Spanning terug brengen bij Beier SFR1 output

Hallo,

Ik maak gebruik van een Beier SFR1 voor het schakelen van allerlei verlichting.
Deze module werkt met een common positieve spanning (in mijn geval Lipo 3S, 11,1V) en schakelt naar massa.
Voor alle led-verlichting werkt dit perfect met de juiste voorloopweerstanden.

Nu heb ik ook een zwaailicht opgenomen en via de common positieve spanning aangesloten en die werkt tussen 4.8-6V. Ik dacht hier ook een voorloopweerstand op te nemen. Heb er twee parallel geschakeld en na meting heb ik gezien dat ze elk 40mA gebruiken. Direct 6V aangesloten werken ze prima maar met een voorloopweerstand van 75Ohm (ruim genomen (12V - 6V)/0,08A = 75Ohm). De stuurkable gebruik ik niet: daarmee kun je soort zwaailicht mee instellen: gebruik van de gewone spanningsdraden laat een normaal zwaailichtwerking zien.
Bij een test zie ik als ik de spanning naar beneden draai gaan de zwaailichten werken en als ik dan de spanning weer naar de 12 V breng blijft het werken.

Kennelijk gebruiken de zwaailichten met het aan gaan een iets andere stroom waardoor de spanning niet klopt als je op basis van 12V werkt met een vaste weerstand.
Nu heb ik alles al vebouwd en kan niet aan de plus kant 6V aanbieden (common 12V).
Eigenlijk zou ik aan de schakelende kant ipv via de weerstand de massa schakeling van de SFR1 naar een oplossing moeten waarbij de massa schakeling bv 6V of 7V aanbied zodat tussen de plus en min van het zwaailicht 6V of 5V ontstaat.

Wat is een goede oplossing voor dit issue?

Punt is alleen dat ik de 12V niet meer kan ontkoppelen zonder het model uit elkaar te moeten halen.
Alle verlichting zit op een collectieve 11,1V draad, zo ook de zwaailichten.

Of kan ik met spanningsregelaar die 5-6V maken en die dan schakelen met de massa schakelpoort van de SFR1 zodat ik tussen die 5-6V en de 11,1V de zwaailichten zet (dus de massa van de zwaailichten op die 5-6V van de spanningsregelaar)?

Het makkelijkste is een zenerdiode van 6,2V in serie met de zwaailichten op te nemen. Zoek wel een zender* die minimaal 1Watt kan verwerken anders gaat hij kapot. Een beetje koeling voor die zenerdiode kan ook geen kwaad.
(* Dit moet natuurlijk zener zijn. Dank Baggeraar, die "auto correctie" functie werkt toch niet altijd goed. ;))

Laatst bewerkt:
Een zenerdiode had ik nog niet aan gedacht.

Zou de oplossing met een spanningsregelaar er zo uit kunnen zien? Maw werkt dit als de ground van de regelaar niet naar massa geschakeld staat met de SFR1?

Zwaailicht.PNG

@Petje, dat werkt alleen wanneer er nog een belasting op de uitgang van de 7805 naar aarde is die ten alle tijden méér stroom trekt dan je zwaailicht.

Evemtueel zou je het met een negatieve spanningregelaar zo kunnen schakelen:
Naamloos.png

Ik weet niet of je dat makkelijk kunt onderbrengen en bedraden.

Een zenerdiode is natuurliijk het gemakkelijkst, en wanneer de 11.1 volt lager wordt zie je ook sneller dat het zwaailicht minder spanning krijgt.

Hoi Rick,

Dit is de enige belasting op die uitgang.
Je bedoelt dat die extra belasting op die uitgang dan eigenlijk de rest 'op gang' brengt omdat er initieel geen massa op de aansturing van de 7805 zit.
Voor de oplossing met de 7905 geldt dan hetzelfde?

Anders maar de zenerdiode oplossing proberen.
Doe ik dat zo?

Zener.PNG

Hoe bereken ik vermogen van de zener?
2 x 40 mA x 6,2V = 0,5W?

Hoi Rick,

Dit is de enige belasting op die uitgang.
Je bedoelt dat die extra belasting op die uitgang dan eigenlijk de rest 'op gang' brengt omdat er initieel geen massa op de aansturing van de 7805 zit.
Het probleem van jouw schakeling is dat de driepoot spanningsregelaars zoals de 7805 geen stroom kunnen opnemen en dat zou moeten in jouw schema.

Voor de oplossing met de 7905 geldt dan hetzelfde?
In principe kan de 7905 ook geen stroom opnemen, maar in het door mij geposte schema hoeft hij dat niet, hij levert daarin een stroom, maar dan aan de negatieve kant. Je zou ook kunnen denken dat het een spannings put is ipv een spanningsbron, maar fysisch is het gewoon een negatieve spanningsbron.

Anders maar de zenerdiode oplossing proberen.
Doe ik dat zo?

Zener.PNG

Hoe bereken ik vermogen van de zener?
2 x 40 mA x 6,2V = 0,5W?

Dat is correct.

….. Zou de oplossing met een spanningsregelaar er zo uit kunnen zien? Maw werkt dit als de ground van de regelaar niet naar massa geschakeld staat met de SFR1? …..
Nee dat zal niet werken omdat de stroom die door de GND aansluiting van de 7805 (de pen die naar de schakeluitgang gaat) maar heel gering is.
Met een 7905 zal het wel werken maar ook met een 7805 kan het als het volgens het onderstaande schema aansluit. Des al niet te min is een zenderdiode veruit het simpelste. Zoals je het getekend hebt is het inderdaad juist en je vermogensberekening ook. Vandaar dat ik minimaal een 1W zener adviseer.
full

Nu heb ik ook een zwaailicht opgenomen en via de common positieve spanning aangesloten en die werkt tussen 4.8-6V. Ik dacht hier ook een voorloopweerstand op te nemen. Heb er twee parallel geschakeld en na meting heb ik gezien dat ze elk 40mA gebruiken.

Wellicht ten overvloede, je kunt ook twee zwaailichten in serie schakelen. Of een andere lamp met hetzelfde vermogen.

Martin

Back