Ernst,
Inderdaad, bij 30 V ingangsspanning zal de regelaar een heleboel restspanning en de daarbij doorlopen stroom (produkt = IxU = vermogen) moeten wegwerken onder de vorm van warmte.
Een tijdje geleden heb ik een interesssant draadje gevonden op :
www.HobbyElectronics.info
Subject: lessenreeks elektronica
deel 11: koelplaten
Voor zowel starters als voor de meer gevorderde elektronica technici is dit een welgekomen opfrising.....
Daar zijn oa de nodige berekeningen terug te vinden voor de berekening van koelplaten.
Jammer genoeg, als het resultaat van de berekening van de koelplaat gekend is vb 28.6°C/W dan zijn er geen verdere berekeningen hoe men de afmetingen kan bepalen van de desbetreffende koelplaat.......
Misschien heb jij nog in de doos van toen de nodige formules of vuistregels om de koelplaat afmetingen te bapalen....
ps: ik ben van plan om een regelbare voeding te maken met regelbare spanning en regelbare stroombegrenzer..... 2 / 15 V DC bij 2 / 30 amps
transfo en gelijkrichter heb ik al....
Ik heb al reeds 4 uren google en andere sites afgeschuimd ..... en nog geen eenvoudig schema gevonden......
Ik heb hier wel nog een aantal werkpaardjes van vroeger liggen nl de bekende en beruchte 2N3055 torren.....voor de eindtrap
(Vce: 100 V, Ic: 15 amps....)
Heb je toevallig geen eenvoudig schema meer liggen (eventueel gebazeerd op een 78xx) waarbij men "parallel" de nodige vermogentorren plaatst ?
groeten
steffe