Sparky motoren

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 18 mei 2019.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    Sparky motoren

    We hebben nauwelijks iets over modellen met sparkies in deze rubriek dus...Tijd voor een nieuwe uitdaging...eens zien of ik enkele Vintage kisten voorzien van een Spark Ignition Gas engine de lucht in kan krijgen...

    In dit topic de motoren....en in een separaat topic de modellen.

    En heb je een dergelijke motor wil je er wat over zeggen/vragen...be my guest!!


    Om in de stemming te komen...










    De motoren

    Doel is om:
    - een motor te bemachtigen van rond de 5 ccm ( bv een Forster .23 of OK .29)
    - één of twee 10 ccm bv een Brown JR -60 en een O&R .60




    Ontstekingen

    Dat moet natuurlijk ook in stijl zijn tw met een ontstekingsspoel en condensator.

    Hier de schematische opstelling...
    Ignition circuit.jpg


    Een originele coil (bv deze van Brown JR) kost een vermogen...en dan is het nog maar de vraag of het werkt...
    Vintage Coil.jpg

    Maar er is een leuk alternatief onderweg...
    Replica coil.jpg
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2019
    Jonkje en Peter Den vinden dit leuk.
  2. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.603
    Locatie:
    Hulshout België
    Mooie vondst Henk , die bobijnen , zijn er nog waar die vandaan komen ?

    Op de foto, een Torpedo .29 (is wel glow) of de O&R .23 (ignition)
    DSCN5982.JPG

    Voor de grotere 10 cc motoren zijn er genoeg modellen te vinden op outerzone , reken op een span van +- 90"
    bv. zoals één van deze bij Ben Buckle http://www.benbucklevintage.com/index.php?main_page=index&cPath=1_5

    Groeten Jef
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    Laatst bewerkt: 12 okt 2019
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.714
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is een klassiek ontstekingscircuit, dus waarom zou dat niet werken? Ontstoring zal zoals vaak wel weer een probleem zijn.
    Over het systeempje dat Jef in bestelling heeft heb ik wat twijfels. Ik heb onvoldoende informatie om te begrijpen hoe de hoogspanning hier opgewekt wordt, en ik zie ook niet hoe die op het juiste moment naar de bougie gestuurd kan worden. Bij het klassieke systeem wordt de hoogspanning juist opgewekt door het openen van de onderbreker. Omdat de stroom die door de primaire spoel van de bobine op dat moment onderbroken wordt ontstaat er een spanningspiek in die spoel, die dan in de secondaire spoel tot hoge spanning getransformeerd wordt en een vonk tussen de elektroden van de bougie doet overslaan.
     
  5. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.603
    Locatie:
    Hulshout België
    Zoals Max al schrijft zie ik geen probleem waarom het niet zou werken met de brommer bobijn .

    Tja , naar hetgeen ik in China besteld heb , ben ik ook benieuwd :rolleyes: (wel nog 20 tot 40 dagen wachten eer het toekomt)
    Maar het kost maar enkele euro's en opsturen is nog gratis ook , hoe doen die chinezen dat toch :confused:

    Dit zou het schema zijn , zelf ken ik eigenlijk niets van elektronica maar mijn achterliggende gedachte was als ik op een of ander manier de "switch"
    kon vervangen door de contactpunten of iets dat op het juiste moment contact maakt en aan de kant van de "high voltage output" (15.000 V) de bougie hang
    of het dan niet mogelijk was dat dit als ontsteking kon dienst doen ?
    b149531e-ff8f-4ed0-8d78-4c66ec3c0ab5.jpg
    Groeten Jef
     
  6. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.928
    Locatie:
    Rosmalen
    Uit een ander draadje:
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    Ben vandaag helemaal vrolijk geworden...kwam toch een doosie met beauties...


    Plenty compressie dus we moeten maar eens aan de slag!!
    100_7700.JPG
     
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    558
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt Dirk...ik ga er achteraan!!
     
  11. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.603
    Locatie:
    Hulshout België
    Vandaag weer een leuk hebbedingetje aangekomen , een "replica" Brown junior gebouwd door Herb Wahl :D:D:D

    DSCN6038.JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    Smul smul!!

    Zonder tankje?

    Het tankje van de mijne is iets aangedaan...moet ik eens over nadenken hoe ik een nieuwe kan maken. de schroefdraad is natuurlijk lastig..

    Ben op dit moment bij alle drie de contactpunten en het verstel mechaniek aan het controleren en waar nodig iets restaureren. Dan fff een lampie met batterij er aan en het tijdstip bereik nakijken...of alles goed in de tijd/hoek marge zit en of het keurig opent en sluit.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    De OK .29 is ondertussen gerenoveerd en staat er spic en span bij. Met name de contactpunten goed op orde gemaakt.

    Nu is het even de vraag hoe de handle moet staan waarmee de voorontsteking geregeld wordt.

    De prop is dusdanig gemonteerd dat verticaal BDP is. Starten met bv 15 graden voorontsteking moet zo ongeveer goed zijn.

    Eea aanschouwelijk gemaakt met een lampje...de prop staat op ongeveer 15 graden vóór en beweeg ik de prop een fractie in de draairichting dan gaat het lampie uit ( dus contacten open.. dus vonk)

    Bij deze instelling staat de handle ongeveer op 50 graden door het BDP...zo dat weten we dan ook weer..
    100_7909.JPG


    100_7910.JPG

    Volgende stap is de bobine en condensator aansluiten. Er zijn wat condensators onderweg welke toegepast worden op 6 volt bobines (Vespa scooters)..

    Ik ga ook de vintage Modelectric coil proberen met een "6 volt" condensator maar dat geheel zet ik om te beginnen op 3 oplaadbare batterijen dus 3,6 volt...zou genoeg moeten zijn
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2019
    flymax vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    Muziek!!!

    Waarom zou je een OK .29 niet op zolder mogen laten lopen...nou ja heel kort dan?

    YES!! op de injectie loopt hij enkele seconden...wel fff wennen want je verzuipt hem snel .... dus maar 3 druppels in de carb...

    Met 4,8 volt op de Modelectric coil en de Vespa condensator. Prachtige vonk! Starten op ongeveer 5 graden vóór..Hoog octaan benzine en 7% 2-T olie.

    100_7911.JPG


    Volgende stap is in de garage en met peut in het tankie....
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2019
    MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle


    Straks verdere beproevingen...
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2019
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    We beginnen het onder de knie te krijgen...uhhh filmpje maken bedoel ik...:D:D...




    Ondertussen ook de Honda bromfiets coil even aangesloten..vonkt prima op 4,8 volt. Lijkt wel wat meer stroom te trekken.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2019
    H. de Vries, MicropropSport, brutus en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    Jef...ken jij het Booster gebruik?
     
  18. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.603
    Locatie:
    Hulshout België
    De "booster" batterij staat inderdaad parallel met de "boord" batterij , dit werd vroeger inderdaad gebruikt om de motor te starten ,
    de booster batterij is van dezelfde spanning als de boord batterij , sommige schema's vermelden 3,4 , andere 3,6 of 4 volt ,
    de gedachte erachter was om de boord batterij zoveel mogelijk te "sparen" bij het opstarten van de motor ,
    waarschijnlijk omdat de batterijen toen niet waren wat ze nu zijn , een LiPo van 3,7 volt is nu waarschijnlijk de beste optie .

    Groeten Jef
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.545
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt Jef...het wordt steeds duidelijker.


    Kees...voor de .29 ben ik er dus wel uit wat voor een kist daar leuk voor is...de Delphin dus...

    Maar voor de beide .60 is het nog even zoeken naar de afmeting kist...( bv een 2 meter Super Rocketeer....kan de span nog niet vinden maar maakt niet uit...vergroot het desgewenst)
    - hoeveel cc sparkie zit er in je Gladiator
    - wat is de span van de Gladiator
    - welke spoel heb je er aan hangen
    - en hoeveel volt zet je er op...


    Vlieg je hem RC? geen storing op 2,4 gHz?

    Ik wil alle sparky kisten VRA maken met ook een Rc bediende contactschakelaar. om in geval van nood de motor uit te kunnen zetten ...maar in ieder geval zodra de tank leeg is het contact uitschakelen om de spoel te ontlasten indien net toevallig de contactpuntjes dicht staan.

    Wil er ook een (dummy) Elmic contactschakelaar op hebben..maar ik heb nog geen afbeeldingen kunnen vinden..Deksel van een airbleed is wel na te maken...

    Dit dus...
    Arden 099 ignition on mount with coil, condenser, bty box & timer.jpg vintage-free-flight-ignition-timers_1_055c006e9d02eed0da5f1b2651c7859d.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
  20. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.603
    Locatie:
    Hulshout België

Deel Deze Pagina