spanningregelaars

• Topicstarter Topicstarter rdriesse
  • Startdatum Startdatum
R

rdriesse

Guest
Ik zie in de conrad catalogus een spannings regelaars staan van 1 A positief, type 7808 6v out (blz 750) hoeveel spanning mag ik op deze regelaar zetten?

rdriesse,

Volgens mij staan bij de 78serie [pos.] en de 79serie [neg.] de laatste 2 cijfers altijd voor de uitgangspanning :? ??? De ingangspanning ligt meestal tussen de uitgansspanning + 3Volt en 3x / 4x de uitgansspanning in.

Tip: als je gegevens zoekt over een IC's, transistors, spanningsregelaars, oid, tik dan het serie nr. in op Google, en de meeste van je vragen worden daar beantwoord [maar het blijf natuurlijk even zoeken :wink: ], klik je ook nog eens op afbeeldingen dan kom je daar intressante schema's, verschillend toepassingen, aansluitgegevens en behuizingen tegen!! Veel succes!!!

m.vr.gr. Per.

Spanningsregelaars uit de 78XX serie hebben als minimum ingangsspanning meestal 2 tot 3 Volt meer dan de uitgangsspanning nodig. Een 7808 heeft dus minimaal 10 á 11V ingangsspanning nodig om goed te kunnen werken.
Bijna alle types kunnen maximaal 30V of sommige 36V als ingangsspanning verwerken maar..... Zoals altijd zit er een maar aan vast. De regelaars kunnen slechts een beperkt vermogen "wegwerken". Hoeveel wordt niet opgegeven omdat dit door de regelaar zelf wordt gelimiteerd.
Gaan we uit van een ingangsspanning van 20V, dan moet de 7808 regelaar 20-8=12V "wegwerken". Bij een maximale stroom van 1A is dit 1*12=12Watt. Wanneer de ingangsspanning 30V is zal de spanning die weggewerkt moet worden 22V zijn en wordt het vermogen 22Watt. Hiervan wordt de regelaar behoorlijk warm en wanneer hij inwendig te warm wordt zal de beveiliging de stroom "afknijpen" waardoor de uitgangsspanning zal zakken. Bij een hoge ingansspanning moet je dus zorgen voor een goede koeling van de regelaar omdat anders de ingebouwde beveiliging zal gaan werken en de regelaar niet meer de juiste spanning zal afgeven.

1,4 V is het opgegeven spanningsverval, oftewel hoeveel de regelaar zelf 'opeet' voor zijn werking. Een 7808 moet dus MISTENS 9,4 V krijgen, anders gaat de inwendige schakeling oscilleren en krijg je heel grappige effecten ;)
Zoals Ernst al aangeeft is 3 volt een veilige bovenwaarde. Hoeveel de regelaar kan opstoken (Dissiperen) is erg afhankelijk van gebruikte koellichamen en warmte-overdracht van IC naar koelelement. Zolang hij niet warmer word dan +/- 55 graden gaat het nog wel.

Groetjes,

Ton.

Wat wil je regelen? Er zijn namelijk ook minder verlies gevende manieren om spanning te regelen en je kan met sommige regelaars met minder verschil tussen in- en uitgang uitkomen. Daarnaast zijn er ook instelbare regelaars die iedere spanning kunnen leveren die je maar wenst vermits de ingangsspanning maar voldoende hoog is.

Hans Delemarre

Moet ik voor een spanningsregelaar nog special een printje maken met andere componenten, zoals weerstandsje en diode's?
Of kan ik hem zo op een printje solderen en de juiste pootje op 12 volt zetten, en dan van de uitgang verder gaan?
Of heeft iemand een schemaatje hoe ik dat moet doen en wat ik eventueel nog nodig zou moeten hebben?

printje is de netste en veilgste manier. Een elco aan de in en uitgang van zo'n 47 mfd (en de juiste spanning) en een condensator van 100 nfd teneinde oscilleren te voorkomen.
Als je even googled dan vind je talloze voorbeelden.

Hans Delemarre

Ernst,

Inderdaad, bij 30 V ingangsspanning zal de regelaar een heleboel restspanning en de daarbij doorlopen stroom (produkt = IxU = vermogen) moeten wegwerken onder de vorm van warmte.

Een tijdje geleden heb ik een interesssant draadje gevonden op :
www.HobbyElectronics.info
Subject: lessenreeks elektronica
deel 11: koelplaten
Voor zowel starters als voor de meer gevorderde elektronica technici is dit een welgekomen opfrising.....

Daar zijn oa de nodige berekeningen terug te vinden voor de berekening van koelplaten.
Jammer genoeg, als het resultaat van de berekening van de koelplaat gekend is vb 28.6°C/W dan zijn er geen verdere berekeningen hoe men de afmetingen kan bepalen van de desbetreffende koelplaat.......
Misschien heb jij nog in de doos van toen de nodige formules of vuistregels om de koelplaat afmetingen te bapalen....

ps: ik ben van plan om een regelbare voeding te maken met regelbare spanning en regelbare stroombegrenzer..... 2 / 15 V DC bij 2 / 30 amps
transfo en gelijkrichter heb ik al....
Ik heb al reeds 4 uren google en andere sites afgeschuimd ..... en nog geen eenvoudig schema gevonden......
Ik heb hier wel nog een aantal werkpaardjes van vroeger liggen nl de bekende en beruchte 2N3055 torren.....voor de eindtrap
(Vce: 100 V, Ic: 15 amps....)

Heb je toevallig geen eenvoudig schema meer liggen (eventueel gebazeerd op een 78xx) waarbij men "parallel" de nodige vermogentorren plaatst ?

groeten
steffe

Steffe,
Vuistregels voor het uitrekenen van koelplaten zijn er niet. Behalve dan die je al gevonden hebt. Wat de warmteweerstand van een koelplaat is moet de fabrikant opgeven. Die waarde is namelijk afhankelijk van het materiaal waarvan de koelplaat is gemaakt maar ook van de afmetingen. Wanneer je bijvoorbeeld van de fabrikant weet dat een koelplaat een warmteweerstand heeft van 25°C/W dan kan je die weerstand verlagen door de plaat groter te maken. Helaas is het niet zo dat die weerstand de helft wordt als je de koelplaat twee keer zo groot maakt. Dat komt doordat de warmte dan een lange weg naar de randen van de koelplaat moet afleggen. In plaats van 1 transistor op een grote koelplaat kan je beter meerdere transistoren op een rijtje zetten of de transistoren op meerdere koelplaten monteren. Je kunt natuurlijk ook een fan gebruiken om de koelplaat geforseerd te koelen. Hierdoor zal de warmteweerstand ook kleiner worden.

Gedurende de vele jaren dat ik al in de elektronica zit heb ik diverse voedingen gebouwd. Ik heb nu een hele mooie (vind ik zelf) 2x 0 tot 30V 3,3Amp. Met digitale meters en nauwkeurig instelbare spanning en stroom. Het is een oorspronkelijk elektuur ontwerp van misschien wel 20 jaar geleden dat ik bijna 15 jaar geleden samen met een collega aangepast heb. Het aangepaste schema heb ik helaas niet meer maar ik denk dat ik het elektuur ontwerp nog wel heb. Het is geen simpele voeding en er worden een beetje "exotische" transistoren in gebruikt die voor zo ver ik weet niet meer te koop zijn. Er zit een fan in die door een temperatuur sensor op de koelplaat wordt geregeld. Hoe warmer de koelplaat wordt hoe harder de fan gaat draaien.
Voor een wat simpeler ontwerp zou ik als ik jou was eens kijken naar een al heel oud IC, de LM723 of de NE723. Dit is een voedings IC waarmee ik ook diverse voedingen heb gebouwd maar niet tot 30Amp! Dit is ook wel mogelijk maar dan moet je wel een aantal stevige transistoren hebben en een even zo stevige aansturing daarvan. Al met al niet echt eenvoudig.
Ergens denk ik dat je voor dit soort stromen misschien beter een schakelende voeding kan maken. Helaas is dat nog ingewikkelder en enkele onderdelen zoals de daarbij behorende Trafo zijn moeilijk of heel niet te koop.

P.S. Ik ga vandaag een aantal dagen op vakantie en zal dus tot zondag niet meer op het forum zijn.

Steffe,

Iik kende de door jou vermelde site niet. Ik heb er zojuist even naar gekeken en PRACHTIG wat een hoeveelheid informatie staat daar in beknopte vorm.......dank voor de verwijzing.

Hans Delemarre

Ik meende mij te herinneren dat in FMT eens een BEC heeft gestaan die wel van een schakelende voeding gebruik maakte....en zie daar na enig zoeken heb ik hem gevonden! In het FMT extra nummer van 2001 over RC-elektonik staat op pag 72-73 het verhaal en het schema waar gebruik gemaakt wordt van een L4973V5.1 schakelende regelaar. Helaas geen printje erbij....
min. ingangsspanning 7,5 volt max. ingangsspanning 55 volt, max te leveren stroom 3,5 amp. volgens de data sheet, ripple (dat is de golfvorm die inherent is aan schakelende voedingen) bij max. belasting 40 milivolt.
Ik kan een PDF-je sturen naar wie dat wil.

Hans Delemarre

Ernst,

Dank voor de info mbt jouw suggestie van de LM 723
Ik heb de LM 723 eens ingevoerd in "google"
Daar heb ik interessante info gevonden van Stefan Spannare nl: http://www.astro.lu.se/~stefans/electro.html

Daar staat een power suppy van 2..30 V, 15 amps (de stroom is verder uitbreidbaar de nodige 2N3055's ....)

Nu nog eventjes zoeken naar een betere"current limitor" voor deze schakeling, de ontwerper heeft enkele beperkende bedenkingen mbt zijn stroomlimitor

Ik hou je op de hoogte

Steffe

Back