spanning onderlijk grootzeil veranderd

main%20foot%20tention%20verkleind.JPG

Mijn probleem is als mijn giek naar BB of Sb gaat de spanning in mijn onderlijk van mijn grootzeil slapper wordt.

Wat kan ik hier aan doen

Hallo

Uw link die ge geschreven hebt werkt van hieruit niet.

Maar wat ik uit je tekening zie is het volgende.
De zeil is los rond de mast (gebonden). Bij het draaien naar BB of SB
Gaat de zeil rond je mast draaien, maar je boom draait niet rond de as
maar op een vast punt aan je mast. Door het draaien naar SB of BB
wordt de boom korter ten opzichte van je zeil. Hierdoor krijgt je zeil meer
speling en vandaar dat die losser komt te zitten. Maar de bolling wordt hierdoor wel groter

Is dit goed of is diet niet goed, daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven. Maar zover ik weet zijn bij ons in de op deze manier gebouwd zoals getekent en beschreven staat. Mijn dolphin is ook zo NU gebouwd.
Beschrijving door het regelment van de Belgische Federatie.

Als het je toelaat en ge wilt dit perse weg hebben is er maar een mogelijk die ik zie en dat is zeil in je mast voorzien (Bouwbeschrijving Dolphin van Robbe). Of dat de zeil vastgemaakt wordt op een ander manier.

Maar clubleden hebben me dat ten stelligste afgeraden dat te doen.
De zeil maakt daar zijn draaibeweging. Een scharnierpunt met als gevolg dat je zeil sneller opdit punt gaat slijten door de krachten van de wind en andere zaken die erbij horen.

Er zullen nog genoeg reacties opkomen over het wat en hoe het best is en als dat normaal is of niet.

Greetings

foto link aangepast.

Als ik scherp aan de wind vaar dan mag mijn spanning in mijn onderlijk een vinger breed zijn, wil zeggen, staat +/- 1,5 cm open ( lichtweer tuig).
maar voor de wind ( wind van achteren ) wil ik niet dat die onderlijk
spanning minder word (liefs zelfs meer), en dat gebeurd wel.

Tiep, als ik het goed lees, spreken je eerste en je tweede bericht elkaar tegen.
Uit je tekening leidt ik af dat als je giek naar SB of BB gaat, de spanning op het onderlijk slapper wordt.
In je tweede bericht staat: "...wil ik niet dat die onderlijk
spanning meer word (liefs zelfs minder), en dat gebeurd wel."

Maar goed: de enige manier die ik zie om de spanning op je onderlijk constant te houden is het scharnierpunt van het zeil samen laten vallen met het scharnierpunt van je giek.
Maar, zoals hierboven door Carlo al genoemd: het zou wel eens meer slijtage van je zeil kunnen betekenen.

Aan de andere kant: zou het veel verschil maken of je voor de wind meer of minder bolling in je zeil hebt? Het lijkt me een kwestie van een centimeter.
Bij zwakke wind lijkt het me eerder een voordeel.
Bij sterke wind heb je kans dat je model 'overzeild' wordt en wil gaan duiken. En dat kan je weer voorkomen door je zeil meer dicht te trekken...

In de 1:1 boten gooien we juist de spanning van de onderlijkstrekker op ruime koersen. Dus ik zie het probleem niet. Sterker nog, je hebt een probleem opgelost! (en wel het probleem: hoe gooi ik op afstand de spanning van het onderlijk op ruime koersen...)

Roel je heb gelijk, ik heb mijn tweede bericht aan gepast.
en door het antwoord van skiff, denk ik dat ik mij niet druk moet maken
als die onderlijk spanning van 1 1/2 cm naar 2 1/2 cm gaat, het zou zelf voordeel kunnen zijn.
grootzeil%20bevestiging%20begin%20verkleind%202.JPG

mijn lummel beslag ziet er zo uit.
kogel gelagerd, alum. pijpje bevestigd op een alum. pijpje,
strak om mijn mast, maar dit laatste pijpje zou ik dus met wat speling op mijn mast kunnen zetten zodat hij draaibaar is :idea:

Officieël, bij grootte boten hoort het draaipunt van de giek altijd verder te zitten dan het aanhechtingspunt van het zeil, vandaar dat men normaal voor de bevestiging van een giek op een mast gebruik maakt van een 'knecht'. Dit zorgt dus voor die draaipunts verschuiving.

Idd, bij 'echte' zeilers zet men zelfs de onderlijkstrekker ruimer als men ruimer gaat varen. Dat dit bij jouw modelletje ook gebeurd is dus perfect (Compliment voor de fabrikant)

Tiepje,

Op 1/1 boten en jachten wordt de spanning op het onderlijk aan de giek voor de wind verminderd om het zeil boller te zetten. Bij zwaar weer zou op deze manier de bolling te groot kunnen worden, waardoor de boot meer tot duiken neigt.
Bij jouw en veel bootjes waar het draaipunt van de giek achter de mast ligt gebeurt dit automatisch. Wat wil je meer :)

zie ook de site van Lester Gilbert befaamde IOM racer, hij maakt er een sport van alles te becijferen.

http://www.onemetre.net/Build/Goosegeo/GooseGeo.htm
http://www.onemetre.net

groetjes Gust

Back