spanten plannen

• Topicstarter Topicstarter rc freak
  • Startdatum Startdatum
R

rc freak

Guest
Ik ben van plan voor de eerste keer een schip te bouwen. En ik weet hoe er aan te beginnen. Maar ik heb geen plan dus kan iemand mij helpen. :lol:

OK, daar gaat 'ie weer:

Je kunt beginnen bij het Tekeningen archief van de NVM. Honderden, zo hiet duizenden tekeningen.

Dan is er nog VTH in Duitsland, waar ik zo even geen URL van heb en SMB in Belgie. Die heeft er ook rompen bij.

Wil je d'r niets voor betalen :wink:
kun je eens hier of hier of hier kijken.
Nou, als hier niets bij zit, weet ik het ECHT niet meer. :wink:

Succes, en houd ons op de hoogte.

Wim

Volgens dhr Edelenbos zelf verkoopt hij alleen tekeningen tesamen met een romp, en niet apart.

OK Adam, kan veranderd zijn, hun site is aangepast, waarom de regels niet. Ik spreek van enkele jaren geleden.

wimg ik heb op die site's gekeken.Maar ik heb een probleem al de afmetingen zijn in een vreemde taal. Hoe kan ik dat dan tegoei berekenen en lezen.

Wanneer je een tekening hebt, kun je het schip in elke gewenste maakt maken.
Is gewoon een kwestie van opmeten en omrekenen naar jou gewenste maat.

Op de verschillende sites die ik gegeven heb, staan tekeningen die je kunt uitprinten.
Wanneer je de tekening uitgeprint hebt kun je vast wel wat informatie achterhalen. Soms staat de schaal er zelfs al op, soms een indicatie wat een meter of zoiets op die tekening moet zijn (zo'n schaalstokje)

Soms is er ook informatie te vinden over het origineel (even Google voor raadplegen) en dan kun je met die informatie alles berekenen wat je wilt.

Vreemde talen zijn dus geen bezwaar, want je gebruikt gewoon alleen de tekening.

Succes,

Wim

Back