Spanningsregelaar of bec gebruiken?

Hallo,

Zondag haal ik als het goed is mijn xxlite op alleen ben ik nog even bezig met de setup.

Ik wil een 2s 550 lipo gebruiken met daarop een spanningsregelaar, gezien ik nog wat servo's heb liggen die passen maar geen hv zijn.

Ik zie dat er veel boosters of regulators gebruikt worden maar ik heb dit nog niet eerder gebruikt zien worden:

2 A vaste spanningsregelaar, positief STMicroelectronics 78 S 05 Soort behuizing TO 220 Uitgangsspanning (bereik) 5 V I( in de Conrad online shop

Het gaat hier om een ic waar er dus als ik het goed lees een onbepaalde spanning in gaat en dan altijd 5 volt uit komt. Hoe hoger het voltage hoe minder hij kan leveren en geen lipo cutoff.

Is dit een goed alternatief voor een regulator die je normaal koopt? Ik heb ze alleen nog nooit gebruikt zien worden... Heeft dit dan een reden?

Ik hoor het graag!

Groet, Robert

Het zal vast werken, volgens mij heeft franck er ook ooit eentje gebruikt voor zijn amahoela (maar dat weet ik niet zeker)
Als ik jouw was zou ik je dlg er niet aan riskeren, het lijkt me dat zo'n pinnetje best vlug kan breken.

Joris heeft het goed gezien / onthouden. Ik gebruik dit regelaartje zelf ook, we noemen dit hier een limonaderegelaartje (lang verhaal). Met 2S en tot een paar honderd mA (3 of 4 D47's) gaat dit goed.Wel ff een in- en uitgangscondensatortje solderen, dan gaat het perfecto. Pootjes zijn wel kwetsbaar, maar gewoon ff netjes solderen en inpakken, dan ist geen probleem.

zie pag 19 op http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM7805.pdf

Condensatorwaarden zijn niet zo kritisch.

Heb nog wel twee mooie condensatoren liggen dus dat moet helemaal goed kopen. Bedankt!

Nu maar eens kijken of ik het voor volgende week zaterdag allemaal afkrijg er was dat toch een dlg meeting? :)

Bergeijk ? Als je het regelaartje gebruikt , check wel ff of ie niet te warm wordt ! (je gebruikt em namelijk zonder koelplaatje, en het gedissipeerde vermogen mag dan niet te groot worden.)

Top! Die laatste gaan we dan maar gebruiken.

Het is trouwens met de bedoeling om hem met 2x hs65 en 2x d47 te gebruiken. Als budget het toelaat komen er een paar kst's onderweg ;-)

Spanningsregelaar of bec gebruiken?

Even heel boud gezegd: "Dit is een domme vraag". :oops:
Waarom? Omdat dit soort spanningsregelaars gebruikt worden als BEC schakeling in heel veel motor regelaars. Het is dus helemaal het zelfde. 8O
Daarom schrijf ik zo vaak dat "BEC" een verkeerde benaming is. De term BEC is ingevoerd toen de fabrikanten van motorregelaars een extra spanningsregelaar in gingen bouwen om zo een losse ontvanger accu overbodig te maken. BEC staat dan ook voor "Battery Eliminator Circuit". Die benaming is dan ook juist in die toepassing. Dat die schakeling niets meer maar ook niet minder is dan een gewone spanningsregelaar weten de meeste mensen niet. Wanneer steeds maar weer de naam BEC wordt gegeven aan een spanningsregelaar krijg je dit soort spraakverwarringen.

Dat IC kan je dus gebruiken maar niet alleen dit IC, er zijn nog zeker een tweetal condensatoren nodig om de regelaar te beschermen. Zonder zou de regelaar kunnen gaan oscilleren waardoor hij heel snel heet wordt en uitschakelt.

Daarom ook een waarschuwing. Dit IC kan je haast niet kapot krijgen, er zijn heel veel beveiligingen ingebouwd. Dat is een voordeel maar ook een nadeel. Als het IC te warm wordt of als je te veel stroom gaat trekken zal het de uitgangsspanning terug gaan regelen. Die 5V zal dus gaan zakken en dat kan vervelende gevolgen hebben. Aan de andere kant, als dat niet zou gebeuren en de regelaar zou doorbranden doet niets het meer of de volle accuspanning komt op de ontvanger en servo's te staan. Dat gaat ook niet goed.
Succes.

Helemaal goed de info van Ernst, en ook die van Frans (moet jij niet je mimi afmaken ? )
Dus iig condensatoren plaatsen en ff checken de temperatuur...mocht de regelaar snel warm worden (dat denk ik niet in jou geschetste situatie) dan kan je een klein stukje blik of alu op het regelaartje bevestigen.

(en daar komt ook de uitdrukking _van Huey_ limonaderegelaartje vandaan...ik heb er een stuk of 3 gemaakt en heb gelijk maak een stukje blik van een carvan cevitan fles op het regelaartje bevestigd...als inieminie koelplaatje...was overigens niet nodig voor onze ammehoela's en dlg's.)

karvan-cevitam-aardbei.jpg

ook alweer een jaar geleden zie ik....

[post319]

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ook kan is een BEC gebruiken van een kleine regelaar.
Mocht je nog een 10A (of zoiets) borstelmotorregelaar hebben liggen gaat dit ook.
Wel zeker weten dat het BEC deel 1A of meer kan leveren.
Gewoon de regelaar aansluiten zoals je normaal ook zou doen.
De ontvangeraccu aansluiten op de regelaar en je hebt 5V op je ontvanger.
Op de uitgang van de regelaar kan je eventueel een LED aansluiten. Niet de weerstand vergeten.
Met de onderspanings beveiliging op 2S en uitschakelen bij te lage spanning heb je ook nog een spannings bewaking.
Regelaar op volgas zetten, LED gaat aan.
LEDje uit is spanning te laag.

Zonder enige elektrotechnische kennis toch een bijdrage van mijn kant: weleens in de indoorhoek gekeken? Daar wordt veel gevlogen op 2S direct. Ipv een BEC wordt de spanning richting ontvanger en servo's verlaagd door middel van een of meerdere diodes. Lijkt mij de meest simpele oplossing. Geen idee hoe het precies werkt, daarom heb ik het zelf nog nooit gebruikt. Maar wellicht ook bruikbaar voor DLG.

Zie: servos-rechtstreeks-op-lipo%3B-welke-diode

Klopt, er zit nu een 10a regelaar met 1a bec op. Had ik blijkbaar nog liggen :) had ik vroeger al een keer gebruikt op 2x hxt900 werkte ook prima.

Ik wissel de servos later wel een keertje om naar hv servos maar dat duurt nog even een maand... 18 worden is duur :(

Zonder enige elektrotechnische kennis toch een bijdrage van mijn kant: weleens in de indoorhoek gekeken? Daar wordt veel gevlogen op 2S direct. Ipv een BEC wordt de spanning richting ontvanger en servo's verlaagd door middel van een of meerdere diodes. Lijkt mij de meest simpele oplossing. Geen idee hoe het precies werkt, daarom heb ik het zelf nog nooit gebruikt. Maar wellicht ook bruikbaar voor DLG.

Zie: servos-rechtstreeks-op-lipo%3B-welke-diode

Met een aantal servo's kan je zelfs rechtstreeks op 2S, zonder diodes. Een Dymond dD7 servo heeft een 9V motortje... die kan dus rechtstreeks op 2S.

Er bestaan inderdaad servo's die je rechtstreeks op een 2S LiPo kunt aansluiten. De meeste moderne ontvangers kunnen dat ook. Dat is dus een hele goede oplossing.
"Gewone" servo's gebruiken en dan een aantal diodes in serie zetten is geen goede oplossing. De spanningsval is te veel afhankelijk van de stroom die door de diodes loopt dus in rust kan er toch een te hoge spanning op de servo's komen te staan. De motor krijgt dan geen spanning dus die zal niet kapot gaan. Het is de elektronica en dan vooral het IC of de IC's die in de servo zitten die vaak niet meer dan 5,5V continu kunnen verdragen. Als er dan 6V op komt te staan en ook nog gedurende langere tijd zal het IC echt de geest geven. Een nog hogere spanning zal al heel snel in een kapot IC dus een kapotte servo resulteren.

Van onze Chinese vrienden...

Ik gebruik in mijn DLG 2 van deze parallel
650nano-main.jpg

Er zijn nog vele andere formaten en capaciteiten. Makkelijk in te bouwen.

In combinatie met deze
VBSTR.jpg

Alternatief (iets zwaarder maar wel afgeschermd):
vol-booster.jpg

Misschien een idee?

Ik word gek van al die combinaties. 2S met high voltage servo's / 2S met spanningsregelaar / 1S rechtstreeks / 1S met voltage booster...

Overal zit wel een vervelend nadeel aan. In mijn 2 HK DLG's gebruik ik die voltage booster, maar dat durf ik niet aan in mijn full size DLG. Daarin gebruik ik nog steeds een 4 cell NiMH.

Voor mijn aankomend project denk ik dat ik 1S rechtstreeks neem. Dus low voltage servo's. Het nadeel daarvan is de eventuele onderspanning van de Orange receiver. Die zou vanaf 3.6 Volt behoren te werken.

Wie zich overigens afvraagt, net als ik, waarom er 3 draden naar die voltage booster gaan? Je kunt ze namelijk ook per servo gebruiken. Een beetje raar eigenlijk omdat de ontvanger juist het probleem heeft met onderspanning. Om elk device een eigen voltage booster te geven zul je creatief moeten worden met de stekkertjes. Mocht iemand anders de logica wel zien dan hoor ik het graag.

Heeft iemand (veel) ervaring met 1S zonder voltage booster en eventueel ook die Orange 4-channel micro receiver? Ik dacht deze servo's te gebruiken: Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Ik moet er dan wel andere stekkertjes aan zetten. Daar schijnt ook nog iets mee mis te zijn las ik op de site van HK. Blijkbaar hebben servo's die standaard zo'n micro-molex stekker niet dezelfde pinbezetting...

tsja , niet ervaring met de micro, wel met gewone orange ontvangers. en die werken tot 3volt goed. sowiso test ik dit altijd met elke ontvanger, gewoon aan een regelbare voeding hangenen voedingsspanning ontv terugregelen totdat de ontvanger uitvalt.

Laatst bewerkt:
Back