Sparky motoren

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 18 mei 2019.

  1. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Hulshout België
    Mijn zelfbouw motor laat ik , voorlopig zonder merkbare problemen , draaien op Aspen met 10% synthetische Putoline olie maar deze heeft een alu zuiger met segment en een CrMo stalen cinlinderbus .
    De O&R heeft een stalen al dan niet gietijzeren combinatie cilinder zuiger , waarschijnlijk kan je synthetische olie gebruiken want ik heb op het net nog een instructie gevonden waarbij O&R er naar verwijst ,
    fuel no.1 voor petrol engines , echter staat er geen mengvehouding in vermeld .

    To43323.jpg

    Echter hier wordt de "oude" mengverhouding vermeld voor O&R met 30% SAE 70 http://www.golden-era.cz/engines-of-the-golden-era-ohlsson-rice/

    Groeten Jef
     
  2. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Hulshout België
    Ebay aankoop van een "gedeeltelijke":confused::eek:o_O DIY kit van een Vivell .35 , nooit eerder gezien

    DSCN6300.JPG
    Groeten Jef
     
    MicropropSport en HBZWEEF vinden dit leuk.
  3. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Hulshout België
    Eindelijk mijn pakje uit de US binnen met de Remco motor plus de benodigdheden "to wire up a sparkie" :D
    Wel weer langs de douane kassa moeten passeren :(:mad: 39,10 €
    DSCN6324.JPG

    De condensator , misschien interessant om de gegevens te weten
    DSCN6328.JPG

    De handleiding , waarschijnlijk toepasbaar op alle sparkies
    DSCN6330 (2).JPG

    DSCN6331 (2).JPG

    Groeten Jef
     
    MicropropSport, H. de Vries en HBZWEEF vinden dit leuk.
  4. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Hulshout België
    In de handleiding van de Remco bevelen ze "white gas" of "coleman fuel" aan als brandstof gemengd in de verhouding 70 / 30 (SAE 70 olie) Van SAE 60 heb ik nog enkele liter staan .
    Nu heb ik al op verschillende fora gelezen dat ze dit effectief ook gebruiken in de "oude" sparkies , nu heeft zo'n oudje wel geen hoge compressieverhouding
    maar volgens wikipedia zou coleman fuel maar een octaan getal hebben van 50 à 55 , dit vindt ik toch wel zeer laag , zelfs voor een "lage" compressie .
    https://en.wikipedia.org/wiki/Coleman_fuel
    Iemand hier ervaring met coleman of white gas brandstof ?
    Waarschijnlijk zal ik Aspen gebruiken (de blauwe , zonder olie dus) en zelf mengen met mijn favoriete merk (putoline)

    Groeten Jef
     
  5. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Hulshout België
    Green beauty :D dit is eigenlijk een "replica" van een Orwick , gebouwd door Dunham Engineering begin jaren '80
    Blijkbaar in deze configuratie met demper en rc carbu zouden er slechts in ;29 en .64 cil.inhoud samen een 10 tal gebouwd zijn (volgens een artikel van Adrian Duncan )http://adriansmodelaeroengines.com/catalog/main.php?cat_id=60

    02.jpg

    03.jpg

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2019
    Bruno van Hoek en H. de Vries vinden dit leuk.
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Vlaardingen
  7. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Heerde
    De Anderson heeft voor het eerst gelopen op de bok. Toch wel wat problemen. Starten ging vlot maar van doorlopen was geen sprake. De eerste gedachte was natuurlijk geen brandstof. Dus alles schoongemaakt maar niets hielp. Toen bleek dat na enkele keren starten de spoel erg heet werd. De oorzaak bleek te zijn, dat in de motorbokbevestiging iets speling zat en dat de motor daardoor direct na het starten iets trilde. Dat bleek voldoende te zijn om de contactpunten onregelmatig tegen elkaar te laten komen. Het bleek, dat die inderdaad te nauw stonden afgesteld. Na iets grotere speling gegeven te hebben liep de Anderson Spitfire als een zonnetje op een 14 x 5 prop en werd de bobine ook niet meer erg warm.
    Omdat de sparkies met 25-30% olie nogal een smeerboel geven op het model met alleen een open uitlaat, hier toch maar een nieuw uitlaatspruitstuk voor gemaakt met een verlengde buis, zodat alle olie onder het model blijft.

    anderson uitlaat 1.jpg

    anderson uitlaat 2.jpg
     
  8. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Harderwijk
    Mooi hoor. Zelf gemaakt?
     
  9. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Heerde
    Ja hoor. Bij een goede vriend in de machinewerkplaats
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oh helpie, wat heb ik nu weer gekocht:rolleyes:

    $_57.jpeg
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    Zwolle
    Welkom bij de sparkieboys...:p:p
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.075
    Locatie:
    Dordrecht
    Oei dat is heel cool
     
  13. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, hij is onderweg, nog ff wachten.
    Kan ik ondertussen op zoek naar een grote verpakking bougievonkjes want die zaten er helaas niet bij.
     
  14. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Groningen
    Deze...?
    15E9FA1E-D85A-436F-B2A6-5A2F8A33E2BF.jpeg
     
  15. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee die zit er bij en hopelijk in bruikbare conditie.
    Zoek de vonkjes, dus bobine en condensator.
    Nu las ik dat Henk iets met een brommer bobine ging proberen.
    Als dat werkt ga ik ook een brommer bobine bestellen.

    Vintage Coils zijn lastig te vinden en prijzig
     
  16. Ecstacy

    Ecstacy

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    425
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben nog op zoek naar een .60 Sparkie (het liefst een Ohlsson & Rice), maar zou in ieder geval een hedendaagse ontsteking met hall sensor toepassen.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    Zwolle
    De bromfiets coil heb ik al getest en de condensator ook. voor een wat grotere kist die een wat zwaardere coil kan hebben een perfecte oplossing.

    Doe die maar.
     
  18. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi gaan we die bestellen.
    De bobine die je had besteld was toch niet zo groot.
    Iets van rond 30 en 45 mm lang?
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.620
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt 35 mm lengte en incl kabel 72 gram Werkt op 6 volt.
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    5.075
    Locatie:
    Dordrecht
    heb je gelijk in en is besteld
     

Deel Deze Pagina