Spanten vijlen 722 Hoogaars

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Niek Hummel, 29 mrt 2020.

  1. Niek Hummel

    Niek Hummel

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Groningen
    Beste forumleden,

    Uiteraard heb ik eerst dit forum goed bekeken om het antwoord te vinden op mijn vraag, maar ik kom er echt niet uit.

    Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw in de scheepsmodelbouw. Ik ben nu bezig met een Hoogaars 722 van Billing Boats (niet per se een beginnersmodel maar goed ;)). Alles gaat tot nog toe goed, maar ik ben nu op een punt dat ik ga twijfelen. In de bouwbeschrijving staat: ‘... de spanten moeten in het verloop van de romp gevijld en geschuurd worden.’

    Op verschillende plekken is de ruimte zo groot dat ik twijfel of ik het wel goed heb gedaan of begrijp. Of zie ik misschien iets over het hoofd.

    Op de eerste afbeelding is duidelijk te zien dat de twee dekplaten niet op één lijn liggen. Op de tweede afbeelding is de ruimte te zijn tussen de spant en de dekplaat. Dit is vooral het geval bij de achterste dekplaat.

    Ik hoop dat mijn vraag helder is en iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.

    9DDE79D7-0E8B-4ABC-9B4B-FD23D22211BB.jpeg 6D0DA103-6B39-419F-A34A-8AA84EF61CCA.jpeg
    9FC8FFD3-5122-4932-9F07-03684A300FF3.jpeg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Moi Niek, Zo te zien gaat het wel goed. Recht van boven lijkt het wat hogere dek breder dan het onderste. Maar omdat het hogere dek in een breder deel van de romp ligt klopt dat wel. Het schuin vijlen of schuren van de spanten moet ervoor zorgen dat de huid op het hele kopse deel van de spanten draagt. Dan krijg je geen knikken in de huid en heb je wat meer lijmoppervlak. Buig er een latje langs om te zien hoeveel eraf moet. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
  3. Niek Hummel

    Niek Hummel

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Groningen
    Moi Klaas, dankjewel voor je reactie. En is helder. Waar ik nog aan twijfel is dat er op de tekening gesuggereerd wordt dat de spanten zoveel afgevijld worden dat ze in lijn komen met de randen van de dekplaten. Bij de achterste twee dekplaten lijkt me dat geen optie (in het midden, met spant nr 3 bijv, kan dat wel), omdat er dan wel heel veel af gaat.

    Dat was ik dus niet van plan en dan zit er op het achterschip ruimte tussen de dekrand en de huid. Ga ik dan goed of moet ik de tekening op dit punt wél letterlijk nemen?
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niek, Ook ik zou niet teveel van de spanten afhalen. Wat je bij het dek weghaalt zou je over de volle hoogte moeten doen, met het gevolg dat het ten koste van het model gaat. Strokend schuin maken, beplanken en dan kijken hoe breed de opening tussen dek en huid is. Wil je het toch dicht hebben, maak dan een sluitend latje tussen dek en huid. Al doende bedenk je wel een mogelijkheid. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  5. Niek Hummel

    Niek Hummel

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Groningen
    Oké, dankjewel. Ben weer een stuk verder geholpen. Ik heb nog wel een andere vraag. Ik ben nu bij de deur naar de kajuit. Het is niet de bedoeling om de stippellijn uit te zagen, neem ik aan?

    Op de tweede afbeelding is de verdere afwerking met kleine horizontale latjes te zie (nr 52), maar die lopen niet helemaal tot onderen. Dat klopt ook? Is dat geval is het toch mooier om het open te laten? Zodat je als het ware naar binnen kunt kijken?

    En excuses voor mijn eventuele (domme) beginnersvragen.

    FD78463D-5542-4641-B1DD-0A5160BF89F2.jpeg
    FFDB09C2-CCD3-48F4-ADAF-2068AA020305.jpeg
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Niek! Ooit zijn we allemaal begonnen met weinig kennis op het gebied van scheepsbouw. Als ik het goed interpreteer komt er op het het gedeelte met de stippellijn een paneel met een halve louvredeur. Het bovenste deel is met die schuine latjes. Denk niet dat je er veel van ziet of het louvre-deel open is of niet. In principe dient het om bij gesloten deur toch ventilatie te hebben. Als je het dicht laat zou ik het deel achter het louvre-deel zwart maken. De onderkant houtkleur. Voor je met kleur aan de gang gaat eerst het hout behandelen met blanke lak of vernis. Anders trekt de kleurlak in de nerven en krijg je geen scherpe afzetting. Heb zelf de Smit Nederland van BB gebouwd. Jammer dat de houtkwaliteit niet erg mooi is. Veel grove nerven. In mijn geval het blanke hout diverse keren behandeld met parketlak om een wat gladder oppervlak te krijgen. Desondanks nog veel nerven zichtbaar door de kleurlak heen. Gr. Klaas.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
  8. Thijs023

    Thijs023

    Lid geworden:
    31 mrt 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Haarlem
    Hi Bert, ik ben momenteel ook deze Hoogaars aan het bouwen en zit in dezelfde situatie als jij, mijn eerste boot en ook een hoop vragen. Momenteel ben ik aangekomen bij het dichtmaken van de romp. Vooral onderdeel 26 stoei ik enorm mee. Laat even weten als je zover bent, misschien goed om samen op te trekken. Groet Thijs
     

Deel Deze Pagina