Spannend uurtje

Hallo allemaal

Wel dat heb ik dan ook maar meegemaakt.

Aangezien de vijver waar ik normaal altijd vaar droogligt, omdat deze stank zou veroorzaken en er dus nu aansluitingen naar open water in gemaakt worden, en ik iets gemaakt heb in mijn sub om mijn engel duiktank proportioneel te kunnen regelen ben ik uitgeweken naar een ander watertje in Heerenveen.

Aan de kant alles geprobeert en zelfs wat lood er uit gehaald omdat hij telkens zonk, en de bajonet even gelost om de binnen druk en buiten druk gelijk te maken en hop het water op .

Dat ging dus 5 minuten goed en toen leek het net als de schroef ergens in vast raakte ( ik was op snorkel diepte) en ik verdween onder water midden in de sloot.

Nou is dat niet zo vervelend want dan blaas je de tank, en komt ie omhoog

TOCH ???? 8O 8O 8O Oke nog geen paniek dan doen we gewoon de zender uit , dan komt ie zeker omhoog TOCH ??? 8O :mad: :cry: :cry:

Dan maar wat vooruit achteruit mischien beweegt er wat , dus niet :oops:

Daar sta je dan met een zender in de hand en een rimpelloos watertje voor je ( die dan lijkt te fluisteren IK HEB JE, IK HEB JE )

En inderdaad ik zat er wel mee, goed het is mooi weer, dus broek uit schoenen uit en zoeken dat kreng.

Ik verwachte hem rechtop drijfend te vinden als een dikke grote dobber maar helemaal niets te vinden , zien of te voelen.

Dan maar het klasieke zoekpatroon van kant naar kant overstekend door het water waarbij bleek dat er waterplanten weerzijden van de sloot zaten en het midden afliep tot 2 meter en een nogal weke ondergrond ( lees blauwe drek) had maar geen dikke dobber .

Na ongeveer een uur heen en weer gezocht te hebben, waardoor ik toch wel steeds zenuachtiger aan het worden was en op het punt stond een collega die ook wrakduiker is te gaan bellen om te gaan helpen zoeken.

Struinde ik nog wat langs de kanten door het water en de waterplanten ( je kunt nooit weten nietwaar waar zon sub heen scharreld)

waar ik ineens op iets ronds ging staan :D :D :D :D :D :D :D :D :D yes yes yes daar was ie weer mijn subje, puur door toeval gevonden.

Dus ding op mijn nek want hij zonk, terwijl mijn duikroeren omhoogstonden en dat is mijn failsafe stand en dan blaast ie ook, altans dat hoort ie te doen.

Dus bij de auto (nog steeds in onderbroek) ik de bajonet los dat deed ie met een knal zat nogal wat overdruk in en gelijk begint de duiktank te blazen :roll: :roll:

Leuk van engel dat als je druk te hoog wordt in de boot door bv lekkage dat ie niet wil duiken maar het is wel handig als hij dan nog wel wil blazen.

Had mij een nat pak en nogal wat zenuwen gescheeld, of heb ik iets verkeert aangesloten ? maar dat lijkt me sterk maar ik sta open voor sugesties in deze, want ik vind dit ook niet lekker werken.

Zo het is een heel verhaal geworden en gelukkig met goede afloop en ik wou het jullie ook niet onthouden en het kan dus ook een andere engel kit bezitter gebeuren, tenminste als ik niet iets verkeert heb gedaan.

Ik kan er nu tenminste weer om lachen en het stonk ook nog :wink: :wink: maar ik had het wel wat benauwd gekregen, 1100 euries en een pens werk wat daar ergens ligt.

Maar hij is er weer en krasvrij, niets mee aan de hand.

Met vriendelijke en nu weer schone groeten,

Jan Huizenga.

Wel een leuk verhaal :)

Kan me voorstellen als je bootje daar ergens, niet zichtbaar ligt, je er niet zo om kan lachen :)

Blij dat je hem weer terug hebt.

Groeten,

Kor

Hoi Jan,

Het is nooit leuk om dit mee te maken. Maar gelukkig is alles goed afgelopen! Van de week had ik het zelf en gelukkig deed mijn failsafe het wel.

Maar heb ik toch nog een aantal vragen. Hoe werkt jou failsafe? Als ik het goed begrijp dan zet je jou zender uit en moet de tank zich zelf gaan legen? Of heeft het toch iets te maken met de aanpassing van je duiktank.(proportioneel)

Leuk van engel dat als je druk te hoog wordt in de boot door bv lekkage dat ie niet wil duiken maar het is wel handig als hij dan nog wel wil blazen.
Dit snap ik niet, de druk loopt toch op als je de duiktank laat vol lopen? De druk loopt toch weg als de boot gaat lekken?

Zoals je ziet nogal wat vragen, wil niet dat ook mijn Lafayete de zelfde kuren gaat vertonen :wink:

Groetjes Douglas

Hé die Jan,

Bij dat soort dingen breekt het koude zweet je steeds weer uit! Gelukkig is het goed afgelopen, je schrijft het als een spannend boek !! :wink:

Maar die Engel-druk-failsafe, ik zou hem eruit gooien. Jos heeft er ook altijd problemen mee gehad. Waarom niet gewoon een watersensor onderin de romp. Als die natte voeten krijgt de tanks laten legen. Dan ben je ook meteen dat warm-koud drukprobleem kwijt. In theorie is het een mooi systeem, als de druk in de romp daalt zit er dus een lek, en wordt er dus geleegd. In de praktijk daalt de druk door temperatuursverschillen, en schiet de failsafe z'n doel voorbij.

Dit zijn nou net van die momenten waarbij je denkt...Kwalitatief Uitermate Teleurstellend!!!
Gelukkig voor jou dat je hem nog kon vinden 8O

Hoi Lex,

Het was ook spannend en ik moest het even van mij afschrijven.

En ik overweeg nu zeker om die druk melder er uit te gooien ,maar ik vind die melding te diep op zich wel handig maar die lekkage detectie die werkt niet.

En daar was ik dus wel bijna mijn sub door kwijt.

Ik heb anders nog niet die sensor kunnen vinden die het drukverschil meet en dan ook snap ik niet hoe de sensor dat dan doorgeeft aan de BTS2 unit want het zijn maar twee draden en hoe je die aansluit maakt op de werking niet uit, Lex kan ik op die aansluiting op de BTS2 niet direct een watermelder hangen en de drukmelder dan er maar uit?

Douglas ik weet nog niet helemaal hoe ik dit op ga lossen, Lex zijn idee met een watermelder is dat denk ik.

Mijn prop regeling die ik bedoel is eigenlijk niet meer dat ik de duiktank schakelaar die de zweefstand ( 80% ) bepaald op een sleetje heb gezet en die heen en weer beweeg met een servo wat dus betekend dat ik mijn (80%) vulling kan wijzigen tussen 75 en 90%

En bij een klapperende servo (storing) is het zo dat de regeling electrisch alleen maar leeger wordt dus naar zweefstand vulling 75 kan gaan.

De prop regeling werkt eigenlijk maar één kant uit namelijk van vol naar leeger, dat zit electrisch zo aangesloten door engel, toevallig de veilige kant uit , en ik moet zeggen het werkt goed.

Groeten,

Jan.

Hoi Jan,

Ik ben zelf niet bekend met die BTS van Engel. Je zou denk ik in ieder geval kunnen kijken of je ergens een druksensor kunt vinden, vaak met een slangaansluiting er op. Daar dan een dopje op doen, en de druksensor staat buiten spel. Met twee draden die kwa aansluiting niet uitmaken zal hij waarschijnlijk die draden wel of juist niet doorverbinden bij een drukval. Meet over die twee draden eens of ze in de normaal-toestand kortgesloten zijn. Óf dat, óf ze zijn kortgesloten in de "te lage druk" stand. Maar nogmaals, ik ken de BTS niet, ik denk maar wat hardop, dus hang me er niet aan op. :roll: :wink:

Failsafe met watermelding zou je kunnen doen door een failsafe schakeling tussen BTS en ontvanger in te zetten. Dan een watermelder tussen die failsafe en de ontvanger, die met een relais simpelweg de pulsdraad uit de ontvanger loskoppelt naar de failsafe toe. Die krijgt dan geen signaal meer, en kun je instellen op automatisch legen van de tank. Je krijgt dan dus Ontvanger - Watermelder - Failsafe - BTS. De failsafe werkt dan ook als er door andere oorzaken geen signaal meer uit de ontvanger komt. Maar daar had je geloof ik al een andere ontvanger voor gekocht, niet?

Hoi Lex,

Nou de drukschakelaar heb ik wel gevonden dat is het probleem niet maar dat ding doet iets met de inwendige druk in de WTC en via dat slangetje de waterdruk buiten de WTC.

Ik heb alleen die ingang voor de inwendige druk niet kunnen vinden en wat nog belangrijker is de druk instelling daarvan , je kunt dat ding dan op 2 bar zetten bv en never zal ie meer daar op uit gaan .

Het is een normaal open contact dus ik kan hem er gewoon af gooien en dat doet alles het behalve duikdiepte begrenzing en lekkage detectie.

En inderdaad mijn ontvanger ACT Q8 digitaal die er al in zit heb ik zo afgesteld dat bij geen contact de duikroeren omhoog gaan (voor mij een optisch bewijs van failsafe) en blazen duiktank.

Alleen zoals engel het geregeld heeft in zijn BTS2 wordt het zender signaal overstuurd door het druk schakel signaal waardoor de tank in beide richtingen niet meer gebruikt kan worden. :mad: :mad:

Als ik de water melder nu aansluit op een relais die de tank direct leegt , is dat niet een optie?

PS: Een ACT Q8 Digitaal (dat is een dubbel super ontvanger die zich gedraagt als een PCM ontvanger alle 8 kanalen kun je instellen en dat voor 55 euries) ik vind het een aanrader.

Groeten,

Jan.

Als ik de water melder nu aansluit op een relais die de tank direct leegt , is dat niet een optie?

Tuurlijk, kan ook. Zorg er dan alleen voor dat dat relais de tank ook loskoppelt van de overige Engel-electronica. Als die de tank dan juist de andere kant op zou willen sturen krijg je leuk vuurwerk!

Maar dat lost het probleem niet helemaal op. Je drukprobleem blijft bestaan, en je houd de situatie dat de BTS het ontvangersignaal overruled. De watermelder reageert dan alleen op een daadwerkelijke lekkage.

En die duikdieptebegrenzing, is dat zinvol? Mij lijkt dat je er alleen wat aan hebt in een zwembad, waar je ook diep durft te duiken. En dan nog, na een metertje of 3 zet jou ACT Q8 toch alles op 'meteeen naar boven' omdat hij het signaal kwijt is. Ik zou zelf die hele drukregeling dan ook afkoppelen. Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat je zelf controle houd over de aansturing van de zuigertanks. Er mag tenslotte maar één kapitein zijn, en als de boot dat zelf gaat doen lijkt mij, en is dus gebleken, niet prettig ... :roll: :lol: :lol:

Hoi Lex,

You are the man'

Ik mik die hele drukregeling er uit en ga er een watermelder inzetten maar hoe ik die de tank moet laten blazen dat weet ik nog effe niet.
Want inbreken in de bestaande bedrading van engel is ook wel spannend. :tank:

greets,

Jan.

Jan,

vast een opzetje. Ik denk, en hoop, dat Engel uit de BTS 6 volt naar de tankmotor stuurt, waar dan met twee micro-switches en diodes de eindstanden bepaald worden. Zijn de draden van deze eindschakelaars op de BTS aangesloten gaat onderstaand verhaal niet op, moeten we iets anders bedenken.

engelsturing.jpg

Dit is even een vlugge schets van hoe ik denk dat het spul aangesloten zit. Boven de toestand nu, onder met een relais ertussen geschakelt. In de stand NO (normaly open) krijgt de motor gewoon de spanning van de BTS alsof er niets aan de hand is. Slaat de watermelder aan gaat het relais naar NC (normaly closed) en krijgt de motor rechtstreeks van de accu stroom. Hoe de polariteit moet zijn is even uit te vinden, maar neem in ieder geval altijd de eindschakelaars mee in het circuit, anders draait de boel geheid stuk! In NC staat de BTS ook helemaal losgekoppeld van de zuigertank.

Hoi Lex, en andere belangstellenden,sub kapiteins ,vliegers, truckers ,en (targets)ehhh botenbouwers :wink:

Nou het is zo dat er 12 volt naar de tankmotor gaat en ik heb drie schakelaars dus we zullen over plan B moeten gaan na denken.
Anders bel ik nog wel even met je dat praat wat handiger.

Ik heb ondertussen de drukschakelaar afgekoppelt en op zich doet alles het , maarja dat dee die gisteren aan de waterkant ook perfect.

Wat mij nog steeds verwonderd is dat hij echt heel snel een dusdanige druktoename in de WTC kreeg en dat net in gedoken toestand (wat opzich klopt natuurlijk )en er zoveel druk optrad dat dus de duiktank door de drukschakelaar via de BTS uitgeschakeld werd.

Ik denk in mischien 5 minuten het was 21.00 uur ook niet het heetst van de dag en hij had al eerder in het water gelegen maar toen was ik nog met dat lood aan het klooien.
En is op regelmatige basis die bajonet open geweest ,dus aclimatiseren daar heeft ie wel tijd voor gehad. :?

Maar geen drupie in de boot ,je kunt er op staan zo'n romp van engel. :D :D

Groeten,

Jan de happy man :wink:

Hoi Lex en Jan,

Ik ga met jullie mee denken. En ik denk dat een watermelder zinvoller is.
Maar de BTS2 heeft al een failsafe die je ook nog kan instellen tussen 0 en 10 seconden. Dit is alleen als je zendersignaal wegvalt! Dus daar hoef je niets aan te doen, tenminste ik niet als ik de beschrijving zo lees.

@Jan, ik heb erg veel interesse voor jou prop regeling. Wil deze zelf ook toepassen.

Groetjes Douglas.

Hoi allemaal,

Douglas het kan nog handiger Norbert Bruggen je kent hem wel heeft een BTS waar je de schakelaar die de zweefstand bepaald, vervangt door een schuif potmeter niet dat je dat zo even doet trouwens.

Het lijkt wel simpel maar als je zijn beschrijving er bij leest, dan wijst hij op nog een aantal zaken waar je even op moet letten.
En ik ben er ook nog niet achter of ook de eindschakelaar vervalt, en nu ik er over denk, "onze" Lex heeft in zijn Walrus volgens mij zo'n regeling zitten dus dat is een ervaringsdeskundige die weet vast meer.

Dus Lex als / wanneer je dit leest klim in je toetsenbord en ratel effe :D

Maar als je meer wilt weten Douglas, Je kunt de info zo van Norbert zijn website halen het is het type SBTS (analoogservo) 49 euro vraagt hij er voor.

Maar hier kwam ik weer achter nadat ik mijn eigen bedenksel al operationeel had uiteraard, maar dan nog had ik denk ik mijn eigen truc uitgevoerd ,je wilt weten of het werkt nietwaar.

Zelf doen is wel zo leuk maar die van Norbert werkt twee kanten uit en die van mij maar één kant maar koste mij maar 8 euro voor messing koker profiel, de servo had ik al (type Hs 81) die kost ongeveer 20 euro dacht ik.

Maar als je het doen wilt zoals ik het heb dan wil ik het je wel uitleggen en wat foto's erbij dat praat makkelijker, maar die mail ik je dan wel want om hier foto's gepost te krijgen :oops: daar heb ik dus het geduld niet voor.

Groeten,

Jan.

zou een kortsluiting of iets dergelijke ergens hitte hebben veroorzaakt ?

hitte -> toename van de druk.

Die lucht kan nergens vandaan zijn gekomen, dus extra druk komt van de
duiktank (die perst de lucht in de sub samen als er water in de tank wordt
getrokken), of van een toename van de temperatuur.

gefeliciteerd met het terugvinden !

Hoi Jan,

Heb net de site van Norbert even doorgeworstelt. De drukregelaar kan je er af gooien en de op de zelfde aansluiting een watermelder monteren!

Alleen zoals engel het geregeld heeft in zijn BTS2 wordt het zender signaal overstuurd door het druk schakel signaal waardoor de tank in beide richtingen niet meer gebruikt kan worden.

Dit snap ik niet. Volgens de beschrijving zou als de druk te hoog word, of de druk zou wegvallen, deze de tank legen. Dus niet blokeren in beiden richtingen! Hij voorkomt alleen dat je verder kan duiken.

De druksensor meet zijn druk aan 2 kanten. 1 op het slangetje en 1 via de conectoren om je bedrading aan te sluiten. Er zitten 2 stelschroeven op. Waarschijnlijk is deze voor de buiten druk cq waterdruk en 1 voor de binnendruk. maar dat zoek ik nog wel even uit!. Het is in ieder geval een aan/uit contact.

Groetjes Douglas

Ik heb het gelezen Jan, :wink: hier hoe ik m'n zuigertank proportioneel heb gemaakt.

Op de laatste 25% van de slag neemt de zuigerstang een schuifpotmeter mee. Bij weer legen van de tank wordt deze door een veer weer teruggetrokken. De eerste drie kwart loopt de zuiger dus gewoon 'vrij'. Ik heb eerste geprobeert de aansturing van de tank met een kleine vaartregelaar te maken, die module van Conrad. Alleen bleek die toch niet bestand tegen de stromen die er gingen lopen. Voor een zwaardere regelaar moet je een oud type hebben met nog instel-potmetertjes. Maar die hebben ook een te grote middenstand.

Ik heb het nu zo zitten: een normaal servo met twee micro-switches stuurt de motor van de tank aan. Zolang de zuiger nog in de eerste drie kwart van de slag zit schakelt dit dan gewoon aan-uit, vooruit achteruit, zoals je van zo'n servo-microswitch toestand kunt verwachten. Nu het leuke, aan het potmetertje in de servo zit de schuifpotmeter paralel aangesloten. Zolang deze niet beweegt reageert de servo zoals een normaal servo. Zodra de zuigerstang de schuifpot gaat bewegen verandert de weerstandswaarde van de potmeter-schuifpotmeter combinatie, en denkt de electronica dat het servo verkeerd staat, wat dan gecorrigeert wordt in een nieuwe stand van de servo.

Het volgende moet je je voorstellen op zeg 85% tankvulling, als de schuifpotmeter dus meespeelt. Geef ik dan op de zender iets meer vulling aan, dan gaat de servo naar stand 'vullen' en schakelt een microswitch. De motor gaat lopen en verschuift de schuifpotmeter. Door de veranderende weerstand loopt de servo langzaam terug, totdat in de nieuwe stand de microswitch weer uitschakelt. De tank iets legen werkt net zo, dan met de andere schakelaar.

Technisch gezien is het niet 100% proportioneel, maar in kleine stapjes, voorgeschreven door de schakelweg die de schakelaars moeten bewegen. In de praktijk kan ik op 10 tot 20 gram nauwkeurig regelen. Eigenlijk nog nauwkeuriger door eerst b.v. iets teveel te legen, en de zuiger dan terug te laten lopen tot het punt waar ik hem hebben wil. Op een gegeven moment weet je hoeveel water je in moet nemen om te zweven, en stuur je meteen daar naar toe. En bijregelen, zoals in b.v. een zwembad dus noodzakelijk is, is makkelijk te doen. Op de zender heb ik een draaiknop met schaalverdeling waarop ik de stand van de zuiger kan zien. Er zijn uiteraard betere oplossingen te bedenken, maar dit werkt bij mij goed en betrouwbaar.

Hoi Lex

Bedankt voor je geheel vrijwillige bijdrage :D maar ik heb eigenlijk ook zoiets want ik zit ook met de schakel afstand die de schakelaars nu eenmaal nodig hebben.
En als je vanuit dieper naar zweven regelt komt ie eenmaal ingestelt altijd op de zelfde stand terug ,maar wel van dieper naar zweven.
Leuk bedacht om je potmeter van je servo te beinvloeden door er één parralel overheen te zetten.

Ik denk dat jouw methode beter regeld dan de mijne Lex.

De opmerking (zou een kortsluiting of iets dergelijke ergens hitte hebben veroorzaakt ?)

Daar kan ik simpel in zijn Nee dan had ik brand gehad ,rook in ieder geval
en waarom werkt alles nu gewoon en kan ik niet het minste spoor van sluiting vinden, dus dat sluit ik eigenlijk uit als reden , niet dat dat niet had gekunt maar dat zou ik toch moeten merken nu, Ik heb het gehele orgel uitelkaar liggen en ik heb wat jaren in de electro wereld mogen rond hobbelen dus sluiting zou ik moeten herkennen.

Maar het blijft een raadsel want wat douglas zegt, hij had het gewoon moeten doen ,dus er is wat loos maar wat?

Leuk he zo'n probleempje :lol: :lol:

Groeten,

Jan.

Hoi Jan,

Heb je anders al eens een mailtje naar Engel gestuurd, en hun het probleem voorgelegd? Misschien is het dan zoiets van "Aber Herr Huizinga, wenn Sie Dies oder Das machen ist alles wieder in Ordnung!".

Buiten het feit of de drukregeling handig is, hij zou nooit hebben moeten doen watt'ie gedaan heeft. Zou ook gewoon een storing in de BTS kunnen zijn. En dan kun je ze meteen vragen hoe je de lekkage-beveiliging uitschakelt :wink: :lol:

Hallo allemaal,

Nou dat is ook wat, Ik ben er ook uit wat er mis is, :oops:
Het is niet de drukschakelaar , Dus herr Engel mijn exuses u treft geen blaam.
Toen de ontvanger accu gecontroleerd , nu is deze niet honderd punten meer maar dat was het ook niet.
Wat is / was het dan wel??.........

Weet je nog die mooie propregeling die schakelaar op een sleetje bedient door een servo, en die servo had ik liggen ,wel DIE servo blokeerde af en toe waardoor er af en toe 4 ampere door mijn accu gelevert moest worden, en daar kom ik achter omdat ik even weten wou wat mijn verbruik ongeveer is van mijn afstandbesturing set aan boord.
Dat varieerde van 100 mA tot 900 mA met uitschieters naar 4 amp Dat kan nooit en bleek dus in mijn regeling servo te zitten ,en nee mijn sleetje loopt niet zwaar.
Gewoon een oude rot servo die al stuk was en het nu is.
Dus stel, dat ik dit ook heb gehad daar in die sloot, alles klapt in failsafe maar de bts heeft spanning nodig om de duiktank aan te sturen en als je bv nog maar 3 volt over hebt dan doet ie dat niet , hij heeft net tijd om de failsafe te starten dus duikroeren gaan omhoog,die blijfen wel staan maar de spanning is te laag om de relais aan te trekken op de BTS dus hij blaast niet.
Waarom hij toen ik hem loshaalde en de lucht er uit knalde wel de duiktank geleegt werd dat begrijp ik dan even niet , maar voorlopig gooi ik het nu op spannings val door JAWEL RAALST sluiting in een servo.

En nu ga ik aan het werk

Ps Tijdens het telefoongesprek gisteravond met Douglas opperde hij dat de druk aansluiting direct als watermelder gebruikt kan worden, dat dus tijdens het gesprek effe gebrobeert en ja Douglas heeft gelijk met een natte vinger op de druk aansluitdraden van de BTS gaat de tank leegen.

en nu ga ik weer verder met werken.

Groeten,

Jan.

Back