Delemarre

geen voeding, fet's onderbreken de stroom heel even. Een spoel vangt dit op en hoeft niet de hele 50A te verwerken ;) Hierdoor kan je de uitgangs spanning verlagen zonder veel problemen.

Tadango zei:
geen voeding, fet's onderbreken de stroom heel even. Een spoel vangt dit op en hoeft niet de hele 50A te verwerken ;) Hierdoor kan je de uitgangs spanning verlagen zonder veel problemen.
Oké de Fet's schakelen maar om daar dan weer netjes een bruikbare gelijkstroom van te maken heb je wel degelijk een diode en een spoel nodig. Bij een buckconverter moet die spoel zelfs nog hogere stromen kunnen verwerken dan de stroom die naar de belaasting gaat.
Zelf iets dergelijks ontwerpen en bouwen voor deze stromen is niet onmogelijk maar wel zeer lastig. Hoe kom je aan de juiste waarde van de spoel, de diode en de condensator? Schakelende voedingen zijn lastige dingen en een ontwerp zal vrijwel nooit in één keer werken. Het betekent heel veel experimenteren en testen. Het is vooral lastig om aan een bruikbaar rendement te komen. Zeker bij dit soort hoge stromen. Als het rendement te laag is wordt de boel pisheet en is het zo kapot.
Overigens ben ik niet zo bang als de importeur dat de motor snel kapot gaat als je er meer dan 13,5V op zet. Je zult het niet continu moeten doen en als je een regelaar gebruikt kan je dat natuurlijk heel makkelijk zelf bepalen. Daar komt bij dat de motor in het huis onder water zit en daar dus door het water gekoeld wordt. De warmte ontwikkeling in de motor zal dus mee kunnen vallen.
Het zou kunnen dat er bij de motor nog het één en ander aan elektronica zit. Het is natuurlijk wel mogelijk dat die elektronica niet tegen meer dan 13,5V kan. Bekijk dat eerst eens en als het niet zo is dan zou ik me niet zo veel zorgen maken.

het enige wat ik zie is een 5 positie schakelaar en 4 draden die naar de motor gaan 1 negatieve en 3 draden met verschilende diameters blijkbaar 1,5 2,5 en 4 mm² verder is eer geen elektronika

Tadango,

Als je 50 ampere stroom wil laten lopen zijn de piekstromen in spoel nog veel hoger......Ik weet niet heel veel van schakelende voedingen maar toen ik bezig was met de lader rond het MAX712/713 IC heb ik e.e.a. over dit onderwerp gelezen en weet daarvan dat de uitgangsstroom ook door alle componenten moet lopen. (indien niet waar komt die stroom dan vandaan??) Ook door de schakelaar in een dergelijke voeding lopen die stromen maar omdat de schakelaar open of dicht is en niet in een liniair verband werkt is de dissipatie lager en daarom kunnen FETs die aan. De stromen an sich blijven echter hoog en zelfs hoger dan de uitgangstroom......

Hans Delemarre, PH7JDE

Heel muf maar realistisch antwoord: diodes serie schakelen. Koop 3,6/0,6=6 dikke 50A diodes, schroef ze in je roeiboot voor de koeling, en klaar. Elke diode dissipeert 50*0,6=30 watt, word je bootje lekker warm. Die dingen kosten $4,26 bij Fairchild.

landries zei:
het is een motor voor een roeiboot en een paar kilo meer is geen probleem

Je zei dat een paar kilo niet uitmaakte? Hang er dan een koellichaam met ventilator aan, of maak een waterkoeler.
Hang die diodes trouwens niet in je voeding maar in de hoogste-stand draad van je regelknop, zo dissiperen ze alleen in de hoogste stand.
Schakelende voedingen zijn te maken in de 50amp range, word alleen een beetje lastig componenten zoeken denk. Ik denk dat dissiperen de makkelijkste en goedkoopste oplossing is.

Groetjes,

Ton.

:edit: Weerstandje wikkelen, 0,076Ohm, 180 watt ;)

ik heb uiteindelijk een aku gebruikt van 4/S60/P
dus 90AH en de motor er zo op aangesloten
na 5 minuten op lage snelheid op vol gas laten draaien en het werkt prima
ik krijg er 88AH uit en dan 91AH in gemeten met een astro wattmeter de temperatuur van de akku was max 41°C na 1 uur op max speed verbruik 45 ampere op max ik ben erg tevreden met deze akku
de ingebouwde individuele celbescherming heeft de akku uitgeschakeld op 2,5 volt en direct daarna geeft ze zonder belasting terug 3,1 volt
hoop dat 2,5 volt niet te laag ligt
nu nog wachten op lipo-balancers van orbit en een zwaardere lader vinden dan is alles in orde
dank aan allen voor de adviezen
groeten luc

Back