Spanlak slaat wit uit

De spanlak die ik wil gebruiken op mijn SG-38 slaat wit uit. Nu kan ik me daar een discussie op ons forum over herinneren, maar kan deze niet terugvinden. Er staat me vaag iets bij dat de spanlak dan beter weggedaan kan worden. Het is de R.E.M. Spanlak van Quartel.
Wie kan me helpen met een antwoord op de vraag wat ik moet/kan doen?

Dank

Groet

Joris

Lange tijd geen spanlak meer gebruikt, maar ik weet nog dat spanlak in een vochtige lucht/omgeving wit uitslaat.
Kan dat de oorzaak zijn?

Grtz,
Jan

Laatst bewerkt:
Hebben net een soortgelijke discussie gevoerd op ons subforum.
Hier ging het om blanke matte vernis.
Daar lag het aan het feit dat er diamantpoeder in de lak zit voor een extra hardheid.
Dat zal bij spanlak niet van toepassing zijn vermoedt ik.
Vocht (eerder genoemd) kan een oorzaak zijn, maar ook de laagdikte kan dit veroorzaken.

Germt

In een droge omgeving opnieuw lakken loste het doorgaans weer op, probeer dat eens, een extra laagje lak zal geen kwaad doen en in het ergste geval blijft het zo....je hebt niets te verliezen ....behalve een heel klein beetje gewicht..
Ik denk niet dat het aan de lak ligt maar aan de (lucht)vochtigheid.

Succes,
Jan

Het oplosmiddel van spanlak is amylacetaat.
Een te hoge luchtvochtigheid tijdens het aanbrengen heeft inderdaad het beschreven effect.
Vroeger was het een kwestie van met wat amylacetaat de witte plekken aanstippen en deze verdwenen weer.
Zou niet weten waar je het vandaag de dag nog kunt kopen....:confused:

Gaat zeer waarschijnlijk ook met pure aceton en daar is makkelijk aan te komen. (drogisterij)
Geen nailremover want daar zit olie door.

Succes,
Jan

Back