Bruno hier...
Ik ben nog op tour in Engeland, vanavond ons laatste gig (concert), dan een paar dagen vakantie en ik sluit af met 3 dagen F2B jureren op de Open British Nats.
Maar dat artikel ja....
Het was meer over de combinatie techniek van zijde op de open gedeelten en dan tissue over alles heen. Dat was
dit artikel. Lees het toch, er staan zaken in die de gemiddelde modelvlieger helemaal niet weet,of erger, er advies over geeft dat helemaal niet klopt
Als je even doorleest in die thread zie je ook een interessante verhandeling over papierbespanning zonder aggressieve oplosmiddelen.
Maar om op de spanlak terug te komen:
Je gebruikt dit bijna altijd in verdunde vorm.
Onverdund krijg je hoe dan ook problemen.
De truc zit 'm in het eerst lakken van alle hout dat met het papier in aanraking gaat komen (dat moet nog met vrij dikke lak). Laat dat helemaal drogen.
Dan het papier bevochtigen (dat is wat anders dan natmaken!) met een plantenspuit.
Vervolgens het papier op het vleugelmidden vastzetten door met verdunde lak door het papier heen het aan het hout vast te plakken.
Trek het papier voortdurend in alle richtingen voorzichtig strak. Diagonaal, naar buiten, voor en achter.
Werk zo geleidelijk naar de tip toe. Houd alles wat niet met hout in contact komt zo veel mogelijk ongelakt.
Begin met de onderkant, en doe daarna meteen de bovenkant van dezelfde vleugel.
Als alles er op zit, controleer op verdraaiingen en corrigeer in de stoom boven de waterkoker.
Dan zeker 5 lagen 50/50 verdunde spanlak, na 2 lagen heel licht schuren met 400 of fijner.
Het is klaar als je na de laatste laag een mooie ei glans ziet.
Gebruik geen vulmiddelen! Nodeloos gewicht, het papier + lak vult al genoeg. Als dat niet zo mocht zijn, heb je je houtwerk niet goed geschuurd..... begin daar dus mee en werk van middel naar zeer fijn schuurpapier.
Ik heb de komende week geen of nagenoeg geen internet, dus antwoorden op verdere vragen kunnen even op zich laten wachten, waarvoor excuses.