Sparky motoren

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 18 mei 2019.

1. waa01

waa01 The First Aviators

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Beste Enke,
    Op mn bouwdraadje heb je info op al je vragen

https://www.modelbouwforum.nl/threads/1941-gladiator.249809/

Leuk he, zo'n forum

De electr circuits zo ver mogelijk van elkaar af monteren
    Ik had ook eerst een opto switch op een kanaal.......ging niet goed.......dus een servotje met losse micro switch
    Heb ik op mn throtle stick zitten ! Ontsteking aan....(voorbij half gas)......uit (terug weer stationair)
    Handig bij vliegen.........op hoogte........ gas dicht..........motor uit
    Ik vlieg met spektrum en heb nog geen storing gehad
    Zoals hier
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2668376-FrSky-Taranis-and-Ignition-Noise
    Of hier hebben ze hele reeks met rc radios getest in combinatie een sparky
    http://www.thebuildingboard.com/2018/04/24-receivers-and-ignition-engines.html

Er is er van alles over te vinden

Laatst bewerkt: 27 jul 2019
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zo...!!! dat lost fff een hoop vragen op..DANK!!

3. jef

jef The First Aviators

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Voer voor de elektronica experts , zou dit schema van een elektronische ontsteking met behoudt van contactpunten en coil werken ?

gas3.jpg
    Groeten Jef

4. waa01

waa01 The First Aviators

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Jef
    Is de "engine timer" de nokkenas en de "insulated connector" mn contact puntjes en ik in het schema gaan "high tension lead" vind met de veronderstelling dat die dan uit de "coil" moet komen, zie ikzelf hier geen toegevoerde waarde aan als dat het de condensator zou vervangen.
    Hier nog een linkje waaruit ik kon bepalen hoe groot de onderbreker "gap" moet zijn bij welke "coil" winding verhoudingen, de "dweltime" van de bobine

http://www.dtec.net.au/Ignition Coil Dwell Calibration.htm

Misschien dat het schema de storing kan dempen, maar dan heb ik nog steeds de draad naar de bougie vanuit de bobine die zal storen denk ik
    Gr
    Kees

5. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik denk daar, ondanks dat ik GÉÉN electronica expert ben, en ook geen expert op gebied van ontstekingen pur sang, toch wat anders over.

Ik kan niet beoordelen of dit schema werkt (ik weet niet of de componenten juist ingetekend zijn of niet, of de weerstandswaarden kloppen of niet, etc etc), maar het lijkt mij niet meer dan een heel simpel "versterkertje" wat zich als een aan/uit schakelaar zou moeten gedragen.
    Wat dit schemaatje doet, voor zo ver ik kan zien, is de stroom door de primaire spoel via TIP42C laten lopen, in plaats van rechtsstreeks door de contactpunten. De stroom door de contactpunten is nog slechts een paar luttele mA (orde van grootte van 15 mA of zo) en volledig vrij van de inductie-pieken uit de primaire spoel (die zouden tegengehouden moeten worden door TIP42C), waardoor vonkvorming bij de puntjes ook min of meer volledig afwezig is. Dus dát stuk van de storing ben je kwijt, alsmede inbranding van de puntjes.

ALS het werkt... want ik zou me kunnen voorstellen dat TIP42C niet bestand is tegen die inductiepiek, en dan doorpiept, maar ik neem aan dat daar door de ontwerper over nagedacht is. Zoals ik al zei, ik ben géén electronica expert en dat soort dingen kan ik dan weer niet beoordelen.

Ontstoren van de bougiekabel zelf kan op andere manieren en staat los van de storing veroorzaakt door het laagspanningsgedeelte, voor zover ik weet. Want het gehele hoogspanningsgedeelte is hier niet getekend.

Maar ik meen mij te herinneren dat vergelijkbare schakelingen regelmatig bij oude engelse motorfietsen als "upgrade" toegepast werden, om slijtage en verloop van afstellingen aan de contactpuntjes te elimineren.

Voor wat het waard is: de hall-effect sensor van moderne ontstekingen gedraagt zich niet heel veel anders dan een setje contactpuntjes (hij komt in geleiding, of hij staat open), en met listig geplaatste weerstandjes zou je zo'n RcExl ontsteking ook gewoon aan de contactpuntjes van een vintage modelmotor kunnen hangen. Maar dan is de charme er wel af natuurlijk....
    Andersom, zou je met wat aanpassing aan de boordspanning en wat morrelen met de weerstandswaardes ook een moderne hall effect sensor in het schema wat Jef plaatst kunnen knopen, die hall effect sensors kunnen meestal de benodigde stroomsterkte van rond de 15 mA wel aan. Tenminste, de sensors waar ik destijds mee werkte toen ik ontstekingen liet werken op detectie van de krukpen passage, konden gewoon tot 25 mA schakelen volgens hun gegevensblad.

6. jef

jef The First Aviators

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Kees , de link werk niet bij mij .

Volgens mij is de toegevoegde waarde dat er geen grote stroom meer loopt over de contactpunten en deze praktisch niet meer inbranden en hier de eventuele storingen al uitsluiten (zoals Bert al schreef)

Groeten Jef

Laatst bewerkt: 5 aug 2019
  7. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik heb nog even zojuist de databladen opgezocht, en ik heb geen reden om aan te nemen dat dit niet zou kunnen werken:
    TIP42C kan spanningen tot 100V schakelen, en stromen tot 6A continue, 10A piek,
    2N2907 kan spanningen tot 60V hebben, stromen tot 600 mA.

Ik heb geen idee wat de primaire stroom door zo'n ontstekingsspoel is, maar ik verwacht geen 6A, en ik denk dat de inductiepieken bij het dichtvallen van TIP42C ook wel onder de 100V blijven...

Nogmaals, ik ben geen expert, ik ben geen ster in het nalopen van de weerstandswaardes, maar ik neem aan dat iemand anders daar lang en breed over nagedacht heeft.

Denk dat het wegvallen van de inductiepieken op de contactpunten een grotere rol speelt. Daarvoor dient normaliter de condensator (die vermindert het, maar elimineert het niet), en de transistorschakeling zou dat echt volledig moeten elimineren.

Laatst bewerkt: 5 aug 2019
  8. HBZWEEF

HBZWEEF The First Aviators

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Gisteren bracht de post een pakketje uit Tsjechië. Het was de Ohlson .60 oldtimer spark engine. Ziet er goed uit. Eerst nog een spoel en condensator scoren want ik wil 'm zo snel mogelijk proefdraaien.:banana:

IMG_2087.JPG

Nu ook nog op zoek naar een model voor deze beauty. Ik heb ergens al wat gezien. Plus minus twee meter spanwijdte, Cabin cruiser, enkele V-stelling en elliptische vleugeltips. En veel, veel spanten, ribben, liggers e.d. die door een semi transparante bekleding zichtbaar blijven. Geen haast er mee, wordt echt een winter-project. Eerst andere bouwsels afmaken.

Frans Bal en H. de Vries vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Gefeliciteerd met deze toch wel hele mooie aanwinst.!!

Bromfiets spoel en condensator staan ergens in dit topic. Wat zwaarder dan origineel en moet op 6 volt....maar voor een 2 meter kist geen probleem.

Denk bij de bouw even aan een servo gestuurde micro switch die het contact uitschakelt. ..zodat je de motor kunt afzetten maar vooral om het contact te verbreken zodra de motor gestopt is..want indien de puntjes net dicht zitten blijft die veel stroom trekken en kan de spoel doorbranden.

HBZWEEF vindt dit leuk.
  10. H. de Vries

H. de Vries The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2016
    Mooie motor, Ziet er goed onderhouden uit. Ga mijn Super Slicker toch maar eens proberen met een PAW19 diesel. Overigens gebruik ik, anders dan wel eens gezegd wordt dit niet te doen, al jaren zonder problemen blanke lampolie van de Action voor mijn diesel brandstoffen.

11. HBZWEEF

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Ik heb een bobine binnen voor mijn 'vonkie'. Waar ik niet aan gedacht had is dat de bougiedop niet past. Waar kun je de miniatuurversies krijgen die passen op onze schatjes?

12. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Welke heb je en waar gekocht

13. HBZWEEF

Lid geworden:
    8 okt 2008
  14. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Okay had die ook al zitten te bekijken leek me ook wel bruikbaar.
    Hoe groot en gewicht en staat er nog een bepaalde spanning range voorgeschreven

15. jef

jef The First Aviators

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Op ebay ben ik er enkele "originele" aan het volgen maar de prijzen swingen de pan uit , alle al boven 50 en 60 € en nog stijgende o_O:confused::mad:

16. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    ja je moet echt uitkijken dat je daar niet teveel in meegaat wordt anders erg kostbaar.

17. HBZWEEF

Lid geworden:
    8 okt 2008
    113,5 gram incl 40 cm ik neem aan afgeschermde draad en lijvige bougiedop. Ik ging er van uit als dit voor scooters geschikt is dan moet dat toch wel 6 volt zijn of?

Ik zie inmiddels in andere postings dat afscherming bougiedop en draad misschien niet nodig zijn? Zo ja dan vervalt mijn vraag over een miniatuur bougiedop.

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het is maar de vraag OF je een bougie dop wilt.

Origineel ging er van de spoel naar de bougie een (koper) draadje met een clipje op de terminals. Maar ja..hoe gaat dat dan met je RC?

Men zegt...zet in ieder geval je RX 50 cm van de motor af...het wordt een kwestie van proberen..stoort het als een gek of wil het toch zonder dop en zonder afgeschermde kabel...

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja...die spoel voor de GY-6 viertak is inderdaad 6 volt. Ik heb static testen gedaan met 4 stuks batterijen..dus 4 x 1,5 volt..prima vonk.

Op de vintage spoel heb ik 4 x oplaadbaar gedaan tijdens de proefrun= 4,8 volt...dat ging dus prima. Ook static geprobeerd met 3 x 1,2 en 2 x 1,5. Wel in donker een (zwakkere) vonk zichtbaar echter geen plofjes kunnen realiseren...toen weer 4,8 volt er op en gelijk lopen!!

Laatst bewerkt: 6 okt 2019
  20. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Is een oude TV antenne kabel iets, koper met mantel.

Deel Deze Pagina