Spant op maat maken

Een kennis van mij is bezig met een 30 size Augusta A109 romp, hier en daar moet wat aangepast worden en 2 spanten voor de retracts, eigenbouw, zaten niet bij de 2de hands kit.
Nu het probleem, hoe kan hij het beste de maten (over)nemen van de romp?

Anne

Ik gebruik hier persoonlijk een stuk karton voor. (doos van de muslie bv.)

Al die er netjes in zit, haal ik hem eruit. pak ik een stuk waar de spant uitgehaald moet worden en teken hem over. En maak hem 1mm ruimer. Dan de spant er in er er weer uit, tussen en door schuren tot deze ook perfect past.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Gr,
Kevin

Je zou, in delen, kunnen werken met zo'n profiel-opnemer. Je weet wel Anne, lijkt op een kam met heel veel dunne verschuifbare naalden. Is daar een andere/betere naam voor?

@KdZ, bedankt dit gaan we zeker proberen!

@Ron, volgens mij heeft hij dit al geprobeerd, maar de romp is wat te flexibel hiervoor!

Ik heb dat vaak gedaan met een lineaal over de romp (cijfers naar beneden).
Meet nu met een tweede lineaal (bijv een geodriehoek afgesneden op het laatste cijfer) bij elke cm de diepte in de romp op.
Teken dit uit op je hout, trek een vloeiende lijn over de eindpunten en je zal er niet ver naastzitten.

Gr, Roy

@ ron , zo'n ding heet profielkam.
En is erg handig bij het overnemen van vreemde vormen ,
maar deze vorm moet wel een beetje stevig zijn anders druk je de
romp in de vorm van de kam.

Groet Ronald

De vorm van de romp kun je ook mooi overnemen met een strip lood.
Dit kun je voorzichtig langs de binnen kant romp drukken en er uit halen, het veert niet terug maar blijft in de vorm staan. Daarna op hout overnemen.

-Ruud-

Daar weet ik wel een zeer nauwkeurige methode voor die ik ooit geleerd heb van een botenbouwer.
het is niet moeilijk om te doen maar het is wel even lastig uit te leggen.
Als je nog steeds geïnteresseerd bent laat maar weten dan zal ik een poging doen om het uit te leggen.

Hoi.

ik heb om binnencontouren over te nemen gewerkt met pur schuim.
Eerst breng je huishoud folie (het doorzichtige vreselijk statische plastic). Dat leg je zo strak mogelijk tegen de binnenkant van de romp. vervolgens doe je er wat pur schuim in en laat je het hard worden. Na het hard worden kan je je schuimprop er uit halen en er een doorsnede van maken door het overtollige schuim weg te snijden. Zorg daarbij dan wel dat je niet scheef snijd, maar precies daar waar de spant moet komen. Als je je voorbeeld plak uit schuim hebt kan je hem makkelijk overnemen op een stuk hout.

Zie voor mijn resultaat bijvoorbeeld hier: http://www.modelbouwforum.nl/forums/2762296-post70.html

Groet

Steven

Daar weet ik wel een zeer nauwkeurige methode voor die ik ooit geleerd heb van een botenbouwer.
het is niet moeilijk om te doen maar het is wel even lastig uit te leggen.
Als je nog steeds geïnteresseerd bent laat maar weten dan zal ik een poging doen om het uit te leggen.

Hoi.

ik heb om binnencontouren over te nemen gewerkt met pur schuim.
Eerst breng je huishoud folie (het doorzichtige vreselijk statische plastic). Dat leg je zo strak mogelijk tegen de binnenkant van de romp. vervolgens doe je er wat pur schuim in en laat je het hard worden. Na het hard worden kan je je schuimprop er uit halen en er een doorsnede van maken door het overtollige schuim weg te snijden. Zorg daarbij dan wel dat je niet scheef snijd, maar precies daar waar de spant moet komen. Als je je voorbeeld plak uit schuim hebt kan je hem makkelijk overnemen op een stuk hout.

Zie voor mijn resultaat bijvoorbeeld hier: [post70]

Groet

Steven

Ik hoop dat dit al is opgelost van de Topicstarter, want het laatste bericht was van 2 dec 2010.....

Gr
Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
Back